s همه چیز درباره داروهای کاهش وزن – www.DrFree-Health.com
داروهای کاهش وزن

همه چیز درباره داروهای کاهش وزن

مصرف کمتر و تحرک بیشتر اصول اولیه کاهش وزن هستند اما برای برخی افراد، داروهای کاهش وزن کمک کننده خواهند بود. این داروها برای همه مناسب نیستند و انجام تمرینات ورزشی و رعایت رژیم غذایی در کنار مصرف آن ها ضروری است. این داروها برای نمایه توده بدن بیشتر از 30 (BMI>30) و بالاتر، یا وجود حداقل BMI=27 در کنار بیماری های مرتبط با وزن نظیر دیابت نوع 2 یا پرفشاری خون توصیه می شوند.

در اینجا درباره آنچه از داروهای کاهش وزن رایج باید بدانید سخن می گوییم.

پیش از مصرف داروهای کاهش وزن درباره تاریخچه بیماری های خود با متخصص صحبت کنید. درباره حساسیت ها، داروها یا مکمل های مصرفی (حتی مکمل های گیاهی و طبیعی) و شرایط خاص نظیر بارداری، شیردهی یا قصد بارداری با متخصص مشورت کنید.

  • ارلیستات (زنیکال)

عملکرد: مانع از جذب یک سوم از چربی غذای مصرفی می شود.

آیا برای مدت طولانی قابل استفاده است؟ بله

عوارض جانبی: دردهای شکمی، دفع گاز، دفع مدفوع چرب، افزایش حرکات روده، عدم کنترل حرکات روده.

اثرات جانبی اغلب خفیف و موقتی هستند. اما با مصرف غذای پرچرب وخیم تر می شوند.

در موارد نادری آسیب کبدی شدید مشاهده شده است.

موارد دیگری که باید بدانید:

_ قبل از مصرف ارلیستات باید از رژیم غذایی کم چربی (کمتر از 30% از انرژی مورد نیاز روزانه از چربی باشد) پیروی کنید.

_ اگر مکمل مولتی ویتامین دریافت می کنید، باید آن را دو ساعت قبل یا بعد از ارلیستات مصرف کنید. ارلیستات با جذب ویتامین های محلول در چربی (A.D.E.K) مداخله می کند.

  • بلویک (Belviq)

عملکرد : کاهش اشتها

آیا برای مدت طولانی قابل استفاده است؟ بله

عوارض جانبی: اثرات جانبی شایع در افرادی که دیابت ندارند عبارتند از سردرد، گیجی، تهوع، خستگی، خشکی دهان و یبوست.

اثرات جانبی شایع در افراد مبتلا به دیابت عبارتند از افت قند خون (هیپوگلایسمی)، سردرد، درد پشت، سرفه و خستگی.

افرادی که داروهای ضد افسردگی دریافت می کنند در زمان مصرف بلویک باید برای بروز واکنش های نادر اما شدید نظیر تب و گیجی تحت کنترل باشند.

زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

موارد دیگری که باید بدانید:

اگر نتوانستید با مصرف بلویک به مدت 12 هفته، 5% از وزن خود را کاهش دهید باید مصرف آن را قطع کنید. در این شرایط بر اساس توصیه FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) دارو برای شما موثر نخواهد بود.

  • کانتریو Contrave

عملکرد: کانتریو ترکیبی از دو داروی مورد تایید FDA یعنی Naltrexone و Bupropion با فرمول طولانی-رهش است. Naltrexone برای درمان اعتیاد به الکل و داروهای مخدر مورد استفاده می شود. Bupropion برای درمان افسردگی، اختلال عاطفی فصلی و به عنوان داروی ترک سیگار مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا برای مدت طولانی قابل استفاده است؟ بله

عوارض جانبی: عوارض جانبی شایع شامل تهوع، یبوست، سردرد، استفراغ، گیجی، بی خوابی، خشکی دهان و اسهال می باشد. کانتریو هشداری برای افزایش خطر تفکرات خودکشی و رفتارهای مرتبط با Bupropion دارد. این هشدار همچنین اشاره دارد که مشکلات شدید عصبی-روانی مرتبط با Bupropion نیز گزارش شده است. کانتریو می تواند موجب بروز حملات صرع شود. بنابراین برای افراد مبتلا به صرع غیرقابل استفاده می باشد. همچنین این دارو با افزایش فشار خون و تپش قلب همراه است.

موارد دیگری که باید بدانید:

FDA می گوید چنانچه پس از گذشت 12 هفته از شروع کانتریو نتوانید 5% از وزن اولیه خود را از دست بدهید باید مصرف آن را قطع کنید زیرا دارو برای شما موثر نخواهد بود.

  • سازندا Saxenda

عملکرد: این دارو نوع قویتری از داروی دیابت نوع 2 به نام Victoza است. سازندا عملکرد هورمون روده ای که مغز را از سیری شکم آگاه می کند، تقلید می نماید.

آیا برای مدت طولانی قابل استفاده است ؟ بله

عوارض جانبی: تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، افت فشار خون، افزایش اشتها. عوارض جانبی حاد شامل افزایش ضربان قلب، التهاب پانکراس، بیماری کیسه صفرا، مشکلات کلیوی و تفکرات خودکشی می باشد.

موارد دیگری که باید بدانید:

FDA می گوید اگر پس از گذشت 16 هفته از شروع مصرف سازندا، نتوانید 4% از وزن اولیه خود را از دست بدهید باید مصرف آن را قطع کنید زیرا دارو برای شما موثر نخواهد بود.

  • فن ترمین Phentermine

عملکرد: کاهش اشتها

نام های دیگر آن : Adipex یا Suprenza

آیا برای مدت طولانی قابل استفاده است ؟ خیر. برای مدت کوتاه (چند هفته) قابل استفاده است.

عوارض جانبی : می تواند عوارض حادی نظیر افزایش فشارخون یا تپش قلب، بی قراری، گیجی، لرزش، بی خوابی، تنفس کوتاه، درد قفسه سینه و مشکلاتی در انجام فعالیت های معمول روزانه ایجاد کند.

ممکن است فن ترمین موجب خواب آلودگی و مهار توانایی رانندگی یا کار با ماشین آلات شود. مشابه سایر داروهای سرکوب کننده اشتها، خطر بروز وابستگی به دارو وجود دارد.

سایر عوارض مصرف فن ترمین عبارتند از: خشکی دهان، طعم نامطبوع، اسهال، یبوست و استفراغ.

از آنجایی که موجب بروز بی خوابی می شود، در زمان عصر مصرف نشود.

اگر برای درمان دیابت، انسولین دریافت می کنید پیش از مصرف فن ترمین با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است به تنظیم مقدار انسولین نیاز داشته باشید.

در صورت وجود سابقه بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب یا پرفشاری خون کنترل نشده، وجود آب مروارید، پرکاری تیروئید یا سابقه سوء مصرف مواد، بارداری یا شیردهی از مصرف فن ترمین خودداری کنید.

موارد دیگری که باید بدانید:

فن ترمین نوعی آمفتامین است. به دلیل خطر اعتیاد یا سوء مصرف، باید توسط پزشک و به مقدار مشخص تجویز شود.

  • کیوسیمیا (Qsymia)

عملکرد: کاهش اشتها

کیوسیمیا ترکیبی از فن ترمین و Topiramate (داروی صرع و میگرن) است. توپیرامات به روش های مختلف باعث کاهش وزن می شود: کمک به احساس سیری، کاهش طعم اشتهاآور غذاها و سوزاندن انرژی بیشتر.

آیا برای مدت طولانی قابل استفاده است ؟ بله. کیوسیمیا نسبت به فن ترمین و توپیرامات خالص، مقدار کمتری از ترکیب دو دارو را شامل می شود.

عوارض جانبی: شایعترین عوارض جانبی این دارو سوزن سوزن شدن دست و پا، گیجی، تغییر حس چشایی، بی خوابی، یبوست و خشکی دهان است.

عوارض جانبی حاد: نقایص مادرزادی نوزاد (شکاف لب و شکاف کام)، تپش قلب، تفکرات یا رفتارهای خودکشی و مشکلات بینایی که در صورت عدم درمان موجب از دست دادن بینایی می شود.

زنانی که قصد بارداری دارند باید پیش از مصرف کیوسیمیا آزمایش بارداری انجام دهند و در طول درمان از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنند و به طور ماهیانه آزمایش بارداری انجام دهند.

در صورتی که به بیماری هایی نظیر گلوکوم، پرکاری تیروئید، بیماری قلبی یا سکته مغزی مبتلا هستید از مصرف کیوسیمیا خودداری کنید. با شروع دارو یا افزایش مقدار دارو باید به طور منظم سلامت قلب خود را بررسی کنید.

موارد دیگری که باید بدانید:

FDA توصیه می کند که اگر پس از گذشت 12 هفته از مصرف کیوسیمیا، نتوانید 3% از وزن اولیه خود را از دست بدهید، مصرف دارو را متوقف کنید یا پزشک شما مقدار دارو را برای 12 هفته بعدی افزایش دهد. اگر این شیوه نیز موثر نبود باید به تدریج مصرف دارو را قطع کنید.

منبع: WebMD.com

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید