s تاثیر تغذیه در کنترل التهاب – www.DrFree-Health.com
مواد غذایی ضد التهاب

تاثیر تغذیه در کنترل التهاب

التهاب، یک بخش ضروری از سیستم درمانی بدن است. بدون آن، جراحت ها چرک می کنند و یک عفونت ساده موجب مرگ می شود. هرچند، مقدار بیش از اندازه از یک چیز خوب نیز می تواند خطرناک باشد. التهاب مختصر و مزمن در تمام مراحل آترواسکلروزیس (فرآیندی که موجب تجمع کلسترول و انسداد شریان ها می گردد) نقش دارد. بنابراین، التهاب بستری برای بروز حملات قلبی، سکته مغزی، بیماری شریان های محیطی و حتی زوال عروقی (علت شایع از دست دهی حافظه) فراهم می آورد.

التهاب به خودی خود رخ نمی دهد. التهاب، پاسخ بدن میزبان به آسیب های جامعه مدرن نظیر استعمال سیگار، کم تحرکی، وعده های غذایی پرچربی و پرکالری، و مواد غذایی فرآوری شده است.

محققین پزشکی و شرکت های دارویی به تولید داروهای از بین برنده التهاب بسیار نزدیکند اما تا زمان فروش آن ها راه طولانی باقی مانده است. علاوه براینکه این داروها بسیار گران بوده و قطعا بیشتر آن ها عوارض جانبی دارند. به جای آن، می توانید از ابزارهای ساده که التهاب را تخفیف می دهند استفاده کنید. در اینجا بر رژیم غذایی تمرکز داریم اما فراموش نکنید که باید از استعمال سیگار پرهیز کنید، ورزش کنید، وزن خود را کنترل کنید و مراقب سلامت دندان های خود باشید.

التهاب چیست؟

هدف از التهاب، دفاع از بدن در مقابل باکتری، ویروس و سایر مهاجمان خارجی، پاکسازی باقی مانده ها و کمک به بازسازی بافت آسیب دیده است. همچنین التهاب، تشکیل لخته مسدود کننده شریان_که علت نهایی حملات قلبی و بسیاری از سکته های مغزی است را تحت تاثیر قرار می دهد.

تغییرات ساده

آنچه می خورید می تواند آتش التهاب را خاموش کند. در اینجا پیشنهاداتی ارائه می کنیم:

تغییر چربی دریافتی: چربی های اشباع و چربی های ترانس را با روغن زیتون که خاصیت بالقوه ضد التهابی دارد یا چربی های چند غیراشباع به ویژه چربی های امگا 3 از ماهی ها تعویض کنید.

از مواد غذایی تصفیه شده کمتر استفاده کنید: افزایش قند خون که پس از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده (نظیر نان سفید، برنج سفید، سیب زمینی سرخ شده، نوشابه اشباع شده شکری و غیره ) سطوح پیام آوران التهابی به نام “سیتوکین ها” را افزایش می دهند. مصرف نان سبوس دار، برنج قهوه ای و سایر غلات کامل، سطوح افزایش یافته قند خون و انسولین ناشی از دریافت غذا را به حالت طبیعی باز می گردانند و تولید سیتوکین ها را تعدیل  می کنند.

ترویج تولید: هرچه بیشتر از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید بار التهاب را بیشتر کاهش می دهید. میوه ها و سبزیجات حاوی صدها و شاید هزاران ماده خرد کننده رادیکال های آزاد ناشی از التهاب هستند و برخی از آن ها به طور مستقیم به عنوان ترکیب ضد التهاب عمل می کنند.

به سراغ مغزدانه ها بروید: افزودن گردو، بادام زمینی، بادام و سایر دانه ها و مغزها به میان وعده ها و وعده های اصلی غذا راه دیگری برای کاهش التهاب است.

خبر خوش برای دوستداران شکلات: در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شد که شکلات و شکلات تلخ، تولید مولول های پیام رسان درگیر در التهاب را کاهش می دهند. نکته مهم این است که از انواع کم شکر و کم چربی انتخاب کنید.

الکل را در حد تعادل مصرف کنید: مصرف یک نوشیدنی در روز میزان پروتئین واکنشی C (CRP)_یک پیام آور قوی التهاب_ را کاهش می دهد. اما مصرف زیاد الکل اثر معکوسی دارد.

ادویه را زیاد کنید: گیاهان و ادویه ها نظیر زردچوبه، زنجبیل، سیر، ریحان، فلفل و بسیاری دیگر خاصیت ضد التهابی دارند.

اگر شما خودتان مسئول تهیه غذا هستید از انواع غذاهای کاهش دهنده التهاب استفاده کنید و انواع تشدید کننده التهاب را کنار بگذارید. اگر ترجیح می دهید که از یک برنامه غذایی پیروی کنید، “رژیم غذایی مدیترانه ای” شامل انواع مواد غذایی ضد التهاب است.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید