s این مواد غذایی به کنترل استرس کمک می کنند – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / استرس و افسردگی / این مواد غذایی به کنترل استرس کمک می کنند
مواد غذایی مناسب برای کنترل استرس

این مواد غذایی به کنترل استرس کمک می کنند

غلات سبوس دار: همه کربوهیدرات ها تولید سروتونین (هورمون شادی بخش) را در مغز افزایش می دهند. برای تامین مقدار ثابتی از این ماده بهتر اس از کربوهیدرات پیچیده استفاده کنید که هضم طولانی تری دارند. بهترین گزینه ها نان سبوس دار، ماکارونی و سوپ جو است. کربوهیدرات های پیچیده به کنترل قندخون نیز کمک می کنند.

پرتقال: این میوه در لیست منابع غذایی ویتامین C قرار دارد. مطالعات نشان می دهند که این ویتامین سطوح هورمون های استرس را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

اسفناج: دریافت کم منیزیم موجب شروع سردرد و خستگی و ترکیب این علائم با اثرات استرس می شود. یک لیوان اسفناج خرد شده منیزیم مورد نیاز بدن را تامین می کند. سایر سبزیجات برگ سبز نیز منابع خوب منیزیم هستند.

ماهی های چرب: اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی سالمون و ماهی تن از افزایش هورمون های استرس پیشگیری کرده و از بیماری قلبی، افسردگی و سندرم پیش از قاعدگی محافظت می کنند. برای برخورداری از فواید چربی های سالم، حداقل دوبار در هفته و هر بار 90 گرم ماهی چرب مصرف کنید.

چای سیاه: در یک مطالعه مشخص شد افرادی که روزانه 4 فنجان چای می نوشند در مقایسه با افرادی که از نوشیدنی های دیگر استفاده می کنند آرامش بیشتری دارند و پس از موقعیت های استرس زا سطوح هورمون استرس (کورتیزول) در این افراد پایین تر است.

پسته: مصرف روزانه یک مشت کوچک (30 گرم) پسته یا سایر انواع مغزدانه ها مانند گردو یا بادام به کاهش کلسترول خون، بهبود التهاب در شریان های قلبی، کاهش خطر دیابت و محافظت از اثرات استرس کمک می کند.

آووکادو: مصرف آووکادو یکی از بهترین راهکارهای دریافت پتاسیم کافی و کاهش فشارخون است. نیمی از آووکادو در مقایسه با یک عدد موز متوسط پتاسیم بیشتری دارد. مصرف آووکادو گزینه مناسبی برای کنترل فشارخون و اشتها در زمان بروز استرس است.

بادام: بادام سرشار از ویتامین های مفید نظیر ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی و ویتامین های گروه B است که در طول دوره استرس یا افسردگی موجب افزایش انعطاف پذیری می شوند. روزانه یک چهارم فنجان بادام بخورید.

سبزیجات خام: سبزیجات ترد به روش مکانیکی به بهبود استرس کمک می کنند. جویدن ساقه کرفس یا هویج خلال شده به آزادسازی فک و کاهش فشار وارده بر آن کمک می کند.

شیر: بهترین گزینه برای کاهش استرس، نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب است. کلسیم، اضطراب و تغییرات خلق و خوی مرتبط را سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد. بهتر است از شیر کم چربی استفاده کنید.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

غذاهای پروتئینی

با مصرف غذاهای پروتئینی رژیم غذایی خود را غنی کنید

ساندویج گوشت بوقلمون و سیب 4 برش گوشت بوقلمون 9 گرم پروتئین دارد. برای تهیه …

پاسخ دهید