s چرا باید ورزش کنیم؟ – www.DrFree-Health.com
فواید ورزش

چرا باید ورزش کنیم؟

1-خلق و خوی بهتر

ورزش کردن به شما احساس شادی می دهد. هنگامی که ورزش می کنید ماده ای به نام “اندورفین” در مغز ترشح می شود که باعث می شود تنها چند دقیقه پس از شروع حرکات ورزشی، احساس خوشی درک شود. این اثر پس از انجام تمرینات منظم ورزشی به مدت بیشتری باقی می ماند.

2- انرژی بیشتر

احتمالا انتظار ندارید اما مصرف انرژی در ورزش انرژی شما را افزایش می دهد. گاهی اینقدر خسته هستید که قدرت حرکت کردن ندارید. اما وقتی به طور منظم ورزش کنید خستگی شما برطرف شده و نیروی بیشتری در خود احساس خواهید کرد.

3- خواب خوب شبانه

انجام تمرینات منظم ورزشی کمک می کند تا سریعتر به خواب بروید و خواب بهتری داشته باشید. هرچه شدیدتر ورزش کنید خواب شبانه بهتری خواهید داشت. اگر مشکلی در به خواب رفتن ندارید، تفاوتی ندارد که چه زمانی از روز ورزش کنید. اما اگر مشکلی باشد بهتر است در ابتدای صبح ورزش کنید.

4- افزایش اعتماد به نفس

موفقیت در انجام تمرینات ورزشی موجب افزایش عزت نفس می شود و شما را برای مواجهه با همه چیز آماده می سازد. ورزش باعث می شود احساس خوبی در مورد خودتان داشته باشید.

5- کاهش استرس

ورزش به بدن و ذهن شما آرامش می بخشد. پس از انجام تمرینات سنگین، میزان هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول کاهش می یابد. استرس و اضطراب به ویژه پس از انجام تمرینات هوازی از بین می رود.

6- کارآمدی بیشتر

آیا می خواهید کارآمدتر باشید؟ تنفسی به خود بدهید و کمی ورزش کنید. در یک مطالعه مشخص شد افرادی که در وسط روز ورزش می کنند زمانی که به کار خود باز می گردند کارآمدتر هستند. همچنین این افراد شادترند و با همکاران خود رفتار بهتری دارند.

7- کنترل وزن

انجام تمرینات ورزشی و رژیم غذایی در کنار یکدیگر به حفظ وزن سالم کمک می کنند. چه بخواهید چند سانتی متر از اندازه دور کمر کم کنید یا از افزایش وزن پیشگیری کنید، ورزش کلید اصلی است. انجام 30 دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته گزینه مناسبی است.

8- افزایش طول عمر

انجام ورزش منظم به افزایش طول عمر کمک می کند. حتی اگر یک ورزشکار حرفه ای هم نباشید. تنها حرکت کنید. حتی تمرینات ورزشی کم در مقابل عدم انجام فعالیت بدنی هم می تواند به افزایش سال های زندگی بیافزاید.  انجن قلب آمریکا می گوید هر ساعت ورزش، 2 ساعت به طول عمر شما می افزاید.

9- افزایش قدرت عضلات و استحکام استخوان ها

با انجام تمرینات ورزشی، بر قدرت و استحکام عضلات و استخوان ها افزوده می شود. به ویژه زمانی که تمرینات تحمل وزن مانند بالا بردن وزنه، تنیس، پیاده روی یا رقص انجام می دهید. با افزایش سن، این تمرینات به بازسازی استخوان ها کمک کرده و از پوکی استخوان پیشگیری می کنند. علاوه بر اینکه تعادل و هماهنگی بدن را حفظ می نمایند.

10- سلامت قلب

ورزش برای سلامت قلب مفید است. تمرینات منظم، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، سطوح کلسترول خون را بهبود می بخشد و به کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا کمک می کند.

11- کاهش خطر بروز سرطان

تمرینات منظم ورزشی خطر بروز برخی از سرطان ها مانند سرطان کولون، سینه و ریه را کاهش می دهد. افرادی که به سرطان مبتلا هستند با انجام تمرینات ورزشی کیفیت زندگی بهتری خواهند داشت.

 

منبع: WebMD.com

لطفا به این موارد هم توجه کنید

حساسیت به سیب زمینی

حساسیت به سیب زمینی: علائم و عوامل خطر

سیب زمینی از محصولات اصلی کشاورزی در کشورهای مختلف است و بخش مهمی از رژیم …

پاسخ دهید