s آیا چاقی سلامت مغز را تحت تاثیر قرار می دهد؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / اختلال حافظه و آلزایمر / آیا چاقی سلامت مغز را تحت تاثیر قرار می دهد؟
چاقی و سلامت مغز

آیا چاقی سلامت مغز را تحت تاثیر قرار می دهد؟

این مسئله به خوبی شناخته شده است که افزایش وزن، به قلب، مفاصل و سایر ارگان ها فشار می آورد اما هم اکنون مطالعات نشان می دهند که چاقی به توانایی های شناختی مغز نیز آسیب می زند.

رژیم غذایی پر چربی موجب بروز تغییراتی در مغز می شود

نتایج مطالعه ای که در دانشگاه واشنگتن انجام شد نشان می دهد که چاقی موجب ایجاد تغییرات فیزیکی در مغز می شود که این تغییرات کنترل عادات غذاخوردن را دشوار می سازند. در حقیقت محققین معتقدند که ممکن است این اثرات پیش از شروع چاقی در مغز شکل بگیرند زیرا تغییرات حاصل از دریافت یک وعده غذای پرچربی در مغز موش بالافاصله پس از دریافت غذا مشاهده می شود.

پروفسور  Schwartz استاد دانشگاه واشنگتن می گوید: “این نتایج شوکه کننده بود. شاید این مسئله منعکس کننده تغییرات بیولوژیکی اساسی در چگونگی عملکرد مغز باشد که به توضیح دشوار بودن حفظ وزن مناسب کمک می کند.”

یافته های این مطالعه نشان می دهدکه غذای پرچربی هیپوتالاموس موش را تحت تاثیر قرار می دهد، بخشی از مغز که به تنظیم اشتها کمک می کند_و التهابی را به این منطقه از مغز تحمیل می کند. اگرچه مغز انسان متفاوت از مغز موش عمل می کند اما محققین اظهار داشتند که اسکن مغز 34 فرد مبتلا به چاقی نتایج مشابهی را نشان داده است.

پیش از این، نتایج تحقیقات تیمی از محققین دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس نشان داد که توده مغزی افراد سالمند چاق 8 % کمتر از افراد مشابه با وزن طبیعی است. علاوه بر این، حجم مغز افرادی که اضافه وزن دارند 4 %  کمتر از همتایان لاغر اندام خود است. پروفسور Thompsom  می گوید: “این فقدان بزرگی از بافت مغز است که ذخایر شناختی مغز را تهی می سازد و شما را در معرض خطر بیماری آلزایمر و سایر بیماری های مغزی قرار می دهد.”

کودکان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند

گاهی والدین گونه و شکم چاق کودکان را زیبا تلقی می کنند اما پدران و مادران باید بدانند بر پایه مطالعه ای در دانشگاه شیکاگو، کودکانی که اضافه وزن دارند در معرض خطر اختلال تنفس در حین خواب و آسیب شناختی مغز قرار می گیرند.

در مطالعه دیگر، انجام آزمون های عصبی-شناختی و خواب 350 کودک با میانگین سنی 8  سال مورد بررسی قرار گرفت. دکتر Spruyt، نویسنده مقاله می گوید: وابستگی پیچیده شاخص توده بدن، اختلال تنفس در خواب و ویژگی های شناختی مغز اهمیت خاصی در کودکان دارند زیرا مغز آن ها به سرعت در حال رشد است.

ممکن است جای امیدی باشد

افرادی که در میانسالی دچار اضافه وزن یا چاقی هستند شاید از دستاوردهای مطالعه ای در مجله American College of Nutrition خرسند شوند که نشان می دهد عملکرد شناختی با کاهش وزن ترمیم می گردد.

نویسندگان این مطالعه، سلامت مغز 50 فرد چاق را با اندازه گیری فعالیت شناختی آن قبل و بعد از کاهش وزن مورد بررسی قرار دادند. به طور میانگین، شرکت کنندگان، 2 تا 10 درصد از وزن خود را از دست دادند و افرادی که در کاهش وزن موفق بودند در مقایسه با گروه کنترل عملکرد مغزی و قدرت گیرایی بهتری داشتند.

افرادی که در رابطه با اضافه وزن خود نگران هستند باید با متخصصین سلامت مشورت کرده و از برنامه های کاهش وزن صحیح و موثر پیروی کنند. این برنامه ها نه تنها به بهبود عملکرد مغز کمک می کنند بلکه فعالیت قلب و زانوها را به شکل اولیه باز می گردانند.

 

منبع: www.healthywomen.org

لطفا به این موارد هم توجه کنید

افزایش وزن پس از روزه داری

آيا اضافه وزن ناگهانی پس از روزه داری شايع است؟

✅ با افزايش وعده هاي غذايي از سه بار در روز به پنج بار و …

پاسخ دهید