s آیا مصرف ویتامین A به راستی موجب کاهش چین و چروک ها می شود؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و زیبایی / تغذیه و پوست و مو / آیا مصرف ویتامین A به راستی موجب کاهش چین و چروک ها می شود؟
نقش ویتامین A در رفع چین و چروک پوست

آیا مصرف ویتامین A به راستی موجب کاهش چین و چروک ها می شود؟

ویتامین A معمولی که در محصولات دارویی به نام «رتینوئید» شناخته می شود پرمصرف ترین ترکیب ضد پیری و کاهش دهنده چین و چروک پوست است. «ترتینوئین» با نام تجاری «رتین A» نخستین بار در دهه 1970 میلادی برای درمان آکنه (جوش) مورد استفاده قرار گرفت اما در سال های بعد محققین دریافتند که این ترکیب قادر است لکه ها را نیز از بین برده و سرعت بازسازی سلول های سطحی پوست را افزایش دهد.

رتینوئید به روش کلاژن سازی موجب کاهش خطوط ریز و چین و چروک می شود. همچنین تولید عروق خونی جدید را تحریک می کند که موجب بهبود رنگ پوست می شوند. علاوه بر این موجب محو شدن لکه ها و نرم شدن قسمت های زبر پوست می شود. با این وجود 6-3 ماه زمان می برد تا بهبودی نمایان شود. بهترین نتیجه پس از گذشت 12-6 ماه مشخص می شود.

از آنجایی که رتینوئیدها موجب خشکی پوست و سوزش می شوند پزشکان اغلب توصیه می کنند که در شروع به صورت یک روز در میان استفاده شوند و به تدریج به مصرف شبانه محدود شوند. در حین مصرف ویتامین A باید روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده شود زیرا رتینوئید موجب افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید می شود. همچنین مصرف این محصولات باید به طور پیوسته انجام شود تا فواید آن ها باقی بماند.

انواع محصولات حاوی رتینوئید مانند «رتینول» در داروخانه ها در دسترس هستند اما از آنجایی که قدرت کمتر و در نتیجه حساسیت پوستی کمتری دارند در مقایسه با «ترتینوئین» در کاهش چین و چروک پوست اثر ضعیف تری دارند اما موجب بهبود ظاهر پوست می شوند. همراه شدن ترتینوئین با اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) اثرات نرم کنندگی این محصولات را مضاعف می سازد.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید مصرف طالبی

با مصرف «طالبی» از دکتر بی نیاز شوید!

طالبی و سایر ملون ها (گرمک، خربزه، هندوانه) یک میان وعده تابستانی مفید هستند که …

پاسخ دهید