s چقدر نمک مصرف کنیم؟ – www.DrFree-Health.com
مقدار نياز به نمك

چقدر نمک مصرف کنیم؟

انجمن قلب آمریکا به افراد توصیه می کند که برای عملکرد مطلوب و سلامت قلب روزانه بیش از 1500 میلی گرم سدیم استفاده نکنند. این مقدار سدیم با کاهش قابل توجه فشارخون، کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی در ارتباط است. از آنجایی که میزان دریافت سدیم اغلب افراد بسیار زیاد است، مصرف حداکثر 2400 میلی گرم سدیم در روز با بهبود چشمگیر فشار خون و سلامت قلب همراه خواهد بود.

بیش از 75 % از سدیم دریافتی از مواد غذایی فرآیند شده، غذاهای رستورانی و مواد غذایی صنعتی حاصل می شود.

مقدار سدیم دریافتی بر اساس نمک مصرفی:

¼ قاشق مرباخوری نمک = 575 میلی گرم سدیم

½ قاشق مرباخوری نمک = 1150 میلی گرم سدیم

¾ قاشق مرباخوری نمک = 1725 میلی گرم سدیم

1 قاشق مرباخوری نمک = 2300 میلی گرم سدیم

بیش از نیمی از افراد به طور روزانه بیش از 3400 میلی گرم سدیم مصرف می کنند. کنترل مصرف نمک بخشی از الگوی غذایی سالم است. الگوی غذایی سالم به مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، محصولات لبنی کم چربی، گوشت ماکیان، ماهی و مغزها تاکید می کند و به محدود کردن گوشت قرمز، شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین شده توصیه می کند. پیروی از این الگوی غذایی نه تنها به کنترل مصرف نمک کمک می کند، بلکه مقدار دریافت چربی های اشباع و ترانس را نیز کاهش می دهد.

کاهش مصرف سدیم به کمتر از 1500 میلی گرم برای افرادی که مقدار زیادی سدیم را از طریق تعریق از دست می دهند مانند ورزشکاران حرفه ای و افرادی که در معرض استرس گرمایی هستند نظیر ریخته گران و ماموران آتش نشانی یا کسانی که تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند غیر قابل اجراست. بنابراین، چنانچه بیماری خاص یا نیازهای غذایی خاصی دارید با متخصصین مربوطه مشورت نمایید.

مقدار نمک مصرفی چگونه محاسبه می شود؟

بیشتر افراد مقدار نمک دریافتی خود را کمتر از مقدار واقعی آن در نظر می گیرند. یکی مقدار نياز به نمكاز راه های تعیین دریافت نمک، بررسی برچسب ارزش غذایی محصولات است. مقدار سدیم موجود در مواد غذایی بر روی برچسب ارزش غذایی به صورت میلی گرم (mg) درج می شود. واژه “سدیم تام” که بر روی برچسب ارزش غذایی محصولات دیده می شود به مفهوم کل سدیم موجود در محصول و حاصل از نمک و سایر ترکیبات حاوی سدیم نظیر سدیم نیترات، سدیم سیترات، مونوسدیم گلوتامات یا سدیم بنزوات می باشد. به مقدار سهم یا واحد در نظر گرفته شده بر روی چسب ارزش غذایی دقت کنید. اگر مقادیر برچسب ارزش غذایی بر اساس یک سهم یا یک واحد در نظر گرفته شده باشد (بر اساس گرم) ولی محتوای محصول معادل 2 سهم باشد، با مصرف کل محصول 2 برابر محتوای سدیم درج شده بر روی برچسب ارزش غذایی را دریافت خواهید کرد.

اصطلاحات مرتبط با محتوای سدیم درج شده بر روی بسته بندی های غذایی

بدون سدیم: حاوی کمتر از 5 میلی گرم سدیم در هر سهم است و این سدیم از کلرید سدیم (نمک معمولی) تامین نشده است.

بسیار کم سدیم: در هر سهم 35 میلی گرم یا کمتر سدیم وجود دارد.

کم سدیم: در هر سهم 140 میلی گرم یا کمتر سدیم وجود دارد.

سدیم کاهش یافته: محتوای سدیم محصول در هر سهم حداقل 50-25% کمتر از مقدار معمول سدیم در آن ماده غذایی است.

آيا مصرف كم سديم امكان پذير است؟

بدن انسان براي عملكرد مناسب خود به مقدار كمي سديم (كمتر از 500 ميلي گرم در روز يا مقداري كمتر از يك چهارم قاشق مرباخوري) نياز دارد. عملا هيچ فردي مقدار كمتر از اين ميزان را مصرف نمي كند. علاوه بر اين كليه ها قابليت بالايي براي حفظ سديم مورد نياز بدن دارند.

شواهد قابل استنادي وجود ندارد كه نشان دهد كه مصرف كمتر از 1500 ميلي گرم سديم در روز براي سلامت افراد عادي خطر آفرين است. اما شواهدي نشان مي دهند كه مقادير كم سديم ممكن است براي بيماران خاص نظير مبتلايان به نارسايي احتقاني قلب مضر باشد.

 

منبع : American Heart Association

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گلاب

گلاب: نوشیدنی شفابخش

مصرف گلاب که در زبان انگلیسی به نام Rose Water شناخته می شود به قرن …

پاسخ دهید