s عاداتی که موجب آسیب دندان ها می شوند – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / عادات صحیح غذا خوردن / عاداتی که موجب آسیب دندان ها می شوند
عاداتی که به دندان آسیب می زنند

عاداتی که موجب آسیب دندان ها می شوند

جویدن یخ: یخ یک ماده فاقد قند و طبیعی است و بدین جهت بی ضرر به نظر  می رسد. اما خرد کردن قطعات سخت و یخ زده یخ می تواند موجب ترک خوردن یا شکستگی دندان شود و اگر خرد کردن بی توجه شما موجب تحریک بافت نرم اطراف دندان شود، دردهای مزمن دندانی ادامه می یابد. غذاهای داغ یا سرد موجب شروع دردهای ضربانی شدید یا دردهای دندانی طولانی مدت شود.

استفاده از شیشه شیر در هنگام خواب: هرگز برای محافظت از دندان ها دیر نیست! اگر شیشه شیر پرشده با آبمیوه، شیر یا فرمولا را شب هنگام به کودک خردسال خود بدهید، ریشه دندان های در حال رویش را در معرض پوسیدگی قرار می دهید. ممکن است کودک با در دهان داشتن شیشه شیر راحت تر به خواب برود اما دندان های او برای تمام مدت شب در معرض قندها قرار می گیرند.

آبنبات های سرماخوردگی: تنها به این دلیل که قطره ضدسرفه به صورت جامد و در داروخانه ها به فروش می رسد، استفاده از این آبنبات ها به معنای سالم بودن آن ها نیست. بیشتر قرص های سرماخوردگی حاوی قند هستند. بنابراین پس از مصرف و تسکین گلو، دهان خود را به طور کامل بشویید. دریافت قند از آبنبات های سرماخوردگی یا آبنبات معمولی با پلاک های چسبنده داخل دهان واکنش می دهد. باکتری های موجود در پلاک قند را به اسید تبدیل کرده و این اسید مینای دندان را از بین می برد.

پاستیل: تمام انواع شیرینی ها موجب پوسیدگی دندان می شوند. پاستیل به دندان می چسبد و برای ساعت ها موجب باقی ماندن شکر در دهان و تماس اسید با مینای دندان می شود. اگر به مصرف پاستیل علاقه دارید آن را بعد از صرف وعده غذایی میل کنید. در طول صرف وعده غذایی مقدار تولید بزاق افزایش می یابد و اسید ناشی از حضور قند را پاک می کند.

نوشابه: نوشابه در هر لیوان 11 قاشق مرباخوری شکر دارد. علاوه بر این، نوشابه حاوی اسید سیتریک و اسید فسفریک است که موجب فرسایش مینای دندان می شوند. نوشابه رژیمی فاقد شکر است اما حاوی اسید بیشتری به شکل شیرین کننده های مصنوعی است.

باز کردن بسته بندی های پلاستیکی با دندان: باز کردن درب بطری یا بسته بندی های غذایی با دندان عمل راحتی به نظر می رسد اما استفاده از دندان به عنوان یک ابزار موجب ترک خوردن یا شکستگی آن می شود.

نوشیدنی های ورزشی: شکی نیست که نوشیدن مایعات خنک پس از انجام تمرینات ورزشی شاداب کننده است اما نوشیدنی های ورزشی نیز مانند نوشابه یا آبنبات حاوی قند بالایی هستند و موجب تولید اسید در دهان می شوند. نوشیدن مکرر این مایعات موجب پوسیدگی دندان می شود. برای آبرسانی بدن بهتر است از نوشیدنی های فاقد قند و فاقد انرژی استفاده کنید.

آبمیوه: آبمیوه ها سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند اما این مایعات نیز حاوی قند می باشند. برخی از آبمیوه های صنعتی به اندازه نوشابه قند دارند. میوه ها به طور طبیعی شیرین هستند بنابراین به دنبال آبمیوه ای باشید که قند افزوده نداشته باشد. می توانید آبمیوه را با مقداری آب رقیق کنید.

چیپس سیب زمینی: باکتری های موجود در پلاک دندانی می توانند نشاسته غذا را به اسید تبدیل کنند. اسید تولید شده در مدت 20 دقیقه موجب آسیب دندان می شود. به ویژه اگر غذا بین دندان بماند یا به طور مکرر از این میان وعده استفاده کنید. بهتر است بعد از صرف غذاهای نشاسته ای از نخ دندان استفاده کنید.

مصرف مکرر میان وعده: میان وعده ها در مقایسه با وعده های اصلی موجب تولید بزاق کمتری می شوند و مواد غذایی به مدت بیشتری در دهان باقی می مانند. از مصرف مکرر میان وعده ها خودداری کرده و میان وعده های حاوی قند و نشاسته پایین (مانند هویج) را انتخاب کنید.

قهوه: رنگ تیره قهوه و اسیدیته آن به مرور زمان موجب زرد شدن دندان می شود. خوشبختانه این نوع از جرم دندان با روش های مختلف سفید کردن به راحتی برطرف می شود.

استعمال سیگار: سیگار مشابه سایر دخانیات موجب تشکیل جرم و بیماری های لثه می شود که به افتادن دندان ها منجر می شوند. تنباکو موجب سرطان دهان، لب و زبان می شود.

شراب قرمز: اسید موجود در شراب مینای دندان را از بین می برد و لکه های ناهمواری بر روی دندان بر جای می گذارد که دندان را مستعد جرم می کنند. علاوه بر این، شراب قرمز حاوی رنگدانه های کروموژن و تانن است که چسبیدن رنگ به دندان را تسریع می کنند. این ترکیب موجب افزایش ماندگاری رنگ بر روی دندان می شود.

شراب سفید: ممکن است تصور کنید نوشیدن شراب سفید به دندان ها آسیبی نمی رساند اما اسید موجود در شراب موجب تضعیف مینای دندان، ایجاد تخلخل و افزایش آسیب پذیری در مقابل سایر نوشیدنی ها مانند قهوه می شود. پس از صرف شراب دهان خود را با آب بشویید یا از خمیر دندان مناسب استفاده کنید.

بیش خواری: بیش خواری اغلب با مصرف مقدار زیادی شیرینی همراه است که موجب پوسیدگی دندان می شود. بیش خواری و استفراغ عمدی پس از آن (اختلال پرخوری عصبی) به دندان ها آسیب بیشتری می زند. اسید قوی ناشی از استفراغ موجب ساییدگی دندان، تضعیف و در نهایت شکستگی دندان می شود.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید