s گروه مواد غذايى اختيارى – www.DrFree-Health.com
مواد غذايي اختياري

گروه مواد غذايى اختيارى

برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها در طبقه بندی 5 گروه غذایی قرار نمی گیرند زیرا برای یک رژیم غذایی سالم ضروری نیستند و حاوی مقادیر بالایی چربی اشباع، قندهای افزوده، نمک افزوده یا الکل هستند و مقدار اندکی فیبر دارند. بنابراین انرژی بالایی داشته و اغلب مواد مغذی اندکی دارند. بدین جهت به عنوان مواد غذایی “پرانرژی و فقیر از مواد مغذی” شناخته می شوند. مشکل اینجاست که این مواد غذایی می توانند جایگزین سایر مواد غذایی مغذی شوند. دریافت بالای انرژی، چربی های اشباع، قند و نمک افزوده و یا الکل موجود در این مواد غذایی با افزایش خطر ابتلا به چاقی، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان ها در ارتباط است.

دریافت این گروه از غذاها بسیار آسان و رایج است. اگر قصد کاهش وزن داشته باشید، با مصرف این مواد غذایی هرگز به هدف خود نخواهید رسید. برای افرادی که وزن طبیعی دارند این قبیل مواد غذایی و نوشیدنی ها برای ایجاد تنوع مواد غذايي اختياريو لذت، گهگاه و در مقادیر کم قابل افزودن به رژیم غذایی هستند. مواد غذایی و نوشیدنی های اختیاری عبارتند از :

بیسکوییت ها، کیک ها، دسرها، شیرینی ها، شکلات، گوشت های فرآوری شده (سوسیس، کالباس، همبرگر)، پیتزا، شیر تغلیظ و شیرین شده، بستنی، شیرشکلات، مواد غذایی سرخ شده تجاری، چیپس ها و سایر میان وعده های نمکی، کره، خامه، سس ها، آب طعم دار، نوشیدنی های شیرین، نوشیدنی های ورزشی یا انرژی زا و نوشیدنی های الکلی.

یک واحد از مواد غذایی و نوشیدنی های اختیاری برابر با مقداری معادل 150 کیلوکالری انرژی است. این مقدار انرژی معادل:

2 اسکوپ بستنی ساده ½ فنجان شیر تغلیظ شده
3-2 عدد بیسکوییت شیرین 1 قاشق غذاخوری کره یا مارگارین
1 برش مافین یا کیک ساده 200 میلی لیتر شراب (2 نوشیدنی استاندارد)
2 قاشق غذاخوری عسل یا مربا 400 میلی لیتر آبجو معمولی (1/5 نوشیدنی استاندارد)
25 گرم شکلات 60 میلی لیتر نوشیدنی انرژی زا
2 قاشق غذاخوری خامه 1 قوطی نوشابه بدون الکل (375 میلی لیتر)
60 گرم چیپس 2 برش کالباس یا 2 عدد سوسیس در اندازه معمولی

اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است مصرف این قبیل مواد غذایی را به حداقل برسانید و تا حد ممکن نیاز انرژی روزانه را از 5 گروه غذایی اصلی انتخاب کنید.

 

 

منبع : eatforhealth.gov.au – Krause’s Food and the Nutrition Care Process

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید