s سرطان های بشقابی (بخش اول) – www.DrFree-Health.com
غذا و سرطان

سرطان های بشقابی (بخش اول)

در مورد غذا همیشه بحث وجدل فراوان وجود داشته و دارد و تقریبا همیشه یک موضوع جنجالی بوده است. غذا، هم برای ادامه زندگی لازم است و هم برای لذت و تفریح. غذا قسمت مهمی را از زندگی و عادات ما تشکیل می‌دهد که به هیچ وجه نمی‌توان آن را از عقاید مردم ونحوه زندگی آنها و همچنین حالات روانی‌شان منفک و جدا دانست.

اکیدا توصیه می‌شود که غذا به شکل درست مصرف شود. از یک طرف نباید در خوردن آن محدودیت زیاد ایجاد کرد و از طرف دیگر نباید یک برنامه غذایی یک‌جانبه (یک‌طرفه) را اعمال کرد که در آن ممنوعیت غذایی زیاد باشد. در نهایت توصیه می‌شود که برنامه غذایی به شکل عملی و امکان‌پذیر باشد.

از آنجایی که مصرف کم یا زیاد غذا می‌تواند بیماری ایجاد کند، با انتخاب مطلوب (در حد اندازه) آن می‌توان از بروز بیماری جلوگیری کرد.

رشد سرطان تنها به نوع غذا وابسته نیست و فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد. سرطان به عواملی ارثی (انتقال از طریق توارث)، عوامل محیطی، انرژی تابشی و میکروارگانیسم‌ها بستگی دارد و شرایط محیط کار هر چه کثیف‌تر و آلوده‌تر باشد، احتمال بروز سرطان بیشتر است. نکته دیگر این است که غذا با تغییراتی که در نحوه و مدل زندگی انسان ایجاد می‌کند قابل تغییر است ولی همیشه باید تمیز و بهداشتی باشد.

هر کس دچار سرطان شود، همواره این سوال را از خود می‌کند که تا چه حد نیازمند کمک است و تا چه حد حساس و آسیب‌پذیر شده و چگونه باید با این سرفصل جدید زندگی‌اش که توام با بلا و مصیبت است، سر کند؟

با شروع این وضعیت به خوبی رابطه (منطقی) بین تغذیه و سرطان شفاف و روشن می‌شود و از طرف دیگر یک جداسازی نیز انجام می‌گیرد، یعنی اینکه دقیقا چه نوع غذاهایی در دسترس بیمار بوده و چه غذاهایی در دسترس او نبوده است. مهم این است که دانش و اطلاعات دریافتی بیمار درست و دقیق باشد. روش‌های درمانی نیز نکته مهم دیگری است که باید در نظر گرفته شود چون این دو باعث توجه و در عین حال نگرانی بیمار می‌شود.

باید به خاطر داشت که آنچه که برای سلامت یک انسان (سالم) لازم است برای بیماران سرطانی بسیار مهم و معنی‌دار است.

تاثیر نوع تغذیه در ایجاد سرطان

مطالعات علمی و تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که نوع تغذیه و محتویات غذایی تاثیر بسزایی در ایجاد سرطان دارد، از جمله:

1) چاقی و پرخوری

2) مصرف بیش از حد بعضی از خوردنی‌ها همانند چربی، پروتئین و ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد رنگ‌دهنده و مواد بودهنده (خوشبوکننده‌های) گیاهی

3) بعضی آلاینده‌های غذایی و مواد سمی همانند قارچ (آفلاتوکسین) فاسدشدنی‌های قهوه‌ای رنگ (پاتولین) و چربی مانده.

4) آلاینده‌هایی که هنگام پختن و تهیه غذا خواسته یا ناخواسته وارد مواد غذایی می‌شوند، مانند فضولات و پسمانده (باقیمانده‌های) کودی مثل نیترات و مواد موجود در محیط زیست، سرب، کادمیوم، بنز پیرن حاصل از موتورهای بنزینی و گازهای صنعتی یا کارخانه‌ای بعضی افزودنی‌های غذایی (نمک‌های نیترات‌دار که نیتروزامین را می‌سازند)، باقیمانده‌های حاصل از سرخ شدن (سوختن) غذا مثل بنزوپیرن و سایر هیدروکربن‌های سرطان‌زا.

5- آلاینده‌ها (مواد سمی) که از طریق گرمای زیاد حاصل می‌شوند مثل پراکسید در روغن (چربی) و موادسرطان‌زای موجود در آلبومین یا سفیده تخم‌مرغ فاسد.

رابطه چاقی و تغذیه نامناسب با سرطان

چاقی در ایجاد تومور در پستان زنان بعد از یائسگی واندام‌های جنسی و کیسه صفرا و روده بزرگ موثر است.

مصرف بیش از حد چربی رابطه مستقیمی باسرطان روده بزرگ و سرطان پروستات دارد.

در مطالعاتی که در مردان سنین بالا انجام گرفته مشاهده شد که در آنهایی که مصرف چربی حیوانی و گوشت بالا داشته‌اند، میزان سرطان نیز بیشتر بوده است.

در کشورهای پیشرفته سرانه مصرف چربی روزانه 100 تا 160 گرم و بیشترین میزان چربی در گوشت و سوسیس است. میزان چربی در غذا بدین معنی است که اندام‌ها و مواد گوارشی فراوانی به کار می‌افتند. در این بین صفرا و باکتری‌های روده کوچک می‌توانند مواد سرطان‌زا را از خود دور کنند اما مواد سرطان‌زا یا کارسینوژیک کار خود را در روده بزرگ انجام می‌دهند.

برعکس چربی (روغن) امگا 3 از بروز سرطان در روده بزرگ جلوگیری می‌کند این نوع چربی بیشتر در ماهیان، مغز و دانه بعضی گیاهان، مثل گردو و بادام وجود دارد و علی‌القاعده این نوع مواد باید به مقدار بیشتری در ترکیب غذایی قرار گیرند. میزان کل چربی در بدن رابطه مستقیمی با سرطان دارد و میزان کم یا زیاد چربی‌های گیاهی در جلوگیری از بروز سرطان نقش مهمی ایفا می‌کند.

 

منبع: روزنامه سپید

لطفا به این موارد هم توجه کنید

رژیم غذایی دش DASH

رژیم غذایی دش DASH چه کمکی به شما می کند؟

رژیم غذایی دش به کاهش فشارخون و سطوح کلسترول کمک می کند و بدین جهت …

پاسخ دهید