s با مصرف “خرما” از دکتر بی نیاز شوید! – www.DrFree-Health.com
فواید مصرف خرما

با مصرف “خرما” از دکتر بی نیاز شوید!

فواید مصرف خرما

100 گرم خرما 27% از نیاز روزانه فیبر،20% پتاسیم، 15% منیزیم و 12% ویتامین B6 را تامین می کند.

1- ارتقاء سلامت دستگاه گوارش و بهبود یبوست

فیبر برای سلامت کولون و حرکات طبیعی روده ضروری است. فیبر محلول و نامحلول موجود در خرما به پاکسازی سیستم گوارشی کمک می کند و موجب بهبود عملکرد کولون می شود. همچنین مصرف فیبر موجب با کاهش خطر التهاب کولون، سرطان کولون و هموروئید ارتباط دارد. مصرف خرما از جمله درمان های خانگی برای بهبود هموروئید است.

2- اثرات ضد التهابی

خرما غنی از منیزیم است. ماده معدنی که خواص ضد التهابی دارد. در یک مطالعه مشخص شد که شاخص های التهابی بدن مانند پروتئین واکنشی C (CRP)، فاکتور نکروز تومور آلفا (α-TNF) و اینترلوکین 6 (IL-6) با افزایش مصرف منیزیم کاهش می یابد. علاوه بر این، میزان التهاب دیواره های شریانی نیز با مصرف منیزیم تقلیل می یابد. برپایه خواص ضدالتهابی منیزیم و نتایج حاصل از این مطالعه، منیزیم به طور موثری موجب کاهش خطر بیماری قلبی عروقی، آرتریت، بیماری آلزایمر و سایر بیماری های سلامت مرتبط با التهاب می گردد.

3- کاهش فشارخون

منیزیم به کاهش فشارخون کمک می کند. پتاسیم، ماده معدنی دیگر موجود در خرماست که عملکردهای مختلفی در بدن دارد و به بهبود عملکرد قلب و کاهش فشارخون کمک می کند.

4- کاهش خطر سکته مغزی

پس از بررسی مطالعاتی که در طول یک دوره 14 ساله به انجام رسیدند، محققین دریافتند که با مصرف روزانه 100 میلی گرم منیزیم خطر سکته مغزی 9 درصد کاهش می یابد.

5- بارداری و زایمان سالم

محققین دانشگاه علم و صنعت به مطالعه چگونگی تاثیر مصرف میوه خرما بر شاخص های بارداری و زایمان پرداختند. پس از مطالعه 69 زن به مدت یک سال و یک ماه، محققین دریافتند که مصرف میوه خرما در 4 هفته آخر بارداری به طور معنی داری نیاز به القای زایمان از طریق داروها را کاهش می دهد و نتایج پس از زایمان مطلوب تری دارد.

6- افزایش سلامت مغز

برخی مطالعات نشان می دهند که مقادیر کافی ویتامین B6 موجود در خرما با افزایش عملکرد مغز و بهبود امتیاز آزمون های شناختی ارتباط دارد.

7- افزایش استحکام استخوان ها

برای پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی خرما را در برنامه غذایی خود قرار دهید. منیزیم و منگنز موجود در خرما به تقویت سلامت استخوان ها کمک می کنند. دریافت کم منگنز موجب تشکیل استخوان های ضعیف می شود و منیزیم در تبدیل ویتامین D به نوع فعال آن که برای جذب کلسیم مورد نیاز است نقش دارد.

8- تسکین آلرژی

خرما از اندک میوه هایی است که حاوی گوگرد آلی می باشد. گوگرد آلی حاوی 99% متیل سولفونیل متان (MSM) است. این ترکیب به کاهش علائم حساسیت در افرادی که از آلرژی فصلی رنج می برند کمک می کند و واکنش های آلرژیک را تقلیل می دهد.

9- پیشگیری از سرطان

به دلیل محتوای فیبر بالا، مصرف خرما راه مناسبی برای پیشگیری از سرطان کولون و سرطان های گوارشی است. سرطان کولون اغلب در نتیجه مصرف زیاد گوشت و رژیم غذایی کم فیبر ایجاد می گردد. افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی غنی از فیبر می تواند خطر گسترش تومورها را کاهش دهد. خرما همچنین حاوی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی و پلی فنولی است که به تقویت سیستم ایمنی و نابودی رادیکال های آزاد کمک می کنند.

10- کنترل وزن

مصرف خرما به کنترل قندخون و حفظ انرژی مورد نیاز روزانه کمک می کند. همچنین فیبر موجود در خرما به افزایش احساس سیری کمک می کند. این دو عامل برای حفظ وزن سالم ضروری اند و در طول یک دوره طولانی به طور قابل توجهی بر روند کاهش وزن اثر مثبتی دارند. آنچه در افزایش وزن دخیل است، چربی های اشباع حیوانی و مواد غذایی تصفیه شده است و قند طبیعی میوه ها چنین اثری ندارد.

11- محافظت از سیستم عصبی

محتوای پتاسیم موجود در خرما  3 برابر پتاسیم موجود در موز است. پتاسیم برای سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است. همچنین مقادیر بالای ویتامین B خرما در عملکرد مناسب اعصاب و تعادل خلق و خو نقش دارد.

 

منابع:  livelovefruit.com – naturalsociety.com

لطفا به این موارد هم توجه کنید

حساسیت به سیب زمینی

حساسیت به سیب زمینی: علائم و عوامل خطر

سیب زمینی از محصولات اصلی کشاورزی در کشورهای مختلف است و بخش مهمی از رژیم …

پاسخ دهید