s در زمان بروز سوزش سر دل (رفلاکس معده) چه بخوریم؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / اختلالات گوارشی / در زمان بروز سوزش سر دل (رفلاکس معده) چه بخوریم؟
رفلاکس معده یا سوزش سردل

در زمان بروز سوزش سر دل (رفلاکس معده) چه بخوریم؟

آخرین چیزی که پس از خوردن یک وعده غذای لذیذ می خواهید به خاطر بیاورید احساس سوزش سر دل است. زمانی که پزشک به شما می گوید سوزش سر دل ناشی از بیماری رفلاکس معدی_مروی است احتمالا در مورد خوردن غذاهای بی مزه و ناامید کننده ای که باید از این پس مصرف کنید نگران می شوید. این تفکر نادرست است زیرا غذاهایی که موجب شروع علائم رفلاکس می شوند برای افراد مختلف متفاوت است.

عوامل دخیل شایع

_ برخی غذاها یا ترکیبات غذایی موجب تشدید سوزش سردل می شوند: غذاهای تند و پرادویه، مرکبات، سس گوجه فرنگی و سرکه.

_ غذاهای چرب و سرخ شده مدت بیشتری در معده باقی می مانند. این مسئله فشار معده را افزایش داده و موجب باز شدن عضلاتی می شود که با انقباض خود از حرکت اسید معده به سمت مری جلوگیری می کنند.

_ سایر محرک های سوزش سردل: شکلات، کافئین، پیاز، نعنا، نوشیدنی های کربناته و الکل.

چه بخوریم؟

شما هنوز می توانید از گوشت لخم، ماهی، ماکیان، سبزیجات، حبوبات، میوه ها و غلات کامل استفاده و آن را طعم دار کنید. اگر مصرف ادویه شما را اذیت می کند مقدار کمی به کار ببرید یا گیاهان تازه را جایگزین کنید. از ادویه های مخلوط حاوی پودر فلفل قرمز پرهیز نمایید. گیاهان تازه غلظت کمتری دارند و ممکن است کمتر تحریک کننده باشند. جعفری تازه، پونه و ریحان گزینه های مناسبی هستند.

غذای خود را کبابی کنید. کباب کردن، موجب خروج قند موجود در سبزیجات و شیرین تر شدن طعم آن می شود. هویج، سیب زمینی، گل کلم، کدو، بادمجان و قارچ با این روش خوش طعم می شوند. پختن در آب یا گریل کردن نیز موجب عطر و طعم شدید غذا را بیرون می آورد.

از سبزیجات تازه استفاده کنید. ممکن است سس گوجه فرنگی آزاردهنده باشد اما گوجه فرنگی تازه چنین اثری ندارد.

از سس ها استفاده کنید اما مقدار چربی را کاهش دهید. ماست کم چربی را با خیار و ریحان مخلوط کرده یا قارچ را در مقدار کمی روغن زیتون تفت دهید. ریحان و پنیر پارمزان را با مقدار کمی روغن زیتون یا آب مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری از آن را برای تزئین غذای خود به کار ببرید.

از گوشت های چرب مانند ژامبون یا بیکن خودداری کنید. ترکیب جودوسر، کشمش، دارچین و مقداری موز جایگزین بهتری است. ماست کم چربی به همراه میوه یا مغزدانه ها، تخم مرغ و نان سبوس دار سایر گزینه های مفید هستند.

مصرف سالاد با پروتئین ها مانند حبوبات یا گوشت مرغ نیز مفید است. از ماست کم چربی برای سس سالاد استفاده کنید.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید هندوانه

فواید مصرف هندوانه

برخلاف تفکر عوام که تصور می کنند هندوانه تنها از آب و قند تشکیل شده …

پاسخ دهید