s اثر ورزش بر حافظه و مهارت های یادگیری – www.DrFree-Health.com
ورزش و عملکرد مغز

اثر ورزش بر حافظه و مهارت های یادگیری

احتمالا می دانید که ورزش کردن برای افزایش قدرت عضلات، عملکرد مناسب قلب، حفظ وزن سالم و پیشگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت ضروری است. اما علاوه بر این فواید، شواهد علمی بسیاری نشان می دهند که ورزش کردن به افزایش مهارت های تفکر نیز کمک می کند.

تمرینات ورزشی به طور مستقیم و غیرمستقیم به افزایش حافظه و یادگیری کمک می کنند:

Dبه طور مستقیم ورزش موجب بروز تغییرات فیزیولوژیکی مانند کاهش مقاومت به انسولین، کاهش التهاب و تحریک تولید فاکتورهای رشد می شود _ترکیبات شیمیایی که رشد عروق خونی جدید در مغز، فراوانی، بقا و سلامت عمومی سلول های جدید مغز را تحت تاثیر قرار می دهند.

همچنین ورزش به طور مستقیم بر خود مغز تاثیرگذار است. بسیاری از مطالعات نشان می دهند بخش هایی از مغز که مسئول کنترل تفکر و حافظه هستند در افرادی که ورزش می کنند در مقایسه با افرادی که ورزش نمی کنند حجم بیشتری دارند. سایر نتایج حاکی از آن است تمرینات مستمر و منظم ورزشی در مدت 12-6 ماه که شدت متوسطی داشته باشند با افزایش حجم مناطق انتخابی مغز همراه است.

D ورزش به طور غیرمستقیم با بهبود خلق و خو، خواب و کاهش استرس و اضطراب به افزایش حافظه و قدرت تفکر کمک می کند. مشکلات متناوب مرتبط با این نواحی در مغز موجب آسیب های شناختی می شود.

آیا نوع خاصی از ورزش در بهبود عملکرد مغز بهتر از دیگری عمل می کند؟

محققین پاسخ حقیقی این پرسش را نمی دانند زیرا تقریبا تمامی مطالعات بر «پیاده روی» متمرکز بوده اند. اما این احتمال وجود دارد که سایر تمرینات هوازی که ضربان قلب را افزایش می دهند تاثیر مشابهی داشته باشند.

در مطالعه ای مشخص شد تمرینات «تای چی» اثر بالقوه ای بر ارتقاء عملکرد شناختی مغز در بزرگسالان مسن دارد. به ویژه در عملکردهای اجرایی که فرآیندهای شناختی مغز را کنترل می کنند مانند برنامه ریزی، حافظه کاری، توجه، حل مشکل و استدلال کلامی. علت این است که تای چی، نوعی هنر رزمی و شامل حرکات آهسته و متمرکز است که به یادگیری و به خاطرسپاری مهارت های جدید و الگوهای حرکتی نیاز دارد.

محققین می گویند انجام عادتی تمرینات ورزشی اثری مشابه داروهای شیمیایی دارد. از آنجایی که مطالعات متعدد نشان داده اند که در حدود 6 ماه زمان لازم است تا فواید شناختی ورزش آغاز گردد بهتر است برای رسیدن به اولین نتایج صبور باشید تا بتوانید انجام این تمرینات را برای کل عمر ادامه دهید.

در ابتدا برای انجام ورزشی با شدت متوسط (مانند پیاده روی سریع) و به مدت 150 دقیقه در هفته هدف گذاری کنید. با چند دقیقه در روز آغاز کنید و به تدریج زمان آن را 10-5 دقیقه در هر هفته افزایش دهید تا به هدف خود برسید.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

افسردگی تابستانی

افسردگی تابستانی چیست؟

برای برخی افراد افسردگی تابستانی دلایل بیولوژیکی دارد و برای برخی دیگر وجود استرس های …

پاسخ دهید