s 10 توصیه برای امنیت کودکان در اینترنت – www.DrFree-Health.com
امنیت کودکان در اینترنت

10 توصیه برای امنیت کودکان در اینترنت

از آنجایی بیش از 80 درصد از دانش آموزان دبیرستانی و بیش از 23 درصد از کودکان پیش‌دبستانی از وب استفاده می‌کنند، آموزش امنیت اینترنت به کودکان یک بخش اساسی از تربیت است. خانم وندی آل شپرد، مربی زندگی و متخصص در مسائل تربیتی می‌گوید که کودکان می‌توانند با جست‌وجو در اینترنت از مزیت‌های بی‌شماری بهره ببرند، اما جست‌وجو در اینترنت می‌تواند خطرات بی‌شماری را نیز برای کودکان داشته باشد. به همین دلیل والدین باید توصیه‌های مربوط به امنیت اینترنت را برای کودکان خود رعایت کنند تا بدین‌وسیله کودک خود را از خطرات احتمالی اینترنت محافظت کنند و در این حال این امکان را به او دهند که از اینترنت به‌عنوان یک ابزار یادگیری استفاده کند. توصیه‌های مربوط به امنیت اینترنت برای کودکان شامل موارد زیر هستند:
رایانه را در اتاق خانوادگی قرار دهید. به‌جای آنکه به کودک خود اجازه دهید تا در اتاق خود یک رایانه داشته باشد، رایانه را در اتاقی قرار دهید که برای تمام اعضای خانواده مشترک است. خانم شپرد توصیه می‌کند که قانون‌های استفاده از رایانه را وضع کنید و کلمه عبوری برای رایانه خود مشخص کنید تا فرزند شما نتواند بدون اجازه شما از رایانه استفاده کند.
کلمه عبور کودک خود را بدانید. خانم شپرد می‌گوید: «وقتی‌که کودک شما می‌خواهد یک ایمیل برای خود درست کند یا در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک عضو شود به او بگویید که کلمه عبور خود را در اختیارتان قرار دهد.» مطمئن شوید که کودک شما گزینه محرمانه را در چنین شبکه‌ها یا سایت‌های اجتماعی فعال کرده است تا تنها افراد آشنا و قابل‌اعتماد بتوانند حساب کاربری او را ببینند و به کودک خود بگویید که با افرادی که نمی‌شناسد دوست نشود.
نرم‌افزارهای کنترل‌کننده را در رایانه نصب کنید. در بازار امروز نرم‌افزارهای متنوعی وجود دارند که این امکان را به شما می‌دهند که کودک خود را از تماشای سایت‌های نامناسب اینترنتی منع کنید. خانم شپرد توصیه می‌کند: «اگر قادر به نصب این نرم‌افزارها و کار با آن‌ها نیستید، از فرد یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود بخواهید تا خدمات کنترلی را برای شما فراهم آورند.»
به شیوه مناسب با سن کودک در مورد خطرات اینترنتی به او آموزش دهید. خانم شپرد می‌گوید: «اینترنت باعث می‌شود که کودکان در جهانی قرار بگیرند که افراد سوءاستفاده کننده در آن زیاد هستند. این سوءاستفاده کننده‌ها یا متجاوزهای اینترنتی می‌توانند پا به دنیای واقعی کودکان بگذارند و آن‌ها را قربانی اهداف خود کنند.» به کودک خود توضیح دهید که در دنیای اینترنت نیز به‌مانند دنیای واقعی افراد غریبه‌ای حضور دارند که باید مراقب نزدیک شدن آن‌ها به خود باشند. کودکانی که سن آن‌ها بیشتر است را باید در مورد خطرات واقعی متجاوزهای اینترنتی آگاه ساخت و به آن‌ها توضیح داد که این متجاوزهای اینترنتی چه کسانی هستند و در صورت مراقب نبودن خود چه بلایی می‌توانند سر یک فرد بیاورند.
قانون‌هایی را در مورد آشکارسازی اطلاعات شخصی تدوین کنید. خانم شپرد می‌گوید که کودکان نباید در مورد آدرس محل سکونت خود واسم مدرسه خود هیچ اطلاعتی بدهند و حتی نباید در مورد تاریخ تولد خود، منطقه زمانی محل سکونت خود یا رنگ‌ها و خوش‌شانسی‌های مدرسه خود چیزی بگویند. به کودک خود توضیح دهید که چگونه بیان هر نوع اطلاعات مالی می‌تواند وضعیت مالی خانواده را به خطر بیندازد. به‌طورکلی، کودک نباید اطلاعات شخصی و زندگی خود را در چت روم‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام، اینستاگرام و فیس بوک در معرض همگان قرار دهد.
مطمئن شوید که کودک شما عکس‌ها را پست نمی‌کند. برای متجاوزهای اینترنتی بسیار آسان است که این عکس‌های پست شده را پیدا کنند. به‌طورکلی، کودکان نباید در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های خود را پست کنند یا از طریق ایمیل عکس‌های خود را برای دوستانشان بفرستند. خانم شپرد می‌گوید: «چیزی که در اینترنت می‌گذارید ممکن است همیشه در اینترنت باقی بماند.»
فعالیت کودکان خود در اینترنت را کنترل کنید. این کنترل‌ها می‌تواند شامل دانلودها، بازدید صفحه‌های اینترنتی و شارژ پولی از طریق کارت اعتباری باشد. گزینه History در رایانه این امکان را به شما می‌دهد که از سایت‌های بازدید شده و کارهای انجام‌گرفته در رایانه اطلاع کسب کنید.
به کودک خود یاد دهید که چگونه به نحو سالمی در اینترنت جست‌وجو کند. خانم شپرد می‌گوید که این آموزش شامل توضیحاتی در مورد واکنش کودک در صورت ورود اتفاقی به سایت‌های نامناسب است. مطمئن شوید که کودک شما سایت‌های نامناسب را می‌شناسد تا دیگر وارد آن‌ها نشود و با محتویات نامناسب آن‌ها روبه‌رو نشود. علاوه بر این، می‌توانید به کودک خود یاد دهید که چگونه گزینه آنلاین را خاموش کند تا از پیام دادن احتمالی افراد غریبه خطرناک به آن‌ها جلوگیری کنید.
در مورد خطرات ملاقات رودررو با افراد آشنا شده در اینترنت به کودک خود هشدار دهید. در دنیای اینترنت افراد زیادی هویت خود را جعل می‌کنند و در قالب یک فرد دیگر با ما ارتباط برقرار می‌کنند. درنتیجه خانم شپرد توصیه می‌کند که کودکان خود را از وجود هویت‌های جعلی در دنیای اینترنت آگاه سازید و به او بگویید که هرگز با افرادی که در دنیای اینترنت هستند قرار ملاقات نگذراند، مگر آنکه قبلاً در مورد این فرد با شما صحبت کرده باشند و ازنظر شما ملاقات رودررو با چنین فردی اشکال نداشته باشد.
خودتان نیز در شبکه‌های اجتماعی یک حساب کاربری درست کنید. خانم شپرد می‌گوید که خودتان نیز در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و …عضو شوید تا با این سایت‌ها آشنایی پیدا کنید. او می‌گوید: «والدین باید نحوه کار کردن با وسایلی را یاد بگیرند که کودکان از آن‌ها برای وارد شدن به دنیای اینترنت استفاده می‌کنند. یادگیری نحوه استفاده از آن‌ها و عضویت در شبکه‌های اجتماعی این امکان را به شما می‌دهد که از خطرات احتمالی پیش روی کودک خودآگاه شوید و از آن‌ها جلوگیری کنید.»
اگر کودکتان نزد شما آمد و به شما گفت که در استفاده از اینترنت مشکلی را تجربه کرده است، شما باید شکرگزار این باشید که کودک شما صادقانه نزدتان آمده و این مسئله را صریح با شما مطرح کرده است. خانم شپرد می‌گوید: «اگر متوجه مشکلی در استفاده کودک خود از اینترنت شدید واکنش تند و بیش‌ازحدی نشان ندهید، بلکه آرامش خود را حفظ کنید و به‌آرامی با کودک خود صحبت کنید و به او بگویید که چگونه باید در آینده از پس وضعیت‌های مشابه برآید.»

منبع: everydayhealth

لطفا به این موارد هم توجه کنید

راهکارهای تسکین آلرژی فصلی

راهکارهای طبیعی تسکین آلرژی فصلی

1- پنجره ها را ببندید. اگرچه هوای بهاری مطلوب است اما برای پیشگیری از شروع …

پاسخ دهید