s راهنمای انتخاب غذا در رستوران برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / دیابت / راهنمای انتخاب غذا در رستوران برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2
رهنمودهای تغذیه برای دیابت نوع دو

راهنمای انتخاب غذا در رستوران برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید می توانید از خوردن ناهار یا شام در رستوران لذت ببرید. نکته اصلی در انتخاب غذای مناسب است. انتخاب درست کار آسانی نیست زیرا اغلب غذاهای رستورانی انرژی، قند و چربی زیادی دارند.

زمان مهم است

خوردن غذا در ساعات مشخصی از روز به ثبات قند خون کمک می کند. این مسئله برای افرادی که از انسولین یا داروهای دیابت استفاده می کنند بسیار مهم است. بنابراین در زمان معمول صرف غذا به رستوران بروید. اگر می دانید که احتمالا دیرتر از زمان معمول غذا خواهید خورد، مقداری میوه یا نان را به عنوان میان وعده قبل از غذا میل کنید و مقدار قند مصرفی در این میان وعده را از غذای اصلی کسر کنید تا قند اضافی دریافت نکنید.

در مورد مصرف کربوهیدرات ها دقت کنید

بدن برای تامین انرژی به کربوهیدرات ها نیاز دارد اما مقدار زیاد کربوهیدرات قند خون را بالا می برد. برای کنترل قند خون کارشناسان توصیه می کنند که در هر وعده 60-45 گرم کربوهیدرات مصرف شود. بسیاری از غذاهای رستورانی بیش از این مقدار کربوهیدرات دارند. یک عدد سیب زمینی پخته یا یک ظرف متوسط سیب زمینی سرخ کرده 60 گرم کربوهیدرات دارد. به مقادیر دریافتی خود دقت کنید و از انواع غذاهای کم کربوهیدرات مانند سالاد سبزیجات و مرغ گریل شده انتخاب کنید.

به روش های پخت غذا دقت کنید

گریل، بخارپز، آبپز، پخته و کبابی روش های پختی هستند که چربی یا انرژی زیادی به غذا اضافه نمی کنند. اگر در منوی غذا کلماتی مانند خامه ای، ترد، سرخ شده یا سوخاری دیده می شود از انتخاب آن ها خودداری کنید. در مورد غذاهایی که نحوه پخت مشخصی ندارند از پیشخدمت سوال کنید.

مقدار غذای دریافتی را کنترل کنید

بسیاری از رستوران ها در یک وعده به میزان دو وعده غذا سرو می کنند. در این صورت از پیشخدمت بخواهید ظرف اضافه به شما بدهد تا نصف غذا را به منزل ببرید. همچنین می توانید غذای خود را با دوستانتان تقسیم کنید یا نوعی سوپ و سالاد سفارش دهید.

سس ها را کنار بگذارید

برخی از غذاهای رستورانی با سس سرو می شوند. این بدین معناست که شما انرژی، نمک و چربی بیشتری دریافت می کنید. بنابراین از پیشخدمت بخواهید که سس را در ظرف جداگانه ای سرو کند و به جای فروبردن لقمه خود در آن، مقداری از سس را با چنگال بر روی غذا بمالید تا مقدار کمتری مصرف کنید. برای طعم دار کردن سالاد بهتر است از آبلیموی تازه و مقدار کمی روغن زیتون استفاده کنید.

از جایگزین ها استفاده کنید

به جای سیب زمینی سرخ کرده سالاد سبزیجات سفارش دهید. سالاد بار مکان مناسبی برای مصرف انواعی از سبزیجات مغذی است. بشقاب خود را با انواع سبزیجات تازه و کم کربوهیدرات مانند بروکلی، کلم، اسفناج، گوجه فرنگی، خیار، هویج، فلفل دلمه ای، پیاز و قارچ پر کنید و سپس مقداری پروتئین مانند لوبیا و نخود پخته یا مرغ گریل شده به آن بیافزایید. از مصرف سالاد الویه و سالاد ماکارونی پرهیز کنید. از صرف غذا در بوفه های آزاد خودداری کنید.

نوشیدنی مناسبی انتخاب کنید

نوشیدنی های شیرین انرژی و کربوهیدرات اضافه به غذای شما می افزایند. آب گزینه مناسب تری است. برای طعم دار کردن آن از لیموی تازه استفاده کنید. در مورد نوشیدنی های گرم، چای یا قهوه را بدون قند وشکر میل کنید.

آیا مصرف دسر مجاز است؟

اگر همواره رژیم غذایی دیابت را به درستی رعایت می کنید گاهی می توانید دوستان خود را در صرف دسر همراهی کنید. اما پیش از مصرف آن مقدار کربوهیدرات غذای خود را کاهش دهید. نان و سیب زمینی نخورید و دسر خود را با دوستان تقسیم کنید. مقدار کمی دسر برای ایجاد حس رضایت کافی است.

حتی اگر در مورد مصرف نوشیدنی و دسر مراقبت کنید ممکن است مقداری شکر اضافه از غذای اصلی دریافت کنید. به طور مثال، یک چهارم فنجان سس باربیکیو حاوی 7 قاشق مرباخوری شکر است.

 

 

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

رژیم غذایی کتوژنیک

آیا رژیم کتوژنیک به کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم کتوژنیک چیست؟ کتوژنیک اصطلاحی برای نوعی رژیم غذایی کم کربوهیدرات است. در این برنامه، …

پاسخ دهید