s روغن کاملینا جایگزینی برای روغن ماهی – www.DrFree-Health.com
فواید روغن کاملینا

روغن کاملینا جایگزینی برای روغن ماهی

روغن کاملینا نوعی روغن خوراکی است که از دانه گیاه Camelina Sativa استخراج می شود. گونه های کاملینا عموما به نام های مختلف از جمله کتان کاذب، کتان وحشی و کنجد آلمانی شناخته می شوند و بومی مناطق مدیترانه ای آسیا و اروپا هستند. سابقه کشت و کار گیاه کاملینا به 4000 سال پیش می رسد. در زمان روم و یونان باستان کشت این گیاه به عنوان یک گیاه روغنی توسعه یافت. این محصول به صورت خالص یا مخلوط با سایر محصولات کشت می شد. مرکز رشد عمده این گیاه از اروپای شرقی تا آسیای مرکزی گسترش دارد و در خلال و بعد از جنگ های جهانی کشت می شد. بزرگ ترین تولید کننده این گیاه در قرن بیستم اتحاد جماهیر شوروی بود که در سال 1950 حدود 300 هزار هکتار از اراضی خود را زیر کشت کاملینا برد.

برای اولین بار در ایران گیاه روغنی- دارویی کاملینا اصلاح، تکثیر و کشت شده است. ۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان زیر کشت این گیاه روغنی می باشد.

روغن کاملینا مشابه روغن دانه کتان محتوای اسیدهای چرب امگا 3 بالایی دارد که آن را به یک جایگزین مناسب برای مکمل های غذایی و استفاده عمومی بدل نموده است.

روغن کاملینا خواص درمانی و سلامتی ویژه ای دارد:

  • آنتی اکسیدان: روغن کاملینا یک آنتی اکسیدان قدرتمند است زیرا محتوای ویتامین E بالایی دارد.
  • نرم کننده: پوست را مرطوب می کند.
  • ضد التهاب: مصرف موضعی یا خوراکی این روغن التهاب را به شدت مهار می کند.
  • ضد آرتریت: به دلیل محتوای بالای امگا 3، درد ناشی از آرتریت را تسکین می بخشد.
  • حالت دهنده مو: برای بهبود حالت و کیفیت موها قابل استفاده است.
  • افزایش ایمنی: به دلیل محتوای بالای ویتامین E سیستم ایمنی را تقویت می کند.

فواید سلامت مصرف روغن کاملینا

1- روغن کاملینا برای پوست

این روغن برای استعمال خارجی و ماساژ پوست مناسب است. رایحه این روغن ملایم و خوشبو است. این روغن مقدار کافی از ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 را به طور مستقیم به پوست می رساند علاوه بر اینکه پوست را مرطوب کرده و از آسیب رادیکال های آزاد پیشگیری می نماید.

2- روغن کاملینا برای مو

روغن کاملینا مشابه روغن زیتون برای ماساژ گرم پوست سر قابل استفاده است. این روغن مواد مغذی مورد نیاز موها را فراهم کرده و پوست خشک، شوره سر و پوسته پوسته شدن را درمان می کند. روغن کاملینا موها را نرم و مرطوب می کند و محتوای آنتی اکسیدانی آن از فولیکول مو در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

3-امگا 3

یک قاشق غذاخوری روغن کاملینا حاوی 4 گرم اسید چرب امگا 3 است که می تواند در رژیم غذایی جایگزینی برای دریافت امگا 3 از دانه کتان باشد. طعم این روغن مطبوع است و به همراه سالاد یا سایر غذاها قابل استفاده می باشد.

4-سلامت قلب

روغن کاملینا سطوح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد بدین جهت، برای سلامت قلب مفید بوده و خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

5-آرتریت

روغن کاملینا به طور معمول برای کاهش التهاب در آرتریت قابل استفاده است. مصرف خوراکی کاملینا مقدار زیادی امگا 3 را برای بدن فراهم می آورد. دریافت امگا 3 با کاهش التهاب همراه است. مصرف این روغن با کاهش درد، التهاب و تورم مفاصل ارتباط دارد و حرکت مفاصل را بهبود می بخشد. ماساژ موضعی ترکیبی از روغن کاملینا و روغن رزماری بر روی مفصل ملتهب در بهبود آن موثر است.

6-سلامت مغز، چشم ها و اعصاب

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 نظیر آلفا لینولئیک اسید، EPA و DHA برای حفظ سلامت مغز، چشم ها و اعصاب مفیدند. بنابراین، مصرف روغن کاملینا از بیماری های شناختی مغز مانند زوال عقل و آلزایمر، بیماری های چشمی مانند تحلیل ماکولا و آسیب عصبی ناشی از التهاب محافظت می کند.

سایر موارد استفاده از روغن کاملینا

روغن سرخ کردنی: علاقه روبه رشدی برای استفاده از روغن کاملینا برای مصارف پخت و پز و به ویژه سرخ کردن وجود دارد. این روغن نقطه دودی برابر 246 درجه سانتی گراد دارد که بسیار بالاتر از روغن زیتون، روغن نارگیل، کانولا، هسته انگور و بسیاری از روغن های پخت و پز است. همچنین روغن کاملینا رایحه مطلوبی دارد و بدین جهت برای غذاهای سرخ کردنی گزینه مناسبی است.

سوخت زیستی: شرکت های تجاری تولید سوخت های زیستی در سراسر جهان از روغن این گیاه مانند سایر گیاهان روغنی نظیر سویا در تولید صنعتی سوخت های زیستی استفاده می کنند. در ژاپن، محققین در حال بررسی خواص بالقوه این گیاه برای تولید برق هستند.

محتوای اسیدهای چرب روغن کاملینا

35% اسید چرب امگا 3 (آلفا-لینولئیک اسید)

17% اسید چرب امگا 6 (لینولئیک اسید)

17% اسید چرب امگا 9 (اولئیک اسید)

روغن کاملینا حاوی فیتواسترول (استرول های گیاهی) متعددی است که موجب بهبود عملکرد سلول ها، پیشگیری از التهاب، کاهش کلسترول خون و کاهش قند خون می گردند.

روغن کاملینا به دلیل محتوای بالای ویتامین E به فرآیند اکسیداسیون و اسیدی شدن (ترش شدن) مقاوم است و به مدت 18 تا 24 ماه قابل نگهداری است. مناسب ترین روش تهیه روغن کاملینا “فشردن سرد”  است که بیشتر مواد مغذی دانه را در روغن حفظ می کند.

هیچ عارضه جانبی برای مصرف روغن کاملینا شناخته نشده است.

 

منبع: oilhealthbenefits.com

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گلاب

گلاب: نوشیدنی شفابخش

مصرف گلاب که در زبان انگلیسی به نام Rose Water شناخته می شود به قرن …

پاسخ دهید