s فواید مصرف گیلاس – www.DrFree-Health.com
فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی آن 0.5 گرم است. بنابراین با رژیم غذایی سالم کاملا همخوانی دارد. از آنجایی که گیلاس بسیار شیرین است جایگزین مناسبی برای میان وعده های شیرین ناسالم مانند کیک و بیسکوییت به شمار می رود.

آنتی اکسیدان ها

گیلاس غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها دارای فواید درمانی متعدد هستند و با نابود کردن رادیکال های آزاد (مولکول های بسیار فعال مضر) از بروز بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی پیشگیری می کنند و فرآیند پیری را به تعویق می اندازند. مصرف آنتی اکسیدان ها همچنین به بهبود حافظه و پیشگیری از آلزایمر کمک می کنند. انواع میوه های خانواده های گیلاس (گیلاس، آلبالو، بلوبری) حاوی آنتی اکسیدان های ویژه هستند اما آلبالو حاوی بیشترین محتوای آنتی اکسیدانی است.

کاهش وزن

75% محتوای گیلاس آب است. وجود آب فراوان و کالری پایین گیلاس موجب شده این میوه بیش از غذاها و نوشیدنی های پرکالری باعث افزایش حس سیری شود. علاوه بر این، هر لیوان گیلاس 3 گرم فیبر دارد. این فیبر به افزایش از دست دهی وزن کمک می کند و با کاهش جذب کلسترول غذایی موجب کاهش سطوح کلسترول خون می شود.

ملاتونین

گیلاس به طور طبیعی حاوی ملاتونین است_ یک ماده طبیعی که به طور معمول توسط مغز تولید می شود و در تنظیم چرخه خواب کمک می کند. اگرچه این ماده توسط بدن تولید می شود اما بدن برخی افراد توانایی تولید ملاتونین کافی ندارد. عواملی مانند نورهای مصنوعی که در بسیاری از خانه ها و ادارات وجود دارند مقدارملاتونین تولید شده در بدن را محدود می کنند. مصرف گیلاس می تواند به افزایش سطوح ملاتونین بدن کمک کند.

تسکین درد و سلامت استخوان

درگیلاس ترکیباتی به نام «آنتوسیانین ها» وجود دارد_رنگدانه های آبی و بنفش که به گیلاس رنگ می دهند. برپایه گزارش مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک این ترکیبات درد ناشی از التهاب را را کاهش می دهند. گیلاس همچنین به تسکین درد مرتبط با آرتریت و نقرس کمک می کند.

گیلاس همچنین حاوی عنصر «بور» است_عنصری که در ترکیب با منیزیم و کلسیم به افزایش سلامت استخوان کمک می کند.

بهبود بینایی

محتوای بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) موجود در آلبالو 19 برابر مقدار آن در بلوبری است. ویتامین A به سلامت چشم ها و پوست کمک می کند.

کاهش خطر سکته قلبی

مصرف گیلاس می تواند گیرنده های فعال کننده تکثیر پرواکسی زوم (PPAR) را در بافت های بدن فعال کند. این گیرنده ها به تنظیم ژن های درگیر در سوخت و ساز چربی و قند کمک می کنند و این فعال سازی در کاهش خطر بیماری قلبی موثر است. محققین می گویند مصرف گیلاس می تواند مشابه داروهای تجویز شده برای قلب (آگونیست PPAR) عمل کند.

کاهش خطر دیابت

شاخص گلایسمی گیلاس برابر 22 است که این مقدار از شاخص گلایسمی زردآلو (57)، انگور (46)، هلو (42)، بلوبری (40) یا آلو (39) کمتر است. شاخص گلایسمی تعیین کننده میزان افزایش قند خون پس از مصرف آن ماده غذایی است و هرچه عدد پایین تری داشته باشد برای افراد دیابتی مناسب تر است. بنابراین گیلاس در مقایسه با سایر میوه ها گزینه بهتری برای میان وعده افراد دیابتی است.

 

منابع: care2.com / livestrong.com

 

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گلاب

گلاب: نوشیدنی شفابخش

مصرف گلاب که در زبان انگلیسی به نام Rose Water شناخته می شود به قرن …

پاسخ دهید