s آيا اضافه وزن ناگهانی پس از روزه داری شايع است؟ – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / چاقی / آيا اضافه وزن ناگهانی پس از روزه داری شايع است؟
افزایش وزن پس از روزه داری

آيا اضافه وزن ناگهانی پس از روزه داری شايع است؟

✅ با افزايش وعده هاي غذايي از سه بار در روز به پنج بار و اضافه كردن ميان وعده ها مي توان از بروز افزايش وزن ناگهاني پس از روزه داری در ماه مبارك رمضان پيشگيری كرد.

👈 افزايش اين وعده هاي غذايي به معناي زياد كردن موادغذايي مصرفي نيست بلكه افراد بايد همان ميزان غذايي راكه در سه نوبت (صبحانه، ناهار و شام) مصرف مي كنند، در پنج نوبت (صبحانه، نيم روز، ناهار، عصرانه و شام) ميل كنند تا بر اثر گرسنگي هايي كه به دليل طولاني بودن روز در فصل تابستان و افت قندخون بروز مي كند، به ريزه خواري، پرخوري و اضافه وزن ناشي از آن دچار نشوند.

👈 بدن در ايام روزه داري به روند خاص غذاخوردن در وعده هاي افطار و سحر عادت كرده است، پس از اتمام ماه رمضان افراد بايد توجه داشته باشند كه حجم مصرف موادغذايي را يك مرتبه افزايش ندهند چرا كه اين روند سبب افزایش فشار بر دستگاه گوارش و همچنين افزايش وزن ناگهاني مي شود.

👈 رعايت ميان وعده ها به ويژه براي كودكان و نوجوانان به منظور بهتر يادگيري و رشد مناسب آنها لازم است.

👈 افراد نبايد پس از ماه رمضان وعده صبحانه را حذف كنند؛ برخي به دليل عدم مصرف صبحانه در ايام روزه داري ممكن است پس از سپري شدن اين ماه به دليل عادت كردن به اين روش صبحانه خود را حذف كنند.

👈 توصيه مي شود اين دسته از افراد پس از ماه رمضان دوباره به رويه برنامه غذايي قبلي خود برگردند و سعي كنند وعده صبحانه را به طور كامل و با مصرف مواد غذايي مغذي و انرژی ها حفظ كنند.

👈 افرادی كه هرم غذايي را در ايام روزه داري رعايت نكرده اند و يا با حذف وعده غذايي سحر بدن آنها دچار كمبودهايی شده است، براي جبران اين كمبودها و داشتن سلامتي كامل بايد تنوع غذايی را رعايت كنند.

👈 مصرف پروتئين ها، كربوهيدرات ها، نان و غلات، حبوبات، ميوه و سبزي ها و آب به اندازه كافي در طول شبانه روز مي تواند به حفظ سلامت و توان و انرژي افراد كمك شاياني كند.

👈 برخي افراد در هفته هاي اول ماه رمضان به دليل عدم مصرف چاي، قهوه، كافئين و سيگار يا بر اثر افت قندخون كه در فاصله بين سحر و افطار رخ مي دهد، دچار سردرد مي شوند، اما بدن آنها بر اثر ممارست پس از يك ماه توانسته خود را با اين شرايط وفق دهد، بنابراين بهتر است اين دسته از افراد پس از دوران روزه داری به تلاش خود ادامه دهند و برخي عادات غلط غذايي و رفتاري خود را اصلاح كنند.

منبع: دکتر مظهری، متخصص تغذیه و رژیم شناسی

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید