s افسردگی تابستانی چیست؟ – www.DrFree-Health.com
افسردگی تابستانی

افسردگی تابستانی چیست؟

برای برخی افراد افسردگی تابستانی دلایل بیولوژیکی دارد و برای برخی دیگر وجود استرس های ویژه در فصل تابستان احساس ناخوشایندی ایجاد می کند.

دلایل افسردگی تابستانی

اختلال افسردگی فصلی (SAD): این اختلال اغلب در فصول سرد و با کوتاه شدن روز رخ می دهد. اما در 10% افراد علائم این اختلال با شروع فصل تابستان بروز می کند. مطالعات نشان می دهند شیوع اختلال افسردگی تابستانی در کشورهای نزدیک خط استوا مانند هندوستان بیشتر از افسردگی زمستانی است. علت این اختلال به درستی مشخص نشده است اما به نظر می رسد افزایش دما و رطوبت در بروز علائم دخیل است. علائم افسردگی تابستانی عبارتند از: کاهش اشتها، مشکلات خواب، کاهش وزن و اضطراب.

برنامه های نامنظم تابستانی: اگر پیش از این افسردگی داشته اید می دانید که داشتن برنامه منظم روزانه از بروز علائم پیشگیری می کند. اما در طول تابستان برنامه های معمول دچار اختلال می شود و این آشفتگی استرس برانگیز است. اگر فرزندان شما به مدرسه می روند، در تابستان به طور ناگهانی با برنامه های مراقبتی، تفریحی یا مشکلات سفر مواجه می شوید. همچنین رفتن به تعطیلات می تواند تمام برنامه های کار، خواب و عادات خوراک شما را تغییر دهد و عدم کنترل تغییرات موجب بروز علائم افسردگی شود.

نگرانی های مالی: رفتن به تعطیلات و نام نویسی کودکان در کلاس های تفریحی متعدد که آن ها را در طول تابستان سرگرم نگه دارد هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت. به ویژه برای افرادی که شغل پاره وقت یا فصلی دارند، این شرایط دشوارتر است.

افزایش دمای هوا: بسیاری از افراد از گرمان سوزان لذت می برند و به تفریحات آبی می پردازند. اما برای برخی گرما آزاردهنده است. این افراد ترجیح می دهند تعطیلات آخر هفته را در کنار تهویه مطبوع به تماشای تلویزیون بپردازند و از فعالیت های خارج از منزل یا دورهمی ها کناره می گیرند.

راهکارهایی که به شما کمک می کند با افسردگی تابستانی مقابله کنید:

کمک بگیرید: قبل از شروع علائم با متخصصین (پزشک، روانشناس، مدد کار اجتماعی و …) مشورت کنید. گاهی آنچه در قالب افسردگی تابستانی بروز می کند تا حدی به طول می انجامد که به اختلال افسردگی حاد مبدل می شود.

برنامه ریزی کنید: اگر زمان شروع مشکلات را می دانید، به طور مثال زمان شروع اوقات فراغت کودکان، می توانید از پیش برنامه ریزی کنید تا استرس کمتری برای کنترل برنامه ها داشته باشید.

خواب منظم داشته باشید: اگرچه تعطیلات تابستانی موجب می شوند که زمان بیشتری از شب را بیدار بمانید اما خواب ناکافی از عوامل محرک افسردگی است. تلاش کنید به موقع بخوابید.

ورزش کنید: مطالعات متعدد نشان می دهند ورزش منظم افسردگی را برطرف می کند. اگر گرمای هوا برایتان آزاردهنده است صبح زود یا زمانی در عصر را برای ورزش کردن انتخاب کنید. اگر شرکت در باشگاه ورزشی برایتان هزینه زیادی دارد تنها به مدت چند ماه نام نویسی کنید تا فصل تابستان را پشت سر بگذارید.

در رژیم غذایی و ورزش زیاده روی نکنید: اگر لباس شنای سال گذشته برایتان تنگ شده برای اندازه کردن آن در ورزش یا اجرای برنامه های سخت رژیم درمانی افراط نکنید. فشار روانی ناشی این افراط شما را مضطرب و غمگین می کند. به جای آن، منطقی ورزش کنید و به تعادل غذا بخورید. اگر رژیم غذایی بسیار محدود را دنبال کنید احتمالا نمی توانید آن را به مدت طولانی ادامه دهید. ناتوانی در اجرای رژیم غذایی بر احساس ناخوشایند شما می افزاید.

منتظر افسردگی نباشید: با نگاه کردن به تقویم منتظر فرا رسیدن تابستان و شروع علائم افسردگی نباشید. از خود بپرسید مشکل من چیست؟ فرا رسیدن تابستان دلیلی برای پایان شادی و شروع روزهای ناامید کننده نیست. اگر سال های متوالی به افسردگی تابستانی مبتلا می شوید لازم است روابط و برنامه های خود را بررسی کنید و در صورت نیاز از دوستان برای حل مشکل کمک بگیرید.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

علل گرسنگی زیاد

چرا همیشه گرسنه هستم؟

بدن انسان به انرژی غذا وابسته است بنابراین احساس گرسنگی بعد از گذشت چند ساعت …

پاسخ دهید