s با مصرف «طالبی» از دکتر بی نیاز شوید! – www.DrFree-Health.com
فواید مصرف طالبی

با مصرف «طالبی» از دکتر بی نیاز شوید!

طالبی و سایر ملون ها (گرمک، خربزه، هندوانه) یک میان وعده تابستانی مفید هستند که به دلیل محتوای آب فراوان با کم آبی و حرارت بدن مبارزه کرده و طعم شیرین و ملایم آن ها برای کودکان و بزرگسالان دلچسب است.

فواید مصرف طالبی

مصرف میوه ها و سبزیجات مختلف با کاهش خطر بسیاری از بیماری های مرتبط با شیوه زندگی همراه است. مطالعات متعدد نشان می دهند افزایش مصرف ترکیبات گیاهی مانند طالبی با کاهش خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی و بهبود سلامت پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن ارتباط دارد. در ادامه به سایر فواید طالبی اشاره می کنیم:

1- تحلیل لکه زرد وابسته به سن

«زآزانتین» آنتی اکسیدان موجود در طالبی، از عبور اشعه آبی رنگ و مضر نور به داخل چشم جلوگیری می کند و با پیشگیری از تحلیل لکه زرد نقش حمایتی در سلامت چشم دارد. به طور کلی افزایش دریافت میوه ها (روزانه 3 سهم یا بیشتر) با کاهش خطر و پیشرفت تحلیل لکه زرد وابسته به سن همراه است.

2- آسم

خطر پیشرفت آسم در بین افرادی که مقدار زیادی از مواد مغذی ویژه دریافت می کنند کاهش می یابد. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتن است که در میوه های زرد و نارنجی مانند طالبی، کدو حلوایی، هویج و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم یافت می شود. ویتامین C ماده مغذی دیگری است که از آسم محافظت می کند و به مقدار فراوانی در طالبی، مرکبات و میوه های گرمسیری وجود دارد.

3- فشارخون

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین در طالبی از سلامت قلب محافظت می کنند. مصرف غذاهای غنی از پتاسیم به کاهش فشارخون کمک می کنند. دریافت کافی پتاسیم به اندازه کاهش دریافت سدیم برای درمان پرفشاری خون ضروری است. مواد غذایی غنی از پتاسیم عبارتند از: طالبی، آناناس، گوجه فرنگی، پرتقال، اسفناج و موز. علاوه بر این، افزایش دریافت پتاسیم با کاهش خطر سکته مغزی، محافظت از کاهش توده عضلانی، محافظت از تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش تشکیل سنگ های کلیوی ارتباط دارد.

4- سرطان

بر اساس نتایج مطالعه دانشگاه هاروارد، رژیم های غذایی غنی از بتاکاروتن گیاهی مانند طالبی ممکن است در مقابل سرطان پروستات نقش حفاظتی داشته باشند. همچنین دریافت بتاکاروتن با پیشرفت سرطان کولون ارتباط معکوس دارد.

5- گوارش

طالبی به دلیل محتوای فیبر و آب فراوان از یبوست پیشگیری کرده و با تنظیم حرکات گوارشی به سلامت لوله گوارش کمک می کند.

6- التهاب

کولین یک ترکیب بسیار مهم و ماده مغذی ویژه در طالبی است که به بهبود خواب، حرکت عضلات، حافظه و یادگیری کمک می کند. کولین همچنین در حفظ ساختار غشای سلولی، انتقال ایمپال های عصبی، بهبود جذب چربی و کاهش التهاب مزمن نقش دارد.

7- پوست و مو

مصرف میوه هایی مانند طالبی به دلیل محتوای ویتامین A که برای تولید سبوم مورد نیاز است به حفظ رطوبت و سلامت موها کمک می کند. ویتامین A همچنین برای رشد بافتی از جمله رشد پوست و مو ضروری است.

دریافت ویتامین C کافی برای ساخت و حفظ کلاژن مورد نیاز است_ پروتئین ساختاری که در تشکیل پوست و مو ضروری می باشد. یک لیوان طالبی خرد شده 97% از نیاز روزانه ویتامین C را تامین می کند.

طالبی در آب رسانی نقش دارد که برای ظاهر سالم پوست و مو ضروری است. همچنین می توانید از طالبی به عنوان حالت دهنده مو استفاده کنید. مقداری طالبی و آووکادو را له کرده و مخلوط را به مدت 10 دقیقه بر روی موها قرار دهید و سپس آبکشی نمایید.

یک لیوان طالبی خرد شده (156 گرم) 53 کالری انرژی، 0.3 گرم چربی، 13 گرم کربوهیدرات، 12 گرم قند، 1.4 گرم فیبر، 1.3 گرم پروتئین دارد. محتوای آنتی اکسیدانی طالبی بدن را در مقابل طیفی از بیماری ها از سرماخوردگی تا سرطان محافظت می کند.

 

منبع: Medical News Today

 

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گلاب

گلاب: نوشیدنی شفابخش

مصرف گلاب که در زبان انگلیسی به نام Rose Water شناخته می شود به قرن …

پاسخ دهید