s گلاب: نوشیدنی شفابخش – www.DrFree-Health.com
فواید گلاب

گلاب: نوشیدنی شفابخش

مصرف گلاب که در زبان انگلیسی به نام Rose Water شناخته می شود به قرن دهم میلادی بازمی گردد، دوران امپراتوری ایرانی که در آن دوره از گلبرگ های گل سرخ برای تزئین و عطر و طعم غذاهای ایرانی استفاده می کردند.

در طول دوره جنگ های صلیبی گلاب به اروپا راه یافت و برای شستن دست ها قبل از اعیاد بزرگ قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه از گلاب در موارد متعددی استفاده می شود و به دلیل عطر و خواص درمانی آن در لوازم آرایشی بهداشتی کاربرد دارد.

گلاب خوراکی با گلابی که برای مصارف خارجی (محصولات زیبایی) تهیه می شود متفاوت است. گلاب خوراکی با افزودن اساس گلاب به آب به دست می آید و می توانید از آن برای بهبود طعم چای، سس سالاد، بستنی و شیرینی ها استفاده کنید.

فواید نوشیدن گلاب

  • گلاب حاوی شماری از آنتی اکسیدان ها از جمله فلاوونوئیدها و آنتوسیانین هاست. در مطالعه ای که در مجله کشاورزی و شیمی موادغذایی به چاپ رسید مشخص شد عصاره گل سرخ قدرت بالایی برای نابودی رادیکال های آزاد (مولکول های فعال سرطانزا) در بدن دارد.
  • گلبرگ های گل سرخ غنی از ویتامین های A، C، E و B است.
  • طعم مطبوع گلاب می تواند مصرف آب را برای افرادی که به طعم خالص آب علاقه ای ندارند خوشایند سازد و به آبرسانی بدن کمک کند.
  • گلاب موجب بهبود خلق و خو می شود و نوعی آرامبخش است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد عصاره گل سرخ قادر است سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را آرام کند. می توانید قبل از خواب شبانه مقداری گلاب بنوشید یا آن را بر روی بالش خود اسپری کنید.
  • در طب آیووردا از گلاب برای برقراری تعادل احساس و عواطفی که قلب را کنترل می کنند استفاده می شود.
  • گلاب خاصیت ضدالتهابی دارد.
  • در مطالعه که در سال 2010 در مجله ایرانی تحقیقات دارویی به چاپ رسید مشخص شد گلاب می تواند درد التهابی خارجی را تسکین بخشد.

فواید مصرف گلاب در محصولات آرایشی بهداشتی

علاوه بر گلاب خوراکی، این ماده شفابخش در موارد متعددی از محصولات سلامت پوست و مو به کار می رود:

_تونیک پوست

گلاب برای برطرف کردن لک ها و پاکسازی پوست کاربرد دارد. همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی برای درمان قرمزی صورت به ویژه اگزما مناسب است. از گلاب برای درمان آکنه و التهاب پوست نیز استفاده می شود و به صورت ماسک برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست به کار می رود.

_ضدباکتری و ضدقارچ

مصرف گلاب برای شستن دست ها در قرون وسطی به دلیل خاصیت ضدمیکروبی آن بود. گلاب نوعی درمان طبیعی برای بهبود زخم ها و بریدگی هاست. در مطالعه ای مشخص شد عصاره گل سرخ قادر است ویروس های قارچی که محصول گیاه گوجه فرنگی و فلفل را تخریب می کنند از میان ببرد.

_ضد پیری

مطالعات نشان می دهند گلاب علائم پیری به ویژه خطوط ظریف و چین و چروک پوست را کاهش می دهد. محتوای آنتی اکسیدانی گلاب اثر ضد پیری بر پوست دارند.

_حالت دهنده مو

گلاب خاصیت مرطوب کنندگی دارد. اگر موی شما وز می کند، به ویژه در فصول سرد و خشک، مقداری گلاب را بر روی موها اسپری کنید.

 

منبع: organicauthority.com

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید