s آیا کلسترول خوب به راستی برای بدن مفید است؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / بیماریهای قلبی و عروقی / آیا کلسترول خوب به راستی برای بدن مفید است؟
افزايش كلسترول خوب

آیا کلسترول خوب به راستی برای بدن مفید است؟

مطالعات اخیر به بررسی اثر داروها در افزایش کلسترول خوب یا همان HDL پرداخته اند. HDL یک کلسترول مفید است که چربی های شریان ها را به کبد منتقل می کند تا وارد چرخه بازیابی یا حذف از بدن شوند. سطوح HDL بالای 60 میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dl) با کاهش خطر بیماری های قلبی ارتباط دارد. پزشکان و متخصصین سلامت بر این باورند که اثر افزایش عمدی سطوح HDL در کاهش خطر بیماری های قلبی از کاهش کلسترول بد یا LDL بیشتر است. با این وجود اثر مصرف داروهای افزایش دهنده HDL بر کاهش خطر بیماری های قلبی به ویژه در مقایسه با داروهای کاهنده LDL، نامشخص است. کاهش سطوح LDL به میزان 40 میلی گرم بر دسی لیتر می تواند میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را تا 19% کاهش دهد. رويای HDL درمانی همچنان باقی است و یک مطالعه بالینی بزرگ در حال بررسی آن است. اما هنوز راهکار های معمول و غیردارویی افزایشHDL  توصیه می شوند :

_ بيشتر ورزش كنيد : تمریناتی که شدت بیشتری دارند بهترین گزینه برای افزایش کلسترول خوب هستند. با این وجود هرگونه فعالیت ورزشی از عدم تحرک بهتر است.

_ وزن خود را كم كنيد : اگر اضافه وزن دارید، کاهش 5 تا 10 درصد از وزن اخیر شما می تواند سطوح کلسترول خوب را افزایش و فشار خون و قند خون را کاهش دهد.

_ از چربی های ترانس پرهیز کنید : این نوع از چربی های صنعتی در مارگارین، بسیاری از فرآورده های پخته شده و غذاهای آماده یافت می شود. پرهیز از مصرف این مواد غذایی HDL را افزایش و LDL را کاهش می دهد.

_ مصرف کربوهیدرات افزايش كلسترول خوبهای تصفیه شده را كاهش دهيد : به جای مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر نان سفید، از غلات کامل استفاده کنید. افزودن مقداری پروتئین خالص به رژیم غذایی نیز کمک کننده خواهد بود.

_ سیگار را ترک کنید : ترک سیگار به بهبود سطوح HDL و نیز بهبود سلامت شما در همه ابعاد کمک می کند.

_ اگر الکل می نوشید مقدار آن را کاهش دهید : کاهش نوشیدن الکل به یک یا دو نوشیدنی در روز به بهبود سطوح HDL کمک می کند اما چنانچه تاکنون الکل ننوشیده اید از مصرف آن خودداری کنید.

 

 

 

منبع : Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید مصرف طالبی

با مصرف «طالبی» از دکتر بی نیاز شوید!

طالبی و سایر ملون ها (گرمک، خربزه، هندوانه) یک میان وعده تابستانی مفید هستند که …

پاسخ دهید