s عواملی که باعث بروز نفخ می شوند – www.DrFree-Health.com
دلایل بروز نفخ

عواملی که باعث بروز نفخ می شوند

نمک

بدن به نمک نیاز دارد اما بیشتر افراد بیش از نیاز خود نمک دریافت می کنند. مصرف نمک اضافی موجب احتباس آب در بدن و مشکلاتی نظیر فشار خون بالا می شود. کنار گذاشتن نمک سفره تنها راه حل نیست. بیشتر افراد نمک زیادی را از غذاهای آماده، کنسروها و سس ها دریافت می کنند. برچسب ارزش غذایی محصولات را بررسی کنید و به خاطر داشته باشید اگر طعم نمک را در غذا احساس نمی کنید دلیل بر نبود آن نیست!

قندها

کربوهیدرات ها یا قندها سوخت مورد نیاز و در دسترس بدن هستند اما مصرف مقدار زیاد آن ها در یک وعده موجب احتباس آب می شود. هرچه ورود قندها به داخل خون سریعتر باشد احتمال بروز نفخ بیشتر است. قندهای ساده مانند نان سفید، شکلات، شیرینی ها و نوشابه ها به سرعت وارد خون می شوند در حالی که قندهای مرکب مانند نان سبوس دار، میوه ها و سبزیجات آهسته تر جذب خون می شوند.

بیش خوری

اندازه معده تنها به اندازه مشت دست است. اگرچه معده قابلیت ارتجاعی دارد اما پرشدن بیش از اندازه آن موجب بروز نفخ می شود. بهتر است پیش از احساس سیری کامل دست از غذاخوردن بکشید.

نوشابه

وجود گاز در نوشابه و سایر نوشیدنی ها مانند دوغ و آب گازدار موجب پرشدن فضای معده می شود. ممکن است بخشی از این گاز از طریق آروغ زدن خارج شود اما زمانی که گاز به روده ها می رسد تا زمانی که اجابت مزاج داشته باشید در آنجا باقی می ماند. علاوه بر این بیشتر نوشابه ها سرشار از قند هستند که احتباس آب و نفخ را تشدید می کند.

سریع غذاخوردن

هرچه سریعتر غذا بخورید هوای بیشتری می بلعید و مشابه نوشیدنی های گازدار زمانی که هوا به روده برسد احساس نفخ ایجاد می کند. 20 دقیقه زمانی می برد تا پیام سیری از معده به مغز منتقل شود. بنابراین ممکن است قبل از احساس سیری به قدری هوا ببلعید که احساس نفخ و ناراحتی کنید.

یبوست

اغلب افراد گاهی دچار مشکلات گوارشی می شوند و یبوست موجب بروز نفخ می گردد. رژیم غذایی ناسالم، تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی، استرس و عدم دریافت آب و مایعات کافی در روز در ایجاد یبوست نقش دارند و در مقابل انجام فعالیت منظم ورزشی از بروز آن پیشگیری می کند.

لبنیات

اگر بدن شما نتواند قند موجود در شیر (لاکتوز) را به راحتی هضم کند ترکیبات لبنی موجب تولید گاز و تورم شکم می شوند.  عدم تحمل لاکتوز علائم وخیمی ندارد و با حساسیت به آن متفاوت است. حساسیت به لاکتوز زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن لاکتوز شیر را به عنوان نوعی مهاجم تلقی کرده و علائم شدیدی مانند کهیر، تهوع و مدفوع خونی مشاهده می شود.

افزایش وزن

اگر در مدت یک سال 3 کیلوگرم یا بیشتر اضافه وزن داشته اید ممکن است احساس نفخ داشته باشید زیرا وزن اضافی اغلب در اطراف شکم ظاهر می شود. چربی ها فضای بیشتری از حفره شکمی را اشغال کرده و فضای کمتری برای کشش معده باقی می ماند. برای شروع کاهش وزن اقدام کنید.

قند فروکتوز

شکستن این نوع قند از سایر انواع قندها برای بدن دشوارتر است و موجب تولید گاز، نفخ و دردهای شکمی می شود. این نوع قند در مواد غذایی مختلف که حاوی شربت فروکتوز هستند و نیز به طور طبیعی در میوه ها به ویژه میوه های خشک و عسل، پیاز و سیر وجود دارد.

چربی

بدن برای ساخت دیواره سلولی، بافت عصبی (مانند مغز) و هورمون ها به چربی نیاز دارد. اما مصرف زیاد چربی ها موجب نفخ می شود زیرا هضم و جذب آن ها کندتر از سایر مواد غذایی انجام می شود.

قندهای تخمیری (FODMAPs)

این قندها از انواع کربوهیدرات های غیرقابل جذب هستند که در انتهای روده و توسط باکتری های روده تخمیر می شوند. سیر، پیاز، گلابی، انبه، هلو، نان و ماکارونی سبوس دار، غلات و حبوبات از انواع مواد غذایی حاوی قند تخمیری هستند.

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

افزایش وزن پس از روزه داری

آيا اضافه وزن ناگهانی پس از روزه داری شايع است؟

✅ با افزايش وعده هاي غذايي از سه بار در روز به پنج بار و …

پاسخ دهید