s عوارض مصرف بیش از حد تخم کتان – www.DrFree-Health.com
عوارض مصرف تخم کتان

عوارض مصرف بیش از حد تخم کتان

تخم کتان و روغن آن، منبع غنی آلفالینولنیک اسید هستند که در بدن تبدیل به اسیدهای چرب ضروری امگا3 می شوند. این بذر خواص بسیار زیادی دارد که از بین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: کاهش سطح تری‌گلیسرید خون، پایین آوردن فشار خون ، کاهش تشکیل لخته های خونی و پاسخ های ایمنی. تخم کتان حاوی لیگنان می باشد که نوعی فیتواستروژن است که از برخی سرطان ها محافظت می کند و همچنین تامین کننده پروتئین، پتاسیم و فیبر می باشد. شما میتوانید تخم کتان را آسیاب کرده و برروی غلات، سالاد،ماست و .. بپاشید. با این‌حال، استفاده بیش از حد از این خوراکی می‌تواند با عوارض جانبی خاصی همراه شود. به همین دلیل، پیش از مصرف تخم کتان یا روغن کتان حتما با پزشک خودتان مشورت کنید.

اثرات ملین: براساس گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا، تخم کتان می‌تواند خاصیت ملین داشته باشد. بنابراین، مصرف تخم کتان در مقادیر زیاد می‌تواند منجر به ناراحتی‌های گوارشی، افزایش تحرکات روده و اسهال شود.با توجه به همین موضوع،‌ این موسسه به افراد مبتلا به اسهال،‌ سندرم روده تحریک‌پذیر، دیورتیکولوز و بیماری‌های التهابی روده( بیماری کرون و کولیت اولسراتیو) توصیه میکند که مصرف نکنند.

انسداد دستگاه گوارش: تخم کتان،‌ در صورت مصرف به مقدار زیاد یا بدون مایعات کافی، می‌تواند باعث ایجاد انسداد در مری یا روده شود. پس همه افرادی که تنگی در قسمت مری و روده‌ دارند یا افرادی که دچار انسداد در این بخش‌های بدن هستند، ‌نباید از تخم کتان استفاده کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به اسکلرودرما قبل از مصرف تخم کتان باید با پزشک خود مشورت کنند. به‌گفته محققان دانشگاه میشیگان، بعضی از افراد مبتلا به اسکلرودرما بعد از شروع استفاده از مواد غذایی و مکمل‌های سرشار از فیبر با یبوست شدید و انسداد در روده مواجه می‌شوند.

واکنش‌های آلرژیک: اگرچه واکنش‌های آلرژیک نسبت به تخم کتان بسیار نادر هستند، اما امکان مواجهه با واکنش‌های آلرژیک شدید منتفی نیست. علائم این واکنش‌ها نسبت به تخم کتان عبارتند از درد در ناحیه شکم، حالت تهوع و استفراغ. شانس بروز آنافیلاکسی خطرناک هم در موارد نادر وجود دارد. شوک آنافیلاکسی با افت ناگهانی فشارخون و تنگی نفس همراه است.

اثرات ناشی از زیاده‌روی در مصرف: براساس گزارش‌های NIH ، محققان تا به امروز توانسته‌اند که اثرات منفی ناشی از زیاده‌روی در مصرف تخم کتان را در مطالعات حیوانی مشخص کنند. این نشانه‌ها می‌توانند شامل تنگی نفس، تنفس سریع و غیرعادی، ضعف و مشکل در راه رفتن باشند. به‌علاوه، زیاده‌روی در مصرف تخم کتان می‌تواند باعث تشنج یا حتی ازکارافتادگی بدن شود.

اثرات هورمونی: تخم کتان می‌تواند اثرات شبه‌استروژن داشته باشد و درنتیجه زنانی که هر روز تخم کتان مصرف می‌کنند، احتمال دارد که با تغییر در چرخه قاعدگی مواجه شوند. بنابراین، زنانی که با مشکلات هورمونی مواجه هستند، باید در مصرف تخم کتان با احتیاط رفتار کنند. بنابراین زنان مبتلا به آندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک، فیبروم رحم و پستان و سرطان های تخمدان و رحم نباید تخم کتان را مصرف کنند. زنان باردار هم نباید تخم کتان مصرف کنند، چون این کار می‌تواند مشکلات هورمونی مخربی برای جنین به‌ وجود بیاورد.

همچنین اسیدهای چرب امگا3 میتوانند منجر به افزایش سطوح قند خون شوند بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید تخم کتان را با احتیاط مصرف کنند. همچنین این بذر ممکن است با کاهش توانایی در لخته کردن خون منجر به افزایش خونریزی شود. در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی نیز مصرف تخم کتان باید با احتیاط صورت گیرد.

منبع: Livestrong.com

لطفا به این موارد هم توجه کنید

دلایل بروز نفخ

عواملی که باعث بروز نفخ می شوند

نمک بدن به نمک نیاز دارد اما بیشتر افراد بیش از نیاز خود نمک دریافت …

پاسخ دهید