s توصیه هایی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و سلامت / تغذیه و سلامت زنان / توصیه هایی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا
سرماخوردگی_آنفلوآنزا

توصیه هایی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

دست‌های خود را بشویید: دست‌های خود را با صابون بشویید و آن‌ها را به خوبی بسابید. شستن دست‌ها یک روش کلیدی برای پایین آوردن احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. غالبا میکروب‌ها روی انگشت‌های شما انباشته می‌شوند و با قرار دادن انگشت در دهان و مالیدن انگشت‌ها به چشم این میکروب‌ها می‌توانند وارد بدن شوند. علاوه بر این، با شستن خوب دست‌ها ویروس‌های انباشته شده روی دست‌ها نیز از بین می‌روند.

واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنید: شاید بر این تصور باشید که آنفلوآنزا یک مشکل ناچیز است، اما آنفلوآنزا می‌تواند یک مشکل بسیار خطرناک باشد. آنفلوآنزا می‌تواند برای چندین روز شما را روی تخت نگه دارد. آنفلوآنزا می‌تواند یک بیماری خطرناک برای همگان مخصوصا خردسالان، سالخورده‌ها و زنان باردار باشد. یک تزریق ساده می‌تواند شما و خانواده شما را از بیماری آنفلوآنزا مصون دارد. علاوه بر این، این یک تصور کاملا اشتباه است که تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌تواند باعث ابتلا به آنفلوآنزا شود.

خودتان را آماده کنید: این اطمینان را در خود ایجاد کنید که امکانات مورد نیاز برای مقابله با میکروب‌ها را دارید. در خانه خود داروهایی همچون داروهای مسکن و داروهای ضد احتقان (ضد پرخونی) را داشته باشید. دستمال‌های کاغذی، صابون و ضدعفونی‌کننده‌های دست را نیز در خانه داشته باشید. علاوه بر این، از سالم بودن دماسنج خود اطمینان حاصل کنید. وقتی‌که به سوپر مارکت رفتید مایعات فراوان، چای گیاهی و غذاهای تسکین ‌دهنده‌ای همچون سوپ مرغ را خریداری کنید.

به علائم توجه کنید: یک روش قطعی برای جدا ساختن علائم سرماخوردگی و علائم آنفلوآنزا وجود ندارد. حتی ممکن است که پزشک شما بدون معاینه نتواند علائم سرماخوردگی را از علائم آنفلوآنزا تشخیص دهد. با این وجود، سرماخوردگی‌ ملایم‌تر از آنفلوآنزا است و فرد مبتلا به سرماخوردگی دچار آبریزش بینی یا بینی گرفته است. اما آنفلوآنزا در مقایسه با سرماخوردگی معمولا وخیم‌تر است و به‌طور ناگهانی بروز می‌کند. آنفلوآنزا می‌تواند برای چند روز شما را از پا بیندازد. علاوه بر این، تب، بدن‌درد و خستگی از علائم مرسوم ‌تر بیماری آنفلوآنزا هستند.

داروی مناسب را انتخاب کنید: برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارند. مصرف ترکیبی از داروها مانند داروی ضداحتقان، داروی ضد سرفه و داروی مسکن می‌تواند زمانی برای شما مفید باشد که همه این علائم را دارید، اما اگر همه علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را ندارید مصرف ترکیبی داروها بهترین گزینه درمانی نیست. در عوض، اگر یک علامت خاص را دارید تنها از داروی تسکین‌دهنده آن علامت استفاده کنید. به برچسب داروها نگاه کنید و داروهایی را مصرف نکنید که ترکیبات مشابهی دارند.

از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنید: ویروس‌ها باعث سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها تنها برای عفونت‌های باکتریایی مفید هستند، بنابراین نمی‌توانند در تسکین سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا به شما کمک کنند. و اگر آنتی‌بیوتیک‌ها را در مواقع غیر موردنیاز مصرف کنید، میکروب‌های خطرناکی که به داروها مقاوم هستند، تکثیر می‌شوند.

اگر احساس ناخوشی می‌کنید در خانه بمانید: در صورت احساس ناخوشی به خود استراحت دهید. اگر به جای استراحت خود را مجبور به کار کنید، فرایند بهبود شما بسیار سخت‌ترمی‌شود و سرماخوردگی برای مدت بیشتری در شما وجود خواهد داشت و ممکن است میکروب‌ها را به دیگران انتقال دهید.

برای مهار میکروب‌ها از وسایل یکبار مصرف استفاده کنید: اگر یکی از اعضای خانواده شما بیمار شد، برای جلوگیری از انتقال این بیماری به خود از محصولات یکبار مصرف در دستشویی استفاده کنید. استفاده از این محصولات یکبار مصرف را تا مادامی ادامه دهید که آن فرد بیمار بهتر شود. استفاده از وسایل یکبار مصرف یک روش ساده برای عدم انتقال میکروب‌ها به دیگر اعضای خانواده است. حوله‌های پارچه‌ای مخصوص پاک کردن دست و صورت را با دستمال‌های کاغذی جایگزین کنید و از فنجان‌های پلاستیکی استفاده کنید.

درمان‌های طبیعی را مدنظر داشته باشید: برای تسکین سرفه خود یک قاشق غذاخوری از عسل را مصرف کنید. عسل می‌تواند ‌مانند شربت ضد سرفه عمل کند. با وجود این، به کودکان زیر یک سال عسل ندهید، چون برای سلامتی آن‌ها مضر است. علاوه بر این، ویتامین C می‌تواند مدت ‌زمان سرماخوردگی و احساس ناخوشی شما را کاهش دهد. و در بعضی از تحقیق‌ها بیان‌شده است که پروبیوتیک ‌ها می‌توانند به جلوگیری از سرماخوردگی‌ها کمک کنند، اما در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مایعات اضافی بنوشید: مایعات می‌توانند به رقیق کردن مایع مخاطی، تخلیه سینوس‌ها و باز شدن بینی گرفته کمک کنند. آب، آب‌گوشت و نوشیدنی‌ها گزینه‌های بسیار خوبی هستند. اما الکل گزینه خوبی نیست. نوشیدنی‌های گرم مانند چای گیاهی نیز می‌توانند به گرم نگه‌داشتن مجاری هوا کمک کنند و درنتیجه باعث تسکین احتقان شوند. اگر کودک شما مایعات فراوان نمی‌نوشد، به او پیشنهاد دادن یک جایزه مانند آلاسکا را دهید. یا اجازه دهید که کودکان شما با قاشق یا نی مایعات را بنوشند.

از پزشک خود در مورد داروهای ضد ویروسی بپرسید: هیچ دارویی نمی‌تواند آنفلوآنزا را درمان کند، اما بعضی از داروها می‌توانند باعث افزایش سرعت بهبود شوند. داروهای ضد ویروسی تجویزی می‌توانند علائم را تسکین دهند و به بهبود کمک کنند. بهترین حالت این است که داروهای ضد ویروسی تجویزی را در طی 48 ساعت پس از بروز اولین علائم آنفلوآنزا مصرف کنید. در مورد داروهای ضد ویروسی از طریق پزشک خود اطلاعات بیشتری به دست آورید. اگر در معرض خطر بالای عوارض ناشی از آنفلوآنزا باشید مصرف یکی از این داروهای ضد ویروسی تجویزی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

منبع: روزنامه سپید