s اين موارد به کبد شما آسیب می زنند – www.DrFree-Health.com
سلامت كبد

اين موارد به کبد شما آسیب می زنند

شکر

مصرف زیاد شکر نه تنها سلامت دندان ها را به خطر می اندازد بلکه برای سلامت کبد نیز مضر است. مصرف قند تصفیه شده در مقادیر زیاد موجب ساخت چربی در کبد و در نهایت بیماری کبدی می گردد. برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف شکر به اندازه مصرف الکل برای کبد مضر است حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. بنابراین مصرف شکر اضافه نظیر نوشابه ها و شیرینی ها را محدود کنید.

مکمل های گیاهی

حتی اگر بر روی برچسب این مکمل ها کلمه “طبیعی” به چشم می خورد ممکن است برای شما مفید نباشند. به طور مثال مکملی گیاهی به نام “کاوا کاوا” وجود دارد که برای کمک به تخفیف علائم یائسگی به کار می رود. مطالعات نشان می دهند که این مکمل موجب نارسایی کبد یا هپاتیت می شود. برخی از کشورها ورود مکمل های گیاهی را ممنوع اعلام کرده اند. پیش از استفاده از این قبیل مکمل ها باید با متختصص مشورت نمایید تا از ایمنی آن ها مطمئن شوید.

اضافه وزنسلامت كبد

چربی اضافه در بدن به ویژه در ناحیه شکم موجب افزایش چربی در سلول های کبدی و در نهایت بیماری کبد چرب غیرالکلی می گردد. با پیشرفت بیماری کبد متورم و بافت آن به مرور زمان سخت می شود که به این حالت سیروز گویند. عواملی نظیر چاقی، میانسالی یا دیابت خطر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی را افزایش می دهند. بنابراین به کمک رژیم غذایی و ورزش از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

دریافت زیاد ویتامین A از مکمل ها

بدن شما به ویتامین A نیاز دارد و دریافت آن از میوه ها و سبزیجات تازه به ویژه انواعی که به رنگ قرمز، نارنجی یا زرد هستند مناسب است. چنانچه از مکمل های حاوی مقادیر بالای ویتامین A استفاده کنید کبد دچار مشکل می شود. پیش از استفاده از این مکمل ها حتما با متخصص مشورت نمایید.

استامینوفن

برای تخفیف درد کمر، سردرد یا سرماخوردگی از مقادیر مناسبی از مسکن ها استفاده کنید. چنانچه بیش از نیاز خود از مسکن های حاوی استامینوفن استفاده کنید کبد دچار آسیب می شود.

اسیدهای چرب ترانس

این گروه از اسیدهای چرب در صنعت تولید می شوند و در مواد غذایی بسته بندی یا پخته شده نظير انواع كيك، شيريني و بيسكوييت ها وجود دارند. رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب ترانس موجب افزایش وزن می گردد که همین امر به کبد شما آسیب می زند. برچسب های غذایی را بررسی کنید. حتی اگر برای اسیدهای چرب ترانس عدد صفر نوشته شده باشد ممکن است محصول حاوی مقدار ناچیزی از این ترکیبات باشد.

مصرف الکل

ممکن است پیش از این نیز شنیده باشید که مصرف زیاد الکل برای کبد مضر است. اما باید بدانید که مصرف زیاد الکل به معنای اعتیاد به الکل نیست. بسیاری از ظروف مخصوص نوشیدنی بیش از یک واحد استاندارد الکل را در خود جای می دهند. یک واحد استاندارد الکل معادل 150 میلی گرم شراب قرمز، 350 میلی گرم آبجو معمولی یا 45 میلی گرم لیکور است. میزان استاندارد مصرف روزانه الکل معادل یک نوشیدنی برای زنان و دو نوشیدنی برای مردان است. چنانچه تاکنون الکل ننوشیده اید از مصرف آن خودداری کنید.

 

منبع : WebMD.com

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید مصرف طالبی

با مصرف «طالبی» از دکتر بی نیاز شوید!

طالبی و سایر ملون ها (گرمک، خربزه، هندوانه) یک میان وعده تابستانی مفید هستند که …

پاسخ دهید