s آنچه پای شما درباره سلامت شما می گوید – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت زنان / آنچه پای شما درباره سلامت شما می گوید
سلامت پا و بیماری ها

آنچه پای شما درباره سلامت شما می گوید

پای سرد

اگر پای شما همیشه سرد است یکی از دلایل آن جریان خون ضعیف آن است. مشکلات گردش خون گاهی با استعمال سیگار، فشارخون بالا یا بیماری قلبی ارتباط دارند. آسیب عصبی ناشی از دیابت نیز می تواند موجب سردی پاها شود. سایر علل مرتبط با پای سرد، کم کاری تیروئید و کم خونی است.

درد پاشنه

شایعترین علت درد پاشنه، التهاب در رباط بلند متصل به استخوان پاشنه است. ممکن است درد پاشنه با اولین قدم و فشار بر روی پا به بالاترین حد خود برسد. آرتریت، ورزش سنگین، کفش نامناسب در ایجاد درد پاشنه و التهاب تاندون موثر است. دلایل کمتر شایع شامل وجود یک زائده استخوانی در پاشنه، عفونت استخوان، توده یا شکستگی باشد.

سندرم پای سوزان

احساس سوزش در پاها از علائم رایج در بیماران دیابتی با آسیب اعصاب محیطی است. علاوه بر این، این احساس می تواند علامتی از کمبود ویتامین B، نوعی بیماری قارچی (athlete’s foot)، بیماری مزمن کلیه، گردش خون ضعیف در پاها (بیماری شریان های محیطی) یا کم کاری تیروئید نیز باشد.

کشیدن پا بر روی زمین

گاهی نخستین علامت یک اختلال، تغییر در روش راه رفتن است مانند بازتر راه رفتن یا کشیدن پا بر روی زمین. ممکن است دلیل آن کاهش حس طبیعی در پا باشد که در اثر آسیب اعصاب محیطی رخ می دهد. در حدود 30% از این موارد با دیابت ارتباط دارد. علاوه بر این، آسیب عصبی می تواند در نتیجه عفونت، کمبود ویتامین و مصرف سنگین الکل باشد. در بسیاری موارد دلیل آسیب عصبی نامشخص است. سایر دلایل احتمالی کشیدن پاها مشکلات مغزی، طناب نخاعی یا ماهیچه ای است.

کج شدن انگشتان پا

در این حالت شکل انگشتان پا تغییر می کند. ناخن ها در بالا گرد می شوند و به سمت پایین خم می شوند. بیماری ریوی از دلایل شایع بروز این اختلال است اما بیماری قلبی، کبدی و اختلالات گوارشی یا عفونت های خاص نیز در بروز این مشکل دخلیند. گاهی، انگشتان کج مادرزادی هستند و هیچ بیماری زمینه ای در بروز آن دخالت ندارد.

تورم پاها

این مسئله اغلب موقتی است و به دلیل ایستادن طولانی یا پرواز طولانی مدت رخ می دهد. به ویژه اگر باردار باشید. در مقابل، تورم مزمن پا می تواند نشانه یک بیماری جدی پزشکی باشد. دلیل آن ممکن است گردش ضعیف خون، مشکلات سیستم لنفی یا لخته خون باشد. اختلالات کلیوی یا کم کاری تیروئید نیز می توانند موجب تورم پا شوند.

درد شست پا

نقرس یکی از دلایل درد ناگهانی در انگشت شست پا به همراه قرمزی و تورم است. استئوآرتریت نیز موجبب دردر و تورم می شود. سفتی مفصل انگشت شست نیز از عوارض آرتریت است. “پا چمنی” یا  turf toe از آسیب های ورزشی است به ویژه برای آنان که بر روی سطوح سخت بازی می کنند. این مشکل به دلیل آسیب رباط های اطراف مفصل رخ می دهد.

گرفتگی یا اسپاسم پا

درد ناگهانی و شدید پا نشانه گرفتگی عضلات یا کرامپ است که می تواند تا چند دقیقه به طول انجامد. کار زیاد و خستگی عضلانی از دلایل شایع آن هستند. سایر دلایل شامل گردش خون ضعیف، کم آبی بدن یا عدم تعادل پتاسیم، منیزیم، کلسیم یا سطوح ویتامین D است. ممکن است تغییر سطوح هورمون ها در بارداری یا اختلالات تیروئید در بروز این مشکل دخیل باشند. تمرینات کششی برای رفع خستگی عضلات مفید به نظر می رسند.

ناخن های قاشقی

گاهی آسیب وارده به ناخن ها یا تماس مکرر با حلال های نفتی موجب ایجاد شکل مقعر و قاشقی می شوند اما کمبود آهن نیز در ایجاد ناخن قاشقی شکل نقش دارد.

سفید شدن ناخن ها

اگر تمام یا قسمتی از ناخن از بستر آن جدا شود، بخش جدا شده به رنگ سفید متمایل می گردد که این مسئله می تواند به دلیل آسیب، عفونت ناخن یا پسوریازیس رخ دهد. اگر ناخن سالم باشد و بیشتر آن به رنگ سفید متمایل شود ممکن است یک بیماری زمینه ای مانند بیماری کبدی، نارسایی احتقانی قلب یا بیماری کلیوی وجود داشته باشد.