s ماست چگونه به سلامت بدن کمک می کند؟ – www.DrFree-Health.com
فواید ماست

ماست چگونه به سلامت بدن کمک می کند؟

ماست از ترکیبات رژیم غذایی سالم است. ماست غنی از مواد مغذی مفیدی است که برای استحکام استخوان ها و کنترل فشارخون ضروری اند. علاوه بر این، حاوی برخی باکتری های مفیدی است که برای سلامت سیستم گوارش مناسب هستند.

1- کاهش دیابت نوع 2: در مطالعه ای که در سال 2014 انجام گرفت مشخص شد مصرف منظم ماست خطر بروز دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. به نظر می رسد ماست حاوی خواص منحصر به فردی است که می تواند بیش از سایر لبنیات و شیر بر دیابت تاثیر گذار باشد. پروبیوتیک های موجود در ماست در کاهش التهاب و بهبود واکنش بدن به انسولین نقش دارند. همچنین افرادی که ماست بیشتری می خورند در درازمدت وزن کمتری اضافه می کنند.

2- افزایش استحکام استخوان ها: مانند سایر محصولات لبنی، ماست برای استخوان ها مفید است و کلسیم شیر را به بدن منتقل می کند. برخی محصولات حاوی ویتامین D افزوده هستند. این دو ماده مغذی برای استخوان سازی ضروری اند. مصرف ماست به ویژه اگر از ابتدای زندگی صورت گیرد می تواند خطر پوکی استخوان_بیماری تضعیف کننده استخوان را کاهش می دهد.

3- بهبود سیستم گوارش: پروبیوتیک ها_باکتری های مفید موجود در ماست_برای سلامت گوارش گزینه بسیار مناسبی هستند. این باکتری ها، حرکت روده را تنظیم می کنند، با عفونت مبارزه کرده یا پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، تعادل باکتریایی دستگاه گوارش را برقرار می کنند که بدین ترتیب احتمال بروز اسهال کاهش می یابد.

4- کاهش فشارخون: در مطالعه ای که در سال 2016 انجام گرفت مشخص شد پتاسیم موجود در ماست با پاک کردن بدن از نمک، به کنترل فشار خون کمک می کند.

5- بهبود سیستم ایمنی: سیستم دفاعی بدن در مقابل ورود میکروب ها قرار می گیرد و پروبیوتیک های موجود در ماست در این زمینه کمک کننده هستند. مصرف روزانه ماست سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و احتمال بروز بیماری را کاهش می دهد.

انواع مختلفی از ماست در سوپرمارکت ها دیده می شود. به محتویات آن ها نگاه کنید تا انتخاب سالمی داشته باشید:

قند: ماست مانند سایر محصولات لبنی حاوی قند طبیعی به نام «لاکتوز» است. دو سوم لیوان ماست ساده حاوی 12 گرم قند است. بسیاری از انواع ماست شیرین می شوند بنابراین علاوه بر ترکیبات تشکیل دهنده، مقادیر قند افزوده را نیز بررسی کنید. برای کاهش دریافت قند، انواع ماست ساده را انتخاب کنید. می توانید آن را در خانه با میوه یا عسل میل کنید.

کلسیم: برای استفاده از خواص ماست برای استخوان ها، برچسب ارزش غذایی محصول را بررسی کنید تا ببینید که هر سهم از محصول 20% از نیاز روزانه کلسیم را فراهم کند. محصولات غلیظ تر پروتئین بیشتر اما کلسیم کمتری دارند.

ویتامین D: شیر و ماست اغلب با ویتامین D غنی می شوند. برچسب محصولات غنی شده را بررسی کنید و انواعی را انتخاب کنید که در یک سهم بیش از 10% از نیاز روزانه ویتامین D را تامین می کنند.

پروبیوتیک ها: ماست پروبیوتیک تهیه شده از شیر گاو یا شیرهای جایگزین مانند شیرسویا، شیربادام یا شیرنارگیل باید برچسب نشان دهنده باکتری های فعال را داشته باشد. در مورد نوع باکتری های مصرفی نگران نباشید، مگر اینکه متخصص تغذیه یا پزشک گونه خاصی از پروبیوتیک ها را برای درمان ویژه به شما پیشنهاد کند. فویاد مصرف انواع باکتری های مفید مشابه دریافت انواع میوه و سبزی است.

چربی: ماست کم چربی برای بیشتر افراد گزینه بهتری است زیرا ماست تهیه شده از شیر کامل چربی اشباع بیشتری دارد که برای سلامت قلب مفید نیست. اگر طعم ماست کم چربی را دوست ندارید آن را با مقداری از انواع ماست دلخواه مخلوط کنید تا به مرور زمان به طعم آن عادت کنید.

ماست به خودی خود خاصیت معجزه آسایی در کاهش وزن یا بهبود دیابت ندارد. اما مصرف آن در کنار رژیم غذایی سالم شما را از مزایای ویژه خود بهره مند می سازد.

 

منبع: WebMD

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

سرطان معده

عوامل ایجاد کننده سرطان معده

عضو هیئت مدیره انجمن انکولوژی سرطان شناسی ایران با اشاره به عوامل ایجاد کننده سرطان …

پاسخ دهید