s کاهش وزن بی خطر برای کودکان مبتلا به اضافه وزن – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت کودکان و نوجوانان / کاهش وزن بی خطر برای کودکان مبتلا به اضافه وزن
کاهش_وزن کودکان_چاق

کاهش وزن بی خطر برای کودکان مبتلا به اضافه وزن

اگر کودک شما اضافه وزن دارد احتمالا برای کمک به او تلاش زیادی می کنید. اما گاهی توصیه هایی که برای بزرگسالان ارائه می شود برای کودکان مناسب نیست. کودکان برای رشد و نمو نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند. توصیه های زیر برای کاهش وزن بی خطر کودکان مفید است:

1- هدف وزنی مناسبی تعیین کنید.

بسیاری از کودکان کوچک نباید در دوران رشد خود وزن کم کنند. این کودکان به حفظ وزن یا کاهش روند افزایش وزن نیاز دارند. نوجوانان می توانند 250 تا 1000 گرم در هفته وزن کم کنند. متخصص تغذیه در این باره شما را راهنمایی می کند.

2- رژیم های غذایی و مکمل ها را کنار بگذارید.

ممکن است نخستین تلاش شما اجرای رژیم غذایی باشد. اما تا زمانی که متخصص به شما توصیه نکرده است، از اجرای برنامه های عمده کاهش انرژی برای کودکان پرهیز کنید. این برنامه ها فاقد انرژی و مواد مغذی مورد نیاز دوران رشد هستند. در مقابل،  بسیاری از رژیم های غذایی به کودکان آموزش می دهند که کدام مواد غذایی نامناسب و کدام یک مناسب هستند. این رژیم ها تصویر مواد غذایی را در ذهن کودک تغییر می دهند.

داروها یا مکمل های کاهش وزن نیز گزینه خوبی نیستند. (مگر آنکه توسط متخصص تجویز شوند). مطالعات اندکی درباره اثربخشی این داروها انجام شده و ممکن است برای کودکان خطرناک باشند.

3- از سایر اعضای خانواده کمک بگیرید.

به جای جدا کردن کودک خود، با سایر اعضای خانواده درباره انتخاب های غذایی سالم برای کل خانواده صحبت کنید. کودکان عادات والدین خود را یاد می گیرند. در یک مطالعه مشخص شد زمانی که والدین در برنامه کاهش وزن هستند کودکان به احتمال بیشتری وزن از دست می دهند.

4- با قدم های کوچک آغاز کنید.

به طور ناگهانی تغییرات اساسی در رژیم غذایی خانواده ایجاد نکنید. در مقابل، برای مدتی تغییرات کوچکی بدهید. ترفندهای کوچک به احتمال بیشتری برای تمام عمر ادامه می یابند. هر هفته را با یک یا دو نمونه از عادات سالم زیر آغاز کنید:

  • نوشیدنی های شیرین شده کودک مانند آبمیوه و نوشابه را با آب یا شیر کم چربی جایگزین کنید.
  • صبحانه سالمی برای کودک مهیا کنید. غلات کامل مانند نان سبوس دار و پروتئین ها مانند کره بادام زمینی به مدت بیشتری احساس سیری ایجاد می کنند و این امر از بیش خواری جلوگیری می کند.
  • بیش از یکبار در هفته از غذای خارج از منزل استفاده نکنید.
  • میوه ها، سبزیجات و سایر میان وعده های سالم بیشتری تهیه کرده و خرید چیپس، شیرینی و شکلات را به حداقل برسانید. اگر مواد غذایی پرانرژی در دسترس نباشد کودک نمی تواند از آن ها استفاده کند.
  • مراقب مقدار غذای مصرفی باشید. بشقاب ها و لیوان های بزرگ به خوردن بیشتر تشویق می کنند.

5- در کنار هم غذا بخورید.

زمانی که جمع خانواده در کنار هم غذا می خورند به مصرف غذاهای سالم تشویق می شوند. در یک مطالعه مشخص شد کودکانی که 3 وعده در هفته یا بیشتر را در کنار خانواده غذا می خورند 20% کمتر از غذاهای ناسالم انتخاب می کنند و 12% کمتر دچار اضافه می شوند. می توانید کودکان را در تهیه و پخت غذا شریک کنید.

6- بشقاب کودکان را با میوه ها و سبزیجات پر کنید.

میوه ها و سبزیجات کم انرژی و غنی از مواد مغذی هستند. کودکان روزانه به 3-1 لیوان سبزیجات و 2-1 لیوان میوه نیاز دارند. برای افزودن میوه ها و سبزیجات به رژیم غذایی کودکان از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • در فروشگاه از کودک بخواهید که میوه ها و سبزیجات دلخواه خود را انتخاب کند.
  • در وعده صبحانه با تعدادی از میوه ها اسموتی تهیه کنید.
  • در هر وعده، سبزیجات یا میوه ها را در کنار غذا قرار دهید. سالاد درست کنید، داخل ساندویج را با سبزیجات پر کنید یا ماست میوه ای تهیه کنید.
  • به جای گوشت از سبزیجات در غذاهای مورد علاقه کودکان مانند ماکارونی، پیتزا، لازانیا و … استفاده کنید.

7- حرکت کنید.

کارشناسان توصیه می کنند که کودکان روزانه به 60 دقیقه فعالیت بدنی نیاز دارند. اگر کودک شما فعالیت کافی ندارد به روش های زیر به او کمک کنید:

  • برنامه ورزشی خانوادگی بگذارید. پیاده روی، کوهنوردی یا دوچرخه سواری گزینه های مناسبی هستند.
  • به کودک خود کمک کنید تا فعالیت مورد علاقه خود را پیدا کند.
  • او را تشویق کنید تا به جای تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر، مدت زمان بیشتری را به فعالیت های خارج از منزل اختصاص دهد.

 

اگر پس از اجرای این نکات و گذشت چند ماه کودک شما وزن از دست نداد با متخصصین تغذیه و سلامت مشورت کنید.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی به بهبود بیماری ها کمک می کند.

موسیقی‌درمانی علمی مبتنی بر تحقیقات حرفه‌ای در موسیقی است که باعث بهبود سلامت در افراد …

پاسخ دهید