s بهترین و بدترین مواد غذایی برای سلامت کبد – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / بیماری‌های کبدی / بهترین و بدترین مواد غذایی برای سلامت کبد
غذا و سلامت کبد

بهترین و بدترین مواد غذایی برای سلامت کبد

بهترین مواد غذایی برای سلامت کبد

بلغور جو دوسر: حاوی مقدار زیادی فیبر است که به بهبود عملکرد کبد کمک می کند. علاوه بر اینکه موجب کاهش وزن و چربی های شکمی می شود که برای پیشگیری از بیماری کبدی راه مناسبی است.

بروکلی: برای حفظ سلامت کبد مقدار زیادی از سبزیجات را به رژیم غذایی خود بیافزایید. مصرف بروکلی گزینه مناسبی است. برخی از مطالعات پیشنهاد می کنند که دریافت بروکلی از بیماری کبد چرب الکلی محافظت می کند. اگر طعم بروکلی پخته را دوست ندارید آن را با سالاد کلم مخلوط کنید و مقداری بادام درختی و سرکه به آن بیافزایید.

قهوه: مطالعات نشان می دهند که نوشیدن 2 تا 3 فنجان قهوه در روز از آسیب کبدی ناشی از دریافت زیاد الکل یا رژیم ناسالم محافظت می کند. همچنین ممکن است خطر بروز سرطان کبد را کاهش دهد.

چای سبز: این نوشیدنی به دلیل آنتی اکسیدانی به نام کاتچین از بروز سرطان کبد محافظت می کند. دم کرده چای سبز کاتچین بیشتری دارد. چای سرد (Iced tea) و چای سبز فوری محتوای کاتچین کمتری دارند.

آب: حفظ وزن سالم به سلامت کبد کمک می کند. نوشیدن آب به جای دریافت نوشیدنی های شیرین، انرژی زیادی از رژیم غذایی شما کسر می کند.

بادام درختی: مغزها به ویژه بادام منبع خوبی از ویتامین E است، ویتامینی که به محافظت از بیماری کبد چرب کمک می کند. این ویتامین برای سلامت قلب نیز مفید است. بنابراین بادام را در میان وعده یا به همراه سالاد میل کنید.

اسفناج: این سبزی حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام گلوتاتیون است که به عملکرد مطلوب کبد کمک می کند. برای وعده شام سالاد اسفناج تهیه کنید و مقداری سیر و روغن زیتون به آن بیافزایید.

گیاهان و ادویه ها: برای محافظت از کبد و قلب خود مقداری پونه، مریم گلی یا رزماری به غذای خود بیافزایید. این گیاهان منابع خوبی از پلی فنول ها هستند علاوه بر اینکه این ادویه ها به کاهش دریافت نمک کمک می کنند. دارچین، پودر کاری و زیره نیز گزینه های خوبی هستند.

 

بدترین مواد غذایی برای سلامت کبد

غذاهای چرب: سیب زمینی سرخ کرده و برگرها انتخاب نامناسبی برای سلامت کبد هستند. مصرف زیاد غذاهای حاوی چربی های اشباع کار کبد را دشوار می سازد و به مرور زمان موجب التهاب کبد و در نهایت سیروز (تخریب سلول های کبدی) می شود.

شکر: مصرف زیاد تنقلات و نوشیدنی های شیرین به کبد آسیب می زند. زیرا کبد شکر اضافی را به چربی تبدیل می کند و اگر دریافت شکر زیاد باشد، تولید چربی کبدی افزایش می یابد و در درازمدت موجب بیماری کبد چرب می شود. برای کمک به سلامت کبد مصرف شیرینی ها را محدود کنید.

نمک: بدن شما به مقداری نمک نیاز دارد اما رژیم غذایی پرنمک موجب فیبروز_نخستین مرحله از آسیب کبدی_می شود. تا حد ممکن از غذاهای فرآیند شده، کنسروی و افزودن نمک اضافی پرهیز کنید.

الکل: نوشیدن مقدار زیاد الکل به کبد آسیب شدیدی وارد می کند که به مرور زمان به سیروز تبدیل می شود. حتی نوشیدن گاه و بی گاه_4 نوشیدنی (در یک جلسه) برای زنان و 5 نوشیدنی برای مردان_ نیز مضر است.

میان وعده های آماده: مشکل چیپس و غذاهای پخته شده آماده این است که این غذاها حاوی مقدار غیرمعمولی از نمک، شکر و چربی هستند. در محیط کار یا تحصیل، میوه های تازه، ساندویج کره بادام زمینی، ساندویج پنیر و گردو یا سبزیجات خرد شده مانند کرفس و هویج را همراه خود داشته باشید و تا حد ممکن از مصرف میان وعده های صنعتی خودداری کنید.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید مصرف طالبی

با مصرف «طالبی» از دکتر بی نیاز شوید!

طالبی و سایر ملون ها (گرمک، خربزه، هندوانه) یک میان وعده تابستانی مفید هستند که …

پاسخ دهید