s 3 اشتباه بزرگی که در مورد تغذیه کودکان پیش دبستانی رخ می دهد. – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت کودکان و نوجوانان / 3 اشتباه بزرگی که در مورد تغذیه کودکان پیش دبستانی رخ می دهد.
تغذیه کودکان پیش دبستانی

3 اشتباه بزرگی که در مورد تغذیه کودکان پیش دبستانی رخ می دهد.

گاهی والدین فراموش می کنند عاداتی که در سال های اول زندگی شکل می گیرند برای تمام عمر با فرد باقی می مانند. چشمان خود را می بندیم و می گوییم همه چیز در آینده درست می شود. متاسفانه این مسئله در مورد کودکان پیش دبستانی همواره جواب نمی دهد. زیرا در سن یادگیری هستند و ممکن است خودرای و لجوج باشند. بنابراین لازم است برای تغذیه کودکان صبور و مقاوم باشید. در اینجا به بزرگترین اشتباهاتی که در تغذیه کودکان باید از آن ها اجتناب کنیم اشاره می شود:

1- انتخاب غذا بر اساس آنچه که کودکان تمایل دارند نه آنچه که سالم است.

این مسئله کاملا قابل درک است که چرا والدین این گونه عمل می کنند. به طور کلی هیچکس نمی خواهد که کودکش گرسنه بماند. بنابراین بشقاب غذای کودک با انواعی از تنقلات مورد علاقه او پر می شود. کودک خوشحال می شود و تمام بشقاب خود را می خورد و این مسئله نیز والدین را خوشحال می کند. مشکل این است که نه تنها کودک از رژیم غذایی سالم پیروی نمی کند، بلکه یاد نمی گیرد غذاهایی که سلامت او را در تمام عمر حفظ می کنند دوست داشته باشد. تلاش زیادی لازم است تا کودک درک کند کلم، توت فرنگی یا برنج قهوه ای طعم خوبی دارند.

برای حل این مشکل، غذای سالم را برای همه اعضای خانواده تهیه کنید (مهم این است که شما نیز از رژیم غذایی سالم پیروی کنید) و اصرار کنید تا کودکتان حداقل همه چیز را امتحان کند. ممکن است مقداری از غذای مورد علاقه کودک یا حتی مواد غذایی بسیار ساده مانند ماست یا ساندویج آماده در یخچال داشته باشید و کودک از شما غذای باقی مانده را بخواهد. اگر او بداند قرار نیست شما غذای مورد دلخواهش را آماده کنید و غذای کم باقی مانده هم او را سیر نمی کند و گرسنه می ماند احتمالا دفعه بعد از غذای سالمی که تهیه می کنید امتحان می کند.

2- اجازه می دهید با مایعات سیر شوند.

بسیار جالب است که مقدار کمی شیر یا آبمیوه اشتهای کودک را از بین می برد. بسیاری از کودکان همواره یک نوشیدنی در کنار خود دارند که این مسئله نه تنها برای سلامت دندانشان مضر است و خطر چاقی را افزایش می دهد، بلکه علاقه کودکان به مصرف غذا را کاهش می دهد. والدین اغلب در مورد نوشیدن شیر یا آبمیوه کودک فکر نمی کنند و آن را نشانه ای از تشنگی تلقی می کنند. در فاصله بین وعده های غذایی به کودکان آب بدهید و در زمان غذاخوردن از آن ها بخواهید که اول غذا بخورند و بعد نوشیدنی بنوشند.

3- در مصرف میان وعده ها زیاده روی می کنند.

این هم مسئله دیگری است که والدین به آن فکر نمی کنند و اجازه می دهند که وقتی کودک گرسنه است با هر چیزی خود را سیر کند. بنابراین مشابه نوشیدن شیر و آبمیوه، مصرف میان وعده در زمان گرسنگی اشتهای کودک را کاهش می دهد. زمانی که بین وعده های اصلی غذا زمان طولانی وجود دارد کودکان باید از میان وعده استفاده کنند. اما باید تنها یک میان وعده در بین دو وعده غذای اصلی مصرف شود و میان وعده ها نباید به طور مداوم در دسترس کودک باشند. میان وعده باید کم حجم باشد و از انواع سالمی مانند میوه ها، ساندویج کره بادام زمینی، ماست یا مقداری ساندویج پنیر انتخاب شود.

اگر شیوه درست غذاخوردن را در سنین کمتر شروع کنید کودک به انجام آن ها عادت می کند. ممکن است در ابتدا با شما مبارزه کند به ویژه اگر تاکنون این اشتباهات را نادیده گرفته اید. اما تلاش شما ارزشمند است و به سلامت کودک شما کمک خواهد کرد.

منبع: HarvardMedicalSchool

لطفا به این موارد هم توجه کنید

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی به بهبود بیماری ها کمک می کند.

موسیقی‌درمانی علمی مبتنی بر تحقیقات حرفه‌ای در موسیقی است که باعث بهبود سلامت در افراد …

پاسخ دهید