s بازی های چاق کننده! – www.DrFree-Health.com
بازی های کامپیوتری و چاقی

بازی های چاق کننده!

نتایج یکی از تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوجوانانی که ساعات زیادی از وقت خود را صرف کار با تبلت، تلفن هوشمند یا رایانه خود می‌کنند درنهایت ممکن است با چاقی مواجه شوند.

محققان دریافتند نوجوانانی که روزانه 5 ساعت یا بیشتر از وقت خود را صرف کار با این وسایل الکترونیکی می‌کنند در مقایسه با دیگر نوجوانان نوشیدنی‌های شیرین شده بیشتری می‌نوشند و فعالیت جسمی کمتری دارند. به‌طورکلی، نتایج این تحقیق نشان داد که نوجوانان استفاده‌کننده از این وسایل الکترونیکی در مقایسه با دیگر نوجوانانی که از این وسایل الکترونیکی استفاده نمی‌کنند، 43 درصد بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند. باوجوداین، این تحقیق اثبات نمی‌کند که میان چاقی و استفاده از این تکنولوژی‌ها یک رابطه علی و معلولی وجود دارد، بلکه تنها به احتمال افزایش خطر چاقی در نوجوانان استفاده‌کننده از این تکنولوژی‌ها اشاره می‌کند.

دکتر اریکا کنی، نویسنده اول این تحقیق می‌گوید: «والدین باید مراقب این باشند که کودکان آن‌ها به چه میزانی از این وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند، مخصوصا اگر در اکثر اوقات روز کودک خود را با این وسایل الکترونیکی می‌بینند.» علاوه بر این، او می‌گوید: «والدین باید در صورت مواجه‌شدن با این رفتار کودک خود فورا با او ارتباط برقرار کنند و در جهت کاهش استفاده از این وسایل الکترونیکی برآیند.» محققان این تحقیق کشف کردند که از هر 5 نوجوان آمریکایی یک نفر آن‌ها در طول روز بیش از پنج ساعت از وقت خود را صرف استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌ها و بازی‌های ویدئویی می‌کند. در مقایسه، تنها 8 درصد از کودکان روزانه بیش از پنج ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند.

دکتر کنی می‌گوید: «ما می‌دانیم که کودکان در حال کنار گذاشتن عادت تماشای تلویزیون و اتخاذ عادت استفاده از دیگر ابزارهای الکترونیکی همچون رایانه، تبلت و تلفن‌های هوشمند هستند.»

نویسندگان این تحقیق می‌گویند که بر اساس نتایج تحقیقات پیشین کودکانی که زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند مصرف نوشیدنی‌ها شیرین‌ شده، فست فودها، شیرینی‌ها و اسنک‌های نمک‌دار در آن‌ها بیشتر است که همه این‌ها نشان‌دهنده افزایش خطر چاقی در میان این کودکان است. با توجه به این نتایج، دکتر کنی و همکارانش تصمیم گرفتند که در تحقیقی این موضوع را موردبررسی قرار دهند که آیا استفاده از دیگر ابزارهای الکترونیکی نیز باعث افزایش خطر چاقی می‌شود یا خیر؟

محققان برای پاسخ به این سوال از داده‌های نظرسنجی‌هایی استفاده کردند که در بین سال‌های 2013 تا 2015 توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا انجام گرفت. این نظرسنجی‌ها مربوط به رفتارهای پرخطر نوجوانان بودند و محققان پاسخ‌های حدود 25هزار نفر از نوجوانان را مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند. این محققان می‌گویند که نتایج تحقیقات مربوط به تماشای بیش‌ازحد تلویزیون با یافته‌های اولیه آنان مطابقت داشت. آنان دریافتند که کودکانی که در طول روز پنج ساعت یا بیشتر از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند در مقایسه با کودکانی که تلویزیون نمی‌بینند یا کمتر تلویزیون می‌بینند نوشیدنی‌های شیرین شده بیشتری می‌نوشند و 78 درصد بیشتر در معرض چاقی هستند. اما اکنون عادت بد تماشای بیش‌ازحد تلویزیون جای خود را به عادت بد استفاده بیش‌ازاندازه از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌ها داده است. تحقیقات نشان می‌دهند که صرف زمان 5 ساعته یا بیشتر برای استفاده از وسایل الکترونیکی در طول روز با افزایش دو برابری خطر نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین‌ شده و کاهش فعالیت جسمی و همچنین افزایش 74 درصدی خواب بی‌کیفیت در ارتباط است.

استفانی شیت، متخصص تغذیه در بیمارستان هانتینگتون شهر نیویورک می‌گوید که کودکان به هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی تمایلی به مصرف بسیار زیاد اسنک‌ها دارند. شیت می‌گوید: «اگر کودکی به هنگام انجام بازی‌های ویدئویی مشغول خوردن غذا شود، حواسش به میزان غذای مصرفی خود نیست و یکریز می‌خورد و به‌نوعی در حین بازی پایانی برای گرسنگی خود نمی‌بیند.» علاوه بر این، دکتر کنی می‌گوید که استفاده بیش‌ازحد از وسایل الکترونیکی می‌تواند بر انتخاب غذایی کودکان نیز تاثیر بگذارد. او می‌گوید: «در اکثر تحقیقات و نوشته‌های مربوط به تلویزیون و رژیم غذایی و تلویزیون و خطر چاقی این‌گونه بیان می‌شود که کودکان با تماشای تبلیغات غذاهای ناسالم در تلویزیون جذب آن‌ها می‌شوند و والدین خود را وادار به خرید آن‌ها می‌کنند.» او اضافه می‌کند: «ازآنجایی‌که امروزه کودکان و اکثر مردم بیشتر زمان خود را صرف استفاده از شبکه‌های مجازی و بازی‌های ویدئویی می‌کنند، شرکت‌های غذایی سعی می‌کنند که مواد غذایی خود را که اکثرا پر از قند و چربی هستند، در شبکه‌های اجتماعی و از طریق بازی‌های ویدئویی تبلیغ کنند.»

دکتر شیت می‌گوید که ابزارهای الکترونیکی همچون تبلت، رایانه و تلفن‌های هوشمند نیز مانند تلویزیون این توانایی را دارند که فرد را جذب خود کنند. خانم شیت می‌گوید: «سال‌ها قبل کودکان در زنگ تفریح مدرسه خود با هم بازی‌های جسمی انجام می‌دادند و پس از آمدن به خانه در حیاط خانه خود نیز به این بازی‌ها ادامه می‌دادند، اما امروزه کودکان در زنگ تفریح خود سراغ بازی‌های ویدئویی می‌روند و بعد از آمدن به خانه نیز سراغ بازی‌های ویدئویی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌روند.» خانم شیت این‌گونه ادامه می‌دهد: «جای هیچ تعجبی نیست که چاقی کودکان در حال افزایش است، چون بازی‌های ویدئوئی جای بازی‌های واقعی را گرفته‌اند و فعالیت جسمی کودکان تنها محدود به استفاده از انگشتان خود برای انجام بازی‌های ویدئویی یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی شده است.» نتایج این تحقیق در شماره دسامبر 2016 The Journa- of Pediatrics منتشر شده است.

 

منبع: روزنامه سپید

لطفا به این موارد هم توجه کنید

افزایش وزن پس از روزه داری

آيا اضافه وزن ناگهانی پس از روزه داری شايع است؟

✅ با افزايش وعده هاي غذايي از سه بار در روز به پنج بار و …

پاسخ دهید