s پنیر پرچربی: مفید یا مضر؟ – www.DrFree-Health.com
لبنیات پرچربی

پنیر پرچربی: مفید یا مضر؟

مصرف کنندگان آگاه به درستی می دانند که باید از انواع گوشت های پرچربی و نمکی و فرآیند شده پرهیز کنند. اما در مورد لبنیات چطور؟

مدت هاست که متخصصین تغذیه توصیه می کنند که شیر و ماست کم چربی بهترین گزینه هستند و روزانه باید 3-2 سهم از آن ها مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین بیشتر افراد مصرف شیر و ماست کم چربی را در برنامه غذایی خود قرار داده اند. اما تاکنون بیشترین تغییر مصرف لبنیات در مورد پنیر رخ داده است که از دهه 1970 میلادی تاکنون رو به افزایش بوده است.

محصولات لبنی و به ویژه پنیر، منابع غنی از چربی های اشباع هستند. مصرف چربی های اشباع با افزایش کلسترول بد (LDL) و افزایش خطر بیماری قلبی همراه است. مطالعات انجام شده بر روی نقش لبنیات در خطر بیماری قلبی نتایج متفاوتی را به دست داده اند اما در اینجا گزارشی از سه مطالعه بزرگ انجام شده توسط دانشگاه هاروارد را بیان می کنیم:

چربی لبنیات و بیماری قلبی

به طور خلاصه، محققین دریافتند که چربی لبنیات، در صورتی که با مقدار مشابهی از انرژی کربوهیدرات ها مقایسه شود، با افزایش خطر بیماری های قلبی (حمله قلبی غیرکشنده، بیماری قلبی کشنده و سکته مغزی) ارتباط ندارد. با این وجود، جایگزین کردن 5% از انرژی حاصل از چربی لبنیات با مقدار مشابه از چربی غیراشباع حاصل از روغن های گیاهی، خطر بیماری قلبی را به میزان 24% کاهش می دهد.

دکتر فرانک، استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد می گوید: به طور کلی، نتایج به دست آمده با توصیه های تغذیه ای اخیر هماهنگ است و به مصرف بیشتر چربی های غیراشباع به جای چربی های اشباع توصیه می شود.

آنالیز نتایج مطالعات نشان می دهد که جایگزین کردن چربی لبنیات با سایر چربی های حیوانی (چربی گوشت) خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد. تعدادی از مطالعات اولیه پیشنهاد می کنند که رژیم غذایی حاوی محصولات لبنی _حتی لبنیات پرچربی_ با افزایش خطر بیماری قلبی ارتباطی ندارد و حتی ممکن است به کاهش خطر چاقی و دیابت نوع 2 کمک کند.

چیزی بیش از چربی

توضیح این مشاهدات کاملا روشن نیست اما سایر مواد مغذی موجود در محصولات لبنی نقش مهمی دارند. شیر منبع غنی از کلسیم و پتاسیم (دو عنصر ضروری برای کنترل فشارخون) و پروتئین است که به ایجاد حس سیری و کاهش پرخوری کمک می کنند. ماست و دوغ کفیر حاوی باکتری های مفید زنده (پروبیوتیک ها) هستند که برای سلامت لوله گوارش و احتمالا سیستم قلبی عروقی مفیدند.

دکتر فرانک توصیه می کند که بیشتر افراد بزرگسال روزانه 2 واحد (معادل 2 لیوان شیر یا ماست یا 60 گرم پنیر) را در برنامه غذایی خود داشته باشند اما از انواع پرچربی انتخاب نکنند. اگر از غذاهای آماده استفاده می کنید احتمالا پیتزا مهمترین منبع دریافت پنیر در رژیم غذایی شما خواهد بود که از نوع ناسالم آن است. زیرا معمولا پیتزا با آرد سفید تصفیه شده و گوشت های ناسالم (سوسیس و کالباس) تهیه می شود.

برای مصرف پنیر بیشتر بهتر است مقداری از آن را به همراه میوه یا نان سبوس دار و سبزیجات به عنوان میان وعده میل کنید یا مقداری را بر روی سالاد رنده کنید. برای مصرف ماست، از انواع ساده و کم شکر انتخاب کنید. برچسب ارزش غذایی محصولات را بررسی کنید. برخی از برندها شکر افزوده بیشتری دارند. برای شیرین کردن ماست مقداری میوه تازه یا خشک (مانند کشمش) به آن بیافزایید.

 

منبع: Harvard Medical School

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید