s راهکارهای روزمره برای تخفیف احساس افسردگی – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / استرس و افسردگی / راهکارهای روزمره برای تخفیف احساس افسردگی
کنترل افسردگی با روش های ساده روزمره

راهکارهای روزمره برای تخفیف احساس افسردگی

انتخاب های آگاهانه داشته باشید: هیچ غذای ویژه ای برای درمان افسردگی وجود ندارد اما رژیم غذایی سالم بخشی از برنامه درمان است.

از مواد غذایی بهبود دهنده خلق و خو بیشتر استفاده کنید: اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین B12 به بهبود خلق و خو کمک می کنند. غذاهای دریایی غنی از چربی های امگا 3 و ویتامین B12 هستند. سبزیجات برگ سبز، مغزدانه ها، لوبیای سویا و بذر کتان نیز منابع خوب امگا 3 هستند.

از میان وعده های کم چربی استفاده کنید: کربوهیدرات ها سطوح نوعی ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین را افزایش می دهند که این ماده در افزایش حس تندرستی موثر است. کربوهیدرات های کم چربی مانند پاپ کورن، سیب زمینی پخته، کراکر یا پاستا، میوه ها و سبزیجات تازه و غلات کامل گزینه های مناسبی هستند.

کافئین کمتری بنوشید: اغلب اضطراب نیز به همراه افسردگی رخ می دهد. دریافت زیاد کافئین شما را عصبی و تحریک پذیر می کند. بنابراین کاهش دریافت آن در بهبود خواب و خلق و خو موثر است.

ورزش کنید: برای برخی افراد انجام فعالیت ورزشی مشابه داروهای ضدافسردگی عمل می کند. نیازی نیست که ورزش های سنگین انجام دهید. می توانید با یکی از دوستانتان پیاده روی کنید. ورزشی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. با گذشت زمان، مدت فعالیت خود را به اغلب روزهای هفته گسترش دهید. ورزش کردن به احساس خوب جسمی، خواب بهتر و افزایش انرژی کمک می کند.

از انرژی خورشید کمک بگیرید: اگر در روزهای تاریک و سرد احساس افسردگی می کنید احتمالا اختلال افسردگی فصلی دارید. این اختلال در فصل زمستان شایع تر است. برای درمان از نور درمانی، داروهای ضدافسردگی و مشاوره استفاده کنید یا به مکان های گرمسیر سفر کنید.

خلاقیت خود را فعال کنید: نقاشی، عکاسی، موسیقی، بافندگی یا نویسندگی فعالیت هایی هستند که به شما کمک می کنند تا احساس و خلاقیت خود را جستجو کنید. هدف، خلق یک شاهکار نیست. کاری انجام دهید که برایتان خوشایند باشد.

زمانی را به آرامش ذهنی اختصاص دهید: استرس و اضطراب در وخیم شدن علائم افسردگی نقش دارند. حفظ آرامش به کنترل شرایط روحی کمک می کند. کلاس های یوگا، انجام مدیتیشن یا حتی گوش کردن به موسیقی ملایم در طول مسیر پیاده روی و حمام آب گرم در ایجاد حس آرامش دخیلند.

در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید: زمانی که با دیگران وقت می گذرانید حس هدفمندی به زندگی شما باز می گردد. در فعالیت های خیریه یا در بحث های گروهی شرکت کنید. آشنایی با افراد جدید و انجام فعالیت های متفاوت به بهبود خلق و خو کمک می کند.

خانواده و دوستان را در زندگی خود حفظ کنید: کسانی که شما را دوست دارند از شما حمایت می کنند. اگر آن ها را کنار بگذارید از حمایتشان بی بهره می مانید. برای پیاده روی با دوستان تماس بگیرید یا در کنار شریکتان قهوه بنوشید و درباره شرایط روحی خود با دوستان صحبت کنید.

خواب کافی داشته باشید: افسردگی خوابیدن را دشوار می سازد. برخی زیاد می خوابند و برخی دیگر به سختی به خواب می روند. اگر بیماری شما تحت درمان قرار دارد، زمان خواب و بیداری خود را تنظیم کنید. کیفیت خواب به ایجاد حس بهتر کمک می کند.

از نوشیدن الکل خودداری کنید: مصرف الکل درمان افسردگی را دشوار یا متوقف می سازد زیرا با اثر داروهای ضد افسردگی تداخل می کند. برای ترک عادت خود با پزشک یا روانشناس مشورت کنید.

درمان خود را دنبال کنید: رژیم غذایی سالم، ورزش و سایر عادات خوب، حس مثبتی از زندگی به شما می دهند اما این روش ها جایگزین درمان های دارویی یا رفتاردرمانی نمی شوند. افسردگی بیماری وخیمی است که احتمال خودکشی را به همراه دارد. اگر تفکرات خودآزاری در ذهن دارید به سرعت با روانشناس مشورت کنید و هرگز خودسرانه درمان خود را متوقف نسازید.

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

افسردگی تابستانی

افسردگی تابستانی چیست؟

برای برخی افراد افسردگی تابستانی دلایل بیولوژیکی دارد و برای برخی دیگر وجود استرس های …

پاسخ دهید