s نگاهی به ارتباط بیماری قلبی و سلامت مغز – www.DrFree-Health.com
سلامت قلب و مغز

نگاهی به ارتباط بیماری قلبی و سلامت مغز

همانند سایر اندام های بدن، گذشت زمان بر عملکرد مغز تاثیرگذار است. کاهش سرعت فعالیت های بدن در بسیاری موارد قابل پیش بینی است و به فرآیند پیری طبیعی ارتباط دارد.  با این وجود، زمانی که مهارت های تفکر به طور فزاینده کاهش یافته و فراموشی به یک روش زندگی تبدیل می شود، ممکن است شکل اولیه زوال عقل که به صورت اختلال شناختی خفیف شناخته می شود، ایجاد گردد.

اغلب، اولین واکنش، نسبت دادن این تغییرات به شروع بیماری آلزایمر است اما مشکلات جریان خون نیز ممکن است در این مساله دخیل باشند. رئیس بخش اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد می گوید:   “تخمین می زنند که یک سوم از موارد زوال عقل، از جمله مواردی که به عنوان آلزایمر شناخته شده است، به عوامل عروقی مرتبط اند.”

سلامت قلب و سلامت مغز با یکدیگر در ارتباطند

مشکلات عروق خونی از جمله تصلب شریان (تشکیل پلاک های چربی در شریان ها و سخت شدن شریان با افزایش سن) با بیماری قلبی ارتباط دارد. مشکلات عروق خونی از طریق مداخله در جریان پایدار خون غنی از اکسیژن که سلول های مغزی را تغذیه می کند موجب آسیب عملکرد مغزی می شود.

در سکته مغزی که گاهی “حمله مغزی” نامیده می شود، حضور لخته خون در شریان های اصلی مغز موجب توقف ناگهانی جریان خون و مرگ بخش وسیعی از سلول های بافت مغزی می شود. علاوه بر وارد آمدن آسیب ناگهانی ناشی از سکته، تقریبا یک نفر از سه نفر بازمانده سکته مغزی در نهایت دچار زوال عقل می شود.

با یک انسداد کوچک در عروق ریز و عمیق بافت مغزی، صدمات نامحسوس بیشتری اینجا می شود. این نوع سکته های نامحسوس، 10 تا 20 برابر شایعتر از سکته های مغزی آشکار هستند. آسیب میکروسکوپی ناشی این سکته خطر بروز زوال عقل را در آینده افزایش می دهد.

همچنین وجود عروق خونی در معرض خطر تشکیل پلاک، راه را برای آلزایمر هموار می کنند. تجمع رسوب پروتئینی به نام “آمیلوئید-بتا” که مشخصه بیماری آلزایمر است، پیامد مستقیم “هایپوپرفیوژن” است. بدین معنی که مغز در دراز مدت خون کافی دریافت نمی کند. به دلیل این همپوشانی، تفاوت واضحی میان بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی وجود ندارد.

از قلب و مغز خود محافظت کنید

حفظ سلامت قلب گامی اساسی در کاهش خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی و حفظ توانایی های شناختی مغز می باشد. این برنامه شامل انجام فعالیت جسمی منظم، ترک سیگار، کنترل قند خون و سطوح کلسترول خون، دریافت رژیم غذایی سالم و حفظ وزن سالم است.

کنترل پرفشاری خون به ویژه در میانسالی، اهمیت زیادی دارد. فشارخون بالا با سکته مغزی در ارتباط است. همچنین به نظر می رسد که پرفشاری خون موجب تحریک گسترش جراحت های ریز در بافت سفید مغز می شود. وجود این جراحت ها می تواند موجب کندی تفکر و افزایش سرعت از دست دهی عملکرد شناختی شود که این موارد از علائم آلزایمر هستند.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

رژیم غذایی دش DASH

رژیم غذایی دش DASH چه کمکی به شما می کند؟

رژیم غذایی دش به کاهش فشارخون و سطوح کلسترول کمک می کند و بدین جهت …

پاسخ دهید