s بخش هایی از بدن که با استعمال سیگار آسیب می بینند – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت زنان / بخش هایی از بدن که با استعمال سیگار آسیب می بینند
اثرات سیگار بر سلامت بدن

بخش هایی از بدن که با استعمال سیگار آسیب می بینند

مفاصل: سیگاری ها به احتمال بیشتری به آرتریت روماتوئید مبتلا می شوند و داروهای درمان این بیماری بر روی افراد سیگاری به خوبی عمل نمی کند.

پوست: سیگار کشیدن روند پیری طبیعی پوست را تسریع می کند. به طوری که پوست یک فرد 40 ساله سیگاری مشابه یک فرد 70 ساله غیرسیگاری است. این آسیب برگشت پذیر نیست و می تواند موجب بروز بیماری های پوستی از جمله سرطان پوست شود.

چشم ها: سیگار کشیدن احتمال تحلیل ماکولای چشم را 2 برابر افزایش می دهد_یک بیماری چشمی که موجب تخریب دید مرکزی مورد نیاز برای خواندن، نوشتن و دیدن صورت افراد می شود. همچنین احتمال بروز آب مروارید که موجب تاری دید می گردد 3 برابر افزایش می یابد.

مغز: استعمال سیگار احتمال تشکیل لخته خون و سکته مغزی را بیش از 3 برابر افزایش می دهد. همچنین احتمال فشار خون بالا و آنوریسم مغزی افزایش می یابد_ بیرون زدگی حبابی شکل در جدار شریان مغزی که موجب نشت خون به بافت های اطراف می شود.

سیستم گوارشی: زخم های گوارشی، بیماری کرون، پولیپ روده بزرگ، التهاب پانکراس و سرطان پانکراس از عوارض استعمال سیگار هستند. همچنین 35% احتمال بیشتری دارد که افراد سیگاری به دیابت نوع 2 مبتلا شوند.

قلب: استعمال سیگار دلیل اصلی بیماری قلبی می باشد که اولین عامل مرگ و میر در آمریکاست. استعمال سیگار شریان ها را سخت و باریک می کند و احتمال تشکیل لخته خون را افزایش می دهد.

اندام های جنسی: مردان سیگاری به احتمال زیادی دچار اختلال نعوظ می شوند و هرچه بیشتر سیگار بکشند اختلال شدیدتر خواهد شد. مردان سیگاری همچنین به احتمال بیشتری به سرطان بیضه مبتلا می شوند. زنان به احتمال بیشتری به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند.

لثه ها: لثه های حساس و خونریزی دهنده، جویدن دردناک، بوی بد دهان و بیماری لثه از عوامل اصلی از دست دادن دندان هستند. اگر سیگار می کشید 2 برابر بیشتر در معرض این مشکلات هستید. هرچه بیشتر سیگار بکشید در معرض خطر بیشتری هستید.

ریه ها: سرطان ریه در 90 درصد موارد با استعمال سیگار در ارتباط است. همچنین سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) است. گروهی از بیماری هایی که به کیسه های هوایی کوچک ریه آسیب می زنند.

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید