s نقش فيتوكميكال ها در پيشگيري از آلزايمر – www.DrFree-Health.com
فيتوكميكال ها و آلزايمر

نقش فيتوكميكال ها در پيشگيري از آلزايمر

مواد غذايي نه تنها مواد مغذي ضروري براي حيات را فراهم مي آورند، بلكه ساير تركيبات زيستي فعال براي ارتقاء سلامت و پيشگيري از بيماري ها را نيز مهيا مي كنند. مطالعات اپيدميولوژيك به طور پيوسته  نشان داده اند كه رژيم غذايي نقش حياتي در پيشگيري از بيماري هاي مزمن دارد. مصرف ميوه ها، سبزيجات و حبوبات با كاهش خطر بيماري قلبي، سرطان، ديابت،‌ آلزايمر،‌ آب مرواريد و كاهش عملكرد مرتبط با سن ارتباط قوي دارد. تخمين زده مي شود كه يك سوم از مرگ هاي ناشي از سرطان در ايالات متحده آمريكا از طريق اصلاح مناسب رژيم غذايي قابل پيشگيري است. مواد غذايي گياهي نظير ميوه ها و سبزيجات و غلات كامل حاوي مقادير قابل توجهي از تركيبات زيستي فعال به نام فيتوكميكال ها هستند كه بر فوايد سلامت مصرف مواد غذايي گياهي مي افزايند.

فيتوكميكال ها-تركيبات گياهي غيرمغذي فعال كه در ميوه ها،‌ سبزيجات، غلات و ساير منابع غذايي گياهي وجود دارند- با كاهش خطر بيماري هاي مزمن عمده ارتباط دارند. تاكنون بيش از 5 هزار نوع فيتوكميكال شناخته شده است و درصد بالايي ناشناخته باقي مانده اند.

تحليل اعصابفيتوكميكال ها و آلزايمر

ممكن است فيتوكميكال ها از بيماري هاي تحليل برنده اعصاب نظير آلزايمر و پاركينسون محافظت كنند. مطالعات نشان مي دهند كه ممكن است فيتوكميكال هايي نظير كپسايسين (موجود در فلفل)، كوركيومين (موجود در زردچوبه)، اپيگالوكاتچين گالات (كاتچين شناخته شده در چاي) و رزوراترول (موجود در انگور، شراب قرمز و بادام زميني) اثرات محافظتي براي اعصاب داشته باشند. به طور كلي،‌ فلاوونوئيدها بر خلاف روند كاهش عملكرد شناختي مرتبط با سن عمل مي كنند و تعداد اتصالات بين نورون ها را افزايش داده و جريان خون مغز را بهبود مي بخشند. ممكن است مصرف مواد غذايي غني از فلاوونوئيدها نظير توت ها و شكلات در طول زندگي اثر بالقوه اي در محدوديت، پيشگيري يا معكوس كردن آسيب عملكرد شناختي طبيعي يا غيرطبيعي مغز داشته باشد.

مطالعات بسياري ارتباط ميان مصرف چاي و كاهش خطر پيشرفت بيماري پاركينسون يا تاخير در شروع آن را به اثبات رسانده اند. پيشنهاد شده است كه اين اثر در نتيجه محتواي كافئين چاي است كه خود يك فيتوكميكال طبيعي محسوب مي شود. اما به طور كلي، مصرف فلاوونوئيدها و به ويژه توت ها با كاهش خطر بيماري پاركينسون در ارتباط است.

مصرف شكلات غني از فلاوونوئيدها موجب بهبود جريان خون مغزي-نخاعي مي شود كه براي عملكرد مطلوب مغز در زوال عقل و بيماري آلزايمر ضروري است. مشخص شده است كه مصرف غذاهاي غني از فلاوونوئيدها نظير شكلات و توت ها در طول زندگي تحليل اعصاب و كاهش عملكرد شناختي را محدود مي كند.

فيتواستروژن ها كه فعاليت مشابه استروژن دارند و در سويا و غلات كامل يافت مي شوند به پيشگيري از كاهش عملكرد شناختي كه به دنبال يائسگي رخ مي دهد كمك مي كنند.

 

منابع: Todays Dietitians – The American Journal of Clinical Nutrition

لطفا به این موارد هم توجه کنید

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی به بهبود بیماری ها کمک می کند.

موسیقی‌درمانی علمی مبتنی بر تحقیقات حرفه‌ای در موسیقی است که باعث بهبود سلامت در افراد …

پاسخ دهید