s می خواهید زندگی شادی داشته باشید؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت زنان / می خواهید زندگی شادی داشته باشید؟
زندگی شاد

می خواهید زندگی شادی داشته باشید؟

دانشگاه هاروارد به مدت 78 سال زندگی 424 مرد را از زمان نوجوانی تا سالمندی مورد بررسی قرار داد و در طول این مدت با روش های مختلف مطالعه مانند پرسشنامه، مصاحبه، ثبت تاریخچه پزشکی، اسکن مغزی و خونگیری، سلامت جسمی و روانی، زندگی شغلی، روابط دوستانه و عاشقانه این افراد را تحت کنترل قرار داد.

نتایج مطالعه درباره عوامل ایجاد یک زندگی شاد چنین می گوید:

1- شادی دوران کودکی مهم است.

داشتن روابط گرم و صمیمی با والدین در دوران کودکی پیش بینی کننده روابط گرمتر و امن تر با افراد نزدیک و دوستان دوران بزرگسالی است. محققین دریافتند صمیمیت دوران کودکی تا دهه ها ادامه می یابد و موجب روابط امن و رضایت بخشی با همسران آینده و تا سن 80 سالگی می شود. رابطه نزدیک با حداقل یکی از خواهران یا برادران در دوران کودکی پیش بینی می کند که این افراد به احتمال کمتری در سن 50 سالگی با افسردگی مواجه می شوند. همچنین روابط محبت آمیز دوران کودکی پیش بینی کننده سلامت جسمی در تمام دوران بزرگسالی تا سالمندی است.

2- پرورش نسل آینده می تواند سختی دوران کودکی را تقلیل دهد.

افرادی که در شرایط دشوار دوران کودکی پرورش می یابند (خانواده پرهرج و مرج، ناامنی اقتصادی) در بزرگسالی کمتر از  کسانی که دوران کودکی مرفه تری داشته اند شاد هستند. اما زمانی که این افراد به میانسالی (سنین 50 تا 65 سال) می رسند و شغل های آموزشی را انتخاب می کنند_آموزش نسل جوانتر در منزل یا محل کار_بهتر از افرادی که شغل مشابه ندارند با شرایط تطبیق یافته و شادتر خواهند بود. به نظر می رسد بلوغ مورد نیاز برای آموزش افراد جوانتر عوارض دشواری های دوران کودکی را کاهش می دهد.

3- مقابله موثر با استرس مزایای مادام العمر دارد.

همه ما برای مدیریت استرس و تسکین اضطراب از روش های معمول استفاده می کنیم. برخی افراد تلاش می کنند تا از حقایق ناراحت کننده صرف نظر کنند و برخی دیگر تلاش می کنند با مسائل دشوار روبه رو شوند و با آنچه ناخوشایند است مقابله کنند. محققین دریافتند افرادی که به جای کنار گذاشتن مشکل، به طور مستقیم با واقعیت ها درگیر می شوند روابط بهتری با دیگران دارند. این شیوه مقابله، رابطه با دیگران را آسانتر می سازد و به نوبه خود باعث می شود تا دیگران بخواهند به آن ها کمک کنند. روابط بهتر و حمایت های اجتماعی بیشتر پیش بینی کننده زندگی سالم تر در دهه های 60 و 70 زندگی است. همچنین افرادی که در میانسالی از شیوه های سازگارانه تر مقابله استفاده می کنند ذهن فعال تری خواهند داشت.

4- ترک عادات بد در اوایل زندگی تفاوت هایی دارد.

مشاهده عادات سیگار کشیدن افراد در سراسر بزرگسالی نشان می دهد افرادی که سیگار را زودتر ترک می کنند کمتر از سایرین به بیماری ریه در سنین بالاتر مبتلا می شوند. همچنین این افراد در مقایسه با کسانی که سیگار را ترک نمی کنند یا دیرتر ترک می کنند عمر بیشتری دارند. توقف زندگی بی حرکتی  و شروع ورزش در اوایل عمر پیش بینی کننده افزایش سلامتی و هوشیاری بیشتر مغز است.

5- وقت گذراندن با دیگران ما را شادتر می کند.

مشاهده پیشینه افراد نشان می دهد بیشتر افراد اغلب وقت خود را به عنوان بخش معنی داری از زندگی با دیگران سپری می کنند. وقت گذراندن با دیگران به صورت روزمره، ما را شادتر می کند و زمانی که در کنار همسر خود هستیم در مقابل تغییرات منفی خلق و خو و به دنبال آن دردهای جسمی واکسینه می شویم.

 

منبع: Harvard Medical School

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

روزه داری و ورزش

اصول روزه داری برای ورزشکاران

روزه برای ورزشکاران سبب تقویت احساس آرامش و کاهش استرس شده و مطالعات نشان می …

پاسخ دهید