s بهترین حالت خوابیدن کدام است؟ – www.DrFree-Health.com
بهترین حالت خوابیدن

بهترین حالت خوابیدن کدام است؟

ممکن است به حالت خوابیدن خود عادت کرده باشید. حتی اگر محل خواب خود را عوض کنید یا در ساعات متفاوتی از صبح از خواب بیدار شوید احتمالا حالت مشخصی از خوابیدن را ترجیح می دهید. اما ممکن است حالتی که شما در آن احساس راحتی دارید موجب مشکلات سلامتی نظیر درد پشت یا آپنه خواب شود.

حالت جنینی

محبوب ترین حالت خوابیدن است و از هر 10 نفر 4 نفر به این شیوه می خوابند. زنان 2 برابر مردان علاقه دارند که به پهلو و در حالت جمع شده بخوابند. در اغلب موارد این شیوه برای خوابیدن مناسب است زیرا ستون فقرات در مسیر طبیعی خود قرار می گیرد.

خوابیدن به حالت جنینی از بروز بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز پیشگیری می کند. در مطالعه اخیر حیوانی مشخص شد وقتی به پهلو می خوابید مغز در دفع مواد زائدی که موجب بروز این بیماری های عصبی می شوند بهتر عمل می کند.

این حالت خوابیدن برای زنان باردار نیز مناسب است. زنان باردار در طول بارداری باید به پهلوی چپ بخوابند. این حالت، گردش خون مورد نیاز برای رشد جنین را بهبود می بخشد و از فشار وارده بر کبد از ناحیه رحم پیشگیری می کند.

درخت

آیا به پهلو می خوابید درحالی که هر دو آرنج شما به سمت پایین و نزدیک بدن شماست؟ 15% افراد ترجیح می دهند که به حالت درخت بخوابند و این حالت برای سلامتی مفید است. خوابیدن به پهلو در حالتی که پشت شما تقریبا صاف است خطر آپنه خواب (انسداد مجاری تنفسی) را کاهش می دهد. همچنین از آنجایی که ستون فقرات به حالت مستقیم قرار می گیرد از بروز درد گردن و پشت پیشگیری می شود.

سقوط آزاد

مانند زمانی که در ابرها غرق شده اید، بر روی شکم دراز می کشید و دستان خود را در زیر بالش یا اطراف سر خود پنهان می کنید. این شیوه خوابیدن به خصوص زمانی که به دنبال مکان گرم و راحتی هستید دلچسب به نظر می رسد اما خوابیدن بر روی شکم موجب درد خفیف پشت و گردن می شود. همچنین در مقایسه با حالت های دیگر به احتمال زیاد در حالت سقوط آزاد غلت زیادی می خورید تا جای راحتی بر روی شکم خود بیابید. بهتر است بالش نرمی انتخاب کنید و صورت خود را در بالش فرو نبرید تا مسیر تنفسی شما باز بماند.

سرباز

به پشت خوابیدن درحالی که دستانتان در پهلو باشد موجب خروپف می شود. خروپف کردن نیمی از بزرگسالان را در زمان هایی تحت تاثیر قرار می دهد و با افزایش سن احتمال بروز آن بیشتر می شود. خروپف کردن نه تنها شریک شما یا فردی در اتاق نزدیک را تحت تاثیر قرار می دهد، موجب اختلال خواب شما می شود و ضخامت شریان کاروتید قلب را افزایش می دهد. این شریان عمل خونرسانی به مغز، صورت و گردن را انجام می دهد. اگر مستعد آپنه خواب هستید_ تنفس سطحی یا مکث در تنفس که از خواب آرام جلوگیری می کند_خوابیدن به پشت گزینه مناسبی نیست. علاوه بر اینکه موجب کمردرد نیز می شود. اما مهترین ویژگی این شیوه خوابیدن، بهبود رفلاکس معده است. برای جلوگیری از درد، یک بالش یا حوله تاشده زیر زانوی خود قرار دهید تا انحنای طبیعی ستون فقرات حفظ شود و درد پشت تقلیل یابد. اگر در این حالت خروپف می کنید یا آپنه خواب دارید بهتر است به پهلو بخوابید.

ستاره دریایی

در این حالت باز هم به پشت می خوابید اما پاهای شما از یکدیگر فاصله دارند و دستانتان به زیر سر جمع می شوند. مانند حالت سرباز، این شیوه نیز در رفلاکس معده کمک کننده است اما خروپف کردن یا آپنه خواب را تشدید می کند. یک بالش زیر زانوی خود قرار دهید و اگر تشک شما نرم یا فرسوده است آن را با نوع سفت تر تعویض کنید.

 

اگر خواب راحتی ندارید و می خواهید حالت جدیدی را امتحان کنید، کمی صبور باشید. عادت کردن به حالت خواب جدید زمان می برد به ویژه اگر برای سال ها به یک حالت مشخص خوابیده باشید.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید