s سطوح کافی ویتامین D چقدر است؟ – www.DrFree-Health.com
ویتامین D

سطوح کافی ویتامین D چقدر است؟

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که برای حفظ استحکام استخوان خود به چه مقدار ویتامین D نیاز دارند.

در سال 2010، انجمن پزشکی (IOM)، بر اساس بررسی طولانی مدت اطلاعات گروهی از کارشناسان گزارشی را منتشر کرد. آن ها تخمین زدند که بر اساس سطوح خونی 25-هیدروکسی ویتامین D، مقادیر 20 ng/ml یا بیشتر، برای سلامت استخوان کافی است و متعاقبا مقادیر کمتر از 20 به عنوان کمبود ویتامین D در نظر گرفته می شود.

در بررسی های بالینی مقادیر کمتر از 20 غیرمعمول نیست و در این شرایط اغلب به مصرف مکمل های معمول توصیه می شود. اما بر اساس گزارش IOM اکثر افراد سطحی بین 20 تا 40 ng/ml دارند.

در سال 2011، انجمن غدد درون ریز در گزارش خود مقادیر حداقل بسیار بالاتری از مقادیر پیشین ویتامین D را گزارش کرد. دستورالعمل بالینی که توسط کارشناسان ارائه شد توصیه می کند که حداقل سطوح ویتامین D خون باید 30 ng/ml باشد و به دلیل نتایج متفاوت برخی مقالات، برای اطمینان از دریافت مقادیر کافی، سطوح 40 تا 60 ng/ml برای کودکان و بزرگسالان توصیه می شود.

اما در مطالعه اخیری که در مجله New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است، بسیاری از متخصصان غدد و اپیدمیولوژیست های سرشناسی که در کمیته IOM نخستین حضور داشتند، برای کاهش مقادیر حداقل پذیرفته شده (20 ng/ml) به بحث پرداختند. آن ها چنین مطرح کردند که سطوح تخمینی پذیرفته شده هرگز به عنوان کمبود ویتامین D در نظر گرفته نشده است. آن ها بر این باورند که در کمبود ویتامین D بیش از اندازه اغراق شده است و افرادی که وضعیت مناسبی داشته اند درمان غیرضروری دریافت کرده اند. براساس نتایج به دست آمده در این بررسی، مقادیر کمتر از 5/12 ng/ml به عنوان کمبود ویتامین D در نظر گرفته می شود.

Dr. Joel Finkelstein مدیر مرکز تراکم استخوان در بیمارستان عمومی ماساچوست که بیش از 30 سال در این زمینه به مطالعه پرداخته است می گوید: “در مورد ویتامین D بیش از اندازه اغراق شده است. نیازی نیست که سطوح ویتامین D اکثر افراد سالم را بررسی کنیم. از نقطه نظر تکامل، به نظر نمی رسد که مقادیر بالای ویتامین D برای انسان مفید باشد. یافتن این ویتامین در منابع طبیعی غذایی دشوار است و با وجود اینکه می توانیم این ویتامین را از نور خورشید به دست آوریم، در نقاطی که از جهان که بیشترین نور خورشید وجود دارد تکامل بدن انسان به سوی ایجاد پوست تیره تر است که نسبت به تولید ویتامین D مقاوم است. اگر ویتامین D برای انسان بسیار ضروری است چرا بدن انسان بدین شکل تکامل یافته است که به چیزی که به سختی به دست می آید نیازمند باشد و از سوی دیگر، این تکامل به نحوی است که جذب آن را نیز دشوار ساخته است.”

چه کسانی برای کمبود ویتامین D غربالگری شوند؟

اخیرا Dr. Finkelstein و همکارانش نتایج یک مطالعه 10 ساله بر روی بیش از 2000 زن سنین پیش از یائسگی را منتشر کرده اند. آنان چنین یافتند که سطوح ویتامین D کمتر از 20 با اندکی افزایش خطر شکستگی های غیرترومایی در ارتباط است. محققین اظهار داشتند: از آنجایی که منابع غذایی اندکی حاوی ویتامین D هستند، مکمل یاری ویتامین D در زنان میانسال با سطوح ویتامین D کمتر از 20 ng/ml اطمینان بخش است. برای زنان سنین قبل از یائسگی یا سایر افرادی که در معرض خطر بالای شکستگی قرار دارند، مقادیری معادل 20 یا بالای آن ایده آل است. برای اکثریت افراد سالم، سطوح کمتر از 15 یا 10 احتمالا مناسب است.

افرادی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند، افرادی که عمل جراحی بای پس معده داشته اند، افرادی که به بیماری های سوء جذب مانند بیماری سلیاک مبتلا هستند، افرادی که پوست تیره دارند یا تمام بدن خود را با لباس می پوشانند در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار می گیرند. همچنین، برخی گروه های خاص نظیر زنان سنین پیش از یائسگی، افراد مبتلا به پوکی استخوان یا مشکلات استخوانی و زنان باردار و شیرده به مقادیر 20 ng/ml یا بیشتر از ویتامین D نیاز دارند.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید