s کدام نوع شیر برای شما مناسب است؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت زنان / کدام نوع شیر برای شما مناسب است؟
جایگزین های شیر

کدام نوع شیر برای شما مناسب است؟

شیر گاو (بدون چربی): حاوی کلسیم، ویتامین D و پتاسیم است. این نوع شیر در هر لیوان 90 کالری انرژی دارد و گزینه مناسبی برای کاهش وزن است.

شیر گاو (کم چربی یا 2-1% چربی): این نوع شیر در مقایسه با شیر بدون چربی حاوی مقادیر مشابهی از کلسیم، ویتامین D و پتاسیم است اما تفاوت آن در مقدار چربی و انرژی آن است. یک لیوان شیر کم چربی 120 کالری انرژی دارد. این نوع شیر جایگزین مناسبی برای نوشابه و آبمیوه در رژیم غذایی کودکان است.

شیر پرچربی: این نوع شیر حاوی 5/3% چربی است. کودکان 2-1 سال که در حال رشد مغزی هستند به رژیم غذایی پرچربی نیاز دارند. بزرگسالان کم وزن نیز می توانند از این نوع شیر استفاده کنند.

شیرشکلات: این نوع شیر گزینه مناسبی برای ورزشکاران است. شیر شکلات حاوی کربوهیدرات و پروتئین به نسبت 4 به 1 است و برای بازسازی عضلات پس از انجام تمرینات ورزشی انتخاب مناسبی می باشد.

شیر فاقد لاکتوز: برخی افراد برای هضم لاکتوز_قند طبیعی موجود در محصولات لبنی، دچار مشکلات گوارشی می شوند. این مشکل عدم تحمل لاکتوز نامیده می شود و علائم آن نفخ، تولید گاز و اسهال است. در شیر فاقد لاکتوز، قند لاکتوز به قندهای ساده شکسته می شود و مشکلات گوارشی در پی ندارد.

شیر بز: مقدار پروتئین این نوع شیر از همه انواع شیر بیشتر است: 9 گرم در هر لیوان. محتوای کلسیم شیر بز نیز از شیر گاو بیشتر است و 35% از نیاز روزانه کلسیم را تامین می کند. شیر بز در هر لیوان 170 کالری انرژی دارد. در یک مطالعه مشخص شد که نوشیدن شیر بز مزایای تغذیه ای بیشتری نسبت به شیر گاو ندارد و اگر به شیر گاو حساسیت دارید احتمالا به شیر بز هم حساس خواهید بود.

شیر سویا: این نوع شیر از چرخ کردن لوبیای سویا که قبلا خیس شده حاصل می شود. این نوع شیر تمام فواید شیر گاو را داراست. این نوع شیر گزینه مناسبی برای گیاهخواران، افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند یا افرادی که به لبنیات حساسیت دارند می باشد. اگر شیر سویا را جایگزین شیرگاو می کنید از انواع غنی شده با کلسیم انتخاب کنید.

شیر بادام: از بادام خیس شده و چرخ شده حاصل می شود. یک لیوان شیربادام کمتر از 30 کالری انرژی دارد در حالی که در حدود نیمی از نیاز روزانه کلسیم را تامین می کند. علاوه بر این حاوی پروتئین، فیبر و چربی های سالم است. بنابراین برای رژیم کاهش وزن و یا گیاهخوارانی که به شیر سویا تمایلی ندارند گزینه مناسبی است.

شیر برنج: از برنج خیس شده و چرخ شده تهیه می شود و برای افرادی که حساسیت های غذایی متعدد دارند توصیه می شود. این نوع شیر فاقد پروتئین است و بدین جهت که از برنج تهیه می شود محتوای کربوهیدرات بالایی دارد.

شیر نارگیل: هر لیوان شیر نارگیل معادل خامه غلیظ چربی دارد. بنابراین قابل استفاده در سوپ، پودینگ و بستنی است.

 

منبع: WebMD

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

غذاهای پروتئینی

با مصرف غذاهای پروتئینی رژیم غذایی خود را غنی کنید

ساندویج گوشت بوقلمون و سیب 4 برش گوشت بوقلمون 9 گرم پروتئین دارد. برای تهیه …

پاسخ دهید