s آیا مصرف داروهای درمان رفلاکس معده موجب زوال عقل می شود؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / اختلال حافظه و آلزایمر / آیا مصرف داروهای درمان رفلاکس معده موجب زوال عقل می شود؟
داروهای درمان رفلاکس و زوال عقل

آیا مصرف داروهای درمان رفلاکس معده موجب زوال عقل می شود؟

داروهای مورد استفاده برای درمان رفلاکس معده، سوزش معده و زخم معده که با نام کلی “مهارکننده های پمپ پروتون” (مانند امپرازول، لنزوپرازول، اسمپرازول، پنتوپرازول و …) شناخته می شوند به کاهش مقدار اسید تولید شده از غدد معده کمک می کنند.

در مطالعه ای نشان داده شد که ممکن است ارتباطی میان دریافت مداوم مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) و افزایش خطر زوال عقل وجود داشته باشد.

محققین دریافت PPI و تشخیص زوال عقل را در میان 74 هزار بزرگسال 75 ساله و بزرگتر مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعه، دریافت مداوم PPI به صورت حداقل یک نسخه در هر سه ماه و در طول یک دوره 18 ماهه در نظر گرفته شد. تمامی شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه به زوال عقل مبتلا نبودند.

پس از 8 سال پیگیری مداوم شرکت کنندگان، مشخص شد مصرف کنندگان مداوم  PPI در مقایسه با افرادی که این داروها را دریافت نمی کردند 44% بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار داشتند و مردان کمی بیشتر از زنان در معرض خطر بودند. افرادی که به طور موقت از PPIs استفاده می کردند در معرض خطر کمتری قرار داشتند.

به دنبال نتایج به دست آمده محققین اعلام نمودند که این مطالعه تنها یک ارتباط آماری میان دریافت PPI و خطر بروز زوال عقل را مشخص نموده است و مصرف PPIs به معنای ابتلا به زوال عقل نیست. با این وجود، مطالعات بیشتری برای بررسی اثر طولانی مدت دریافت این داروها در حال انجام است. دکتر هومن جاودان، سرپرست بالینی سالمندان بستری در بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان وابسته به دانشگاه هاروارد، می گوید: “سالمندان داروهای متعددی دریافت می کنند و اغلب به مصرف طولانی مدت آن ها ادامه می دهند. در حقیقت آن ها به مصرف داروها عادت می کنند و از پزشک خود در مورد توقف یا ادامه مصرف داروها سوال نمی کنند.”

در حدود 44% از سالمندان مرد و 57% از سالمندان زن بالای 65 سال 5 نوع دارو یا حتی بیشتر دریافت می کنند و در 12% از مردان و زنان سالمند 10 نوع یا بیشتر دارو دریافت می شود. دکتر جاودان می گوید:”اینکه چگونه داروهای متفاوت بر یکدیگر اثر می گذارند و پیامد مصرف طولانی مدت این داروها چه خواهد بود توسط دانشمندان در حال بررسی است و تحقیقات در مورد PPIs نیز ادامه دارد.”

شواهد نشان می دهند که بخشی از داروهای PPI از سد خونی-مغزی _محدوده جدا کننده مایع برون سلولی مغز و جریان خون_ عبور کرده و با فعالیت آنزیم های مغزی تداخل می کند. در مطالعات حیوانی مشخص شد که PPIs سطوح بتا-آمیلوئید را در مغز افزایش می دهند که افزایش این پروتئین با زوال عقل و بیماری آلزایمر در ارتباط است. سایر تحقیقات نشان می دهند که ارتباطی میان مصرف مداوم PPI با کمبود ویتامین B12 و افزایش خطر پوکی استخوان وجود دارد.

دکتر جاودان پیشنهاد می کند: “اگر اخیرا داروی PPI دریافت کرده اید یا آن را به طور روزانه و بیش از 18 ماه مصرف نموده اید، در مورد ادامه مصرف آن یا تغییر میزان دریافت دارو با پزشک خود مشورت کنید. این دارو فقط برای رفع علائم مورد نیاز است نه برای همیشه!

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی به بهبود بیماری ها کمک می کند.

موسیقی‌درمانی علمی مبتنی بر تحقیقات حرفه‌ای در موسیقی است که باعث بهبود سلامت در افراد …

پاسخ دهید