s فواید سلامت میوه گواوا – www.DrFree-Health.com
فواید میوه گواوا

فواید سلامت میوه گواوا

گواوا میوه ای گرمسیری است که سال ها قبل از آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی به ایران وارد شده و به گونه پرورشی در شمال و جنوب ایران (به ویژه در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان) کاشته می شود. در هرمزگان به این میوه «زیتون محلی» می گویند. این میوه همانند زیتون یا انار کوچک است. دانه های آن مانند دانه های انگور در گوشت قرار دارد. رنگ میوه قرمز یا زرد است و طعم شیرینی دارد.

1-کاهش قند خون

برخی شواهد علمی نشان می دهند که عصاره و دمنوش برگ های گواوا به کاهش سطوح قند خون کمک می کند و موجب بهبود کنترل طولانی مدت قند خون و کاهش مقاومت به انسولین می شود. در یک مطالعه مشخص شد نوشیدن دمنوش برگ های گواوا پس از صرف غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند میزان قند خون را بیش از 10 % کاهش دهد.

2- ارتقاء سلامت قلب

مقادیر بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ویتامین های موجود در میوه گواوا از قلب محافظت می کنند. همچنین محتوای پتاسیم و فیبر محلول این میوه برای بهبود سلامت قلب کمک کننده هستند. مصرف گواوا با کاهش فشارخون وکاهش کلسترول بد (LDL) و در مقابل، افزایش کلسترول خوب (HDL) ارتباط دارد. در یک مطالعه مشخص شد مصرف میوه رسیده گواوا قبل از صرف غذا و به مدت 12 هفته می تواند میزان کلسترول تام را تا 10 % کاهش دهد.

3- کاهش وزن

یک عدد میوه گواوا تنها 37 کالری انرژی دارد و 12 % از نیاز فیبر روزانه را تامین می کند. بنابراین می تواند به عنوان میان وعده کم کالری و سیر کننده مورد مصرف قرار گیرد. همچنین غنی از ویتامین ها و املاح ضروری است و طعم شیرین آن میل به میان وعده های شیرین ناسالم (مانند شیرینی ها، کیک و بیسکوییت، بستنی و …) را کاهش می دهد.

4- ضد سرطان

عصاره گواوا خاصیت ضدسرطانی دارد. مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره گواوا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری و آن را متوقف می سازد. این خاصیت به ترکیبات آنتی اکسیدانی و بسیار قوی میوه گواوا مرتبط است که از سلول ها در مقابل آسیب ناشی از ترکیبات مضر (رادیکال های آزاد) محافظت می کند. در یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص شد روغن برگ گواوا برای توقف رشد سلول های سرطانی 4 برابر موثر از برخی داروهای ضدسرطان عمل می کند.

5- تقویت سیستم ایمنی

کمبود ویتامین C در بدن خطر عفونت ها و بیماری ها را افزایش می دهد. میوه گواوا یکی از منابع غنی ویتامین C است. محتوای ویتامین C یک عدد میوه گواوا 2 برابر  یک عدد پرتقال است و مصرف آن 2 برابر نیاز روزانه ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی دارد و به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می کند. از آنجایی که ویتامین C در بدن ذخیره نمی شود باید به طور روزانه به مقدار کافی مصرف شود.

6- جوانسازی پوست

ویتامین ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی میوه گواوا از آسیب سلول های پوست، ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پیشگیری می کنند. همچنین عصاره گواوا در درمان جوش صورت (آکنه) موثر است. در یک مطالعه مشخص شد عصاره گواوا باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین می برد. این اثر به خواص ضد میکروبی و ضد التهابی عصاره گواوا مرتبط است.

 

منبع: Authority Nutrition

 

لطفا به این موارد هم توجه کنید

غذاهای پروتئینی

با مصرف غذاهای پروتئینی رژیم غذایی خود را غنی کنید

ساندویج گوشت بوقلمون و سیب 4 برش گوشت بوقلمون 9 گرم پروتئین دارد. برای تهیه …

پاسخ دهید