s فواید مصرف هندوانه – www.DrFree-Health.com
فواید هندوانه

فواید مصرف هندوانه

برخلاف تفکر عوام که تصور می کنند هندوانه تنها از آب و قند تشکیل شده است، این میوه یک ماده غذایی بسیار غنی از ترکیبات مغذی و مقادیر بالایی از ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان ها و مقدار کمی انرژی است.

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر بسیاری از بیماری های مرتبط با سلامت و شیوه زندگی در ارتباط است. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که افزایش مصرف ترکیبات غذایی گیاهی مانند هندوانه با کاهش خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی و ارتقاء سلامت پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن کل بدن همراه است.

پیشگیری از آسم: خطر پیشرفت آسم در افرادی که مقدار زیادی ویتامین C دریافت می کنند کاهش می یابد. این ویتامین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات از جمله هندوانه وجود دارد.

فشار خون: در یک مطالعه مشخص شد عصاره هندوانه، فشارخون بازویی، فشارخون مچ پا و انعکاس موج کاروتید را در بزرگسالان میانسال چاق مبتلا به پیش فشارخون یا مرحله یک فشارخون کاهش می دهد و موجب بهبود عملکرد شریانی می شود.

سرطان: ویتامین C موجود در هندوانه نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی است که به همراه سایر آنتی اکسیدان های موجود در این میوه (مانند لیکوپن) با شکل گیری رادیکال های آزاد و ایجاد سرطان مبارزه می کند. دریافت لیکوپن با کاهش خطر سرطان پروستات ارتباط دارد.

گوارش: مصرف هندوانه به دلیل محتوای فیبر و آب به پیشگیری از یبوست و بهبود حرکات منظم روده کمک می کند.

آب رسانی: هندوانه دارای 92% آب و غنی از الکترولیت های ضروری برای بدن است و بدین جهت برای پیشگیری از کم آبی بدن در فصل تابستان بهترین میان وعده به شمار می رود.

التهاب: «کولین» یک شبه ویتامین بسیار مهم و عملکردی موجود در هندوانه است که به خواب، حرکت عضلات، حافظه و یادگیری کمک می کند. همچنین در حفظ ساختار غشای سلول ها، انتقال تکانه های عصبی و کاهش التهاب مزمن موثر است.

دردهای عضلانی: مطالعات نشان می دهند که میوه و آب هندوانه موجب کاهش دردهای عضلانی و بهبود فرآیند بازسازی عضلات در ورزشکاران می گردد. محققین براین باورند که عامل این خاصیت محتوای اسیدآمینه ال-سیترولین موجود در هندوانه است.

پوست و مو: ویتامین A موجود هندوانه به بهبود پوست و حفظ رطوبت موها کمک می کند. این ویتامین همچنین برای رشد تمام بافت های بدن از جمله پوست و مو ضروری است. ویتامین C موجود در هندوانه برای ساخت کلاژن (پروتئین ساختاری اصلی در پوست و مو) مورد نیاز است. آب موجود در هندوانه نیز برای حفظ رطوبت پوست و مو ضروری به شمار می رود.

1 لیوان هندوانه خرد شده (152 گرم) 43 کالری انرژی، 9 گرم قند، 1 گرم فیبر و صفر گرم چربی دارد. یک لیوان هندوانه 17 % از نیاز روزانه ویتامین A، 21 % ویتامین C، 2 % آهن و 1 % از نیاز روزانه کلسیم را تامین می کند.

 

منبع: Medical News Today

لطفا به این موارد هم توجه کنید

حساسیت به سیب زمینی

حساسیت به سیب زمینی: علائم و عوامل خطر

سیب زمینی از محصولات اصلی کشاورزی در کشورهای مختلف است و بخش مهمی از رژیم …

پاسخ دهید