s تاثیر مثبت نگری بر سلامت بدن – www.DrFree-Health.com
نگرش مثبت و سلامتی

تاثیر مثبت نگری بر سلامت بدن

خوش بینی به شما کمک می کند تا ابرهای تیره زندگی خود را کنار بزنید. اما به راستی افرادی که نیمه پر لیوان را می بینند بیش از افرادی که نیمه خالی را می بینند از زندگی لذت می برند؟

بر اساس مجموعه ای از مطالعات انجام شده در آمریکا و اروپا پاسخ این سوال مثبت است. خوش بینی به افراد کمک می کند تا با بیماری مقابله کرده و پس از عمل جراحی دوران بهبودی کوتاهتری داشته باشند. خوش بینی بر سلامت عمومی و طول عمر نیز تاثیر قابل توجهی دارد. مطالعات می گویند که نگرش مثبت در سال های اولیه زندگی می تواند پیش بینی کننده سلامت بهتر و کاهش میزان مرگ و میر در طول یک دوره پیگیری 15 تا 45 ساله باشد.

خوش بینی و بیماری قلبی

در برخی مطالعات، محققین بر ارتباط خوش بینی و بیماری های خاص پزشکی تمرکز کرده اند و نتایج نشان می دهند که خوش بینی به سلامت قلب کمک می کند.

در یک مطالعه، پزشکان به ارزیابی 309 بیمار میانسال که قرار بود تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر قرار گیرند پرداختند. برای انجام معاینه فیزیکی کامل پیش از عمل، هر فرد تحت ارزیابی روانشناختی طراحی شده برای اندازه گیری خوش بینی، افسردگی، روان پریشی و عزت نفس قرار گرفت.

محققین وضعیت بیماران را به مدت 6 ماه پس از جراحی دنبال کردند. زمانی که داده ها مورد بررسی قرار گرفت چنین به دست آمد که تعداد افراد خوش بینی که به بستری مجدد نیاز داشتند نصف افراد بدبین بود. در یک مطالعه مشابه بر روی 298 بیمار آنژیوپلاستی، افراد بدبین 3 برابر بیشتر از افراد خوش بین دچار حمله قلبی شدند یا به عمل بای پس یا آنژیوپلاستی مجدد نیاز پیدا کردند.

خوش بینی و فشارخون

محققین 616 مرد میانسالی که در شروع مطالعه فشارخون طبیعی داشتند را مورد ارزیابی قرار دادند. چشم انداز ذهنی هر شرکت کننده با سوالاتی درباره انتظاراتشان درباره آینده مورد بررسی قرار گرفت و هریک در مورد عوامل خطر بروز بیماری قلبی مانند استعمال سیگار، چاقی، بی تحرکی، سوء مصرف الکل و تاریخچه خانوادگی فشارخون بالا ارزیابی شدند. در طول مدت 4 سال، حتی پس از در نظر گرفتن عوامل خطر، مردان بسیار بدبین 3 برابر افراد خوش بین دچار فشارخون بالا شدند.

در یک مطالعه مشابه که بر روی 2564 زن و مرد آمریکایی 65 ساله و بالاتر انجام شد چنین به دست آمد که خوش بینی برای فشارخون خوب است. محققین از یک مقیاس خلاصه شده 4 آیتمی برای ارزیابی احساس خوش بینی شرکت کنندگان استفاده کردند. حتی پس از در نظر گرفتن عوامل مخدوش کننده، افرادی که احساس مثبتی داشتند در مقایسه با افراد منفی نگر، فشارخون پایین تری داشتند. به طور میانگین، افرادی که احساس مثبت بیشتری داشتند کمترین فشارخون را نشان دادند.

احساسات و عفونت ها

در سال 2006 مطالعه ای به بررسی ارتباط احساسات مثبت و عفونت های ویروسی سیستم تنفسی پرداخت. محققین پس از ارزیابی ویژگی های شخصیتی 193 شرکت کننده سالم، ویروس شایع بیماری تنفسی را به هر یک القا کردند. نتایج نشان داد افرادی که شخصیت مثبتی داشتند در مقایسه با همسالانی که انرژی مثبت کمتری داشتند به احتمال کمتری علائم ویروسی را بروز دادند.

خوش بینی و سلامت عمومی

خوش بینی از بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند و می تواند به طور مشابه فوایدی برای سلامت عمومی بدن داشته باشد. در یک مطالعه بزرگ که بر روی 2300 بزرگسال مسن انجام گرفت مشخص شد افرادی که دید مثبتی دارند در مقایسه با افرادی که کمتر شاد هستند به احتمال بیشتری سلامت می مانند و از زندگی مستقل خود لذت می برند. در یک مطالعه مشابه، پس از یک بررسی 30 ساله، خوش بینی با عملکرد بهتر جسمی و روانی و سلامت بیشتر ارتباط داشت.

خوش بینی و بقا

واضح است که افراد سالم بیش از افراد بیمار عمر می کنند. بنابراین اگر خوش بینی به واقع سلامت را ارتقاء می دهد باید طول عمر را نیز افزایش دهد. بر اساس مطالعات، پاسخ مثبت است. نتایج تحقیقات نشان می دهند که به ازای هر 10 امتیاز افزایش بدبینی در آزمون خوش بینی- بدبینی، میزان مرگ و میر 19% افزایش می یابد.

در یک مطالعه جدیدتر، در طول بررسی 40 ساله 6959 دانشجو در دانشگاه کارولینای شمالی، 476 نفر به دلایل مختلفی فوت کردند. میزان مرگ و میر در میان افرادی که بدبین تر بودند 42% بیشتر از افراد خوش بین بود.

مکانیسم های احتمالی

ممکن است افراد خوش بین در مقایسه با افراد بدبین از سلامت و زندگی خود لذت بیشتری ببرند زیرا آن ها شیوه زندگی سالم تر و روابط اجتماعی قویتری دارند و مراقبت های بهداشتی-پزشکی بیشتری را دریافت می کنند. برخی مطالعات نشان می دهند که افراد خوش بین به احتمال بیشتری ورزش کرده و با همسر خود زندگی می کنند، به احتمال کمتر سیگار می کشند، و احتمالا توصیه های پزشکی را بیش از افراد بدبین دنبال می کنند. اما خوش بینی معمولا با رژیم غذایی بهتر یا اندام لاغرتر ارتباط ندارد. زمانی که نتایج با سایر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی تعدیل می گردد، اثرات مفید خوش بینی همچنان باقی می ماند.

علاوه بر مزایای رفتاری، خوش بینی فواید زیستی دارد که سلامتی را ارتقاء می دهد. در مطالعه ای مشخص شد که زنان و مردانی که دید مثبتی به زندگی دارند، سطوح پایین تری از هورمون استرس، یعنی کورتیزول دارند. همچنین هوای آفتابی در زنان و نه در مردان با کاهش سطوح شاخص های التهابی (پروتئین واکنشی C و اینترلوکین 6) ارتباط داشت. این شاخص ها خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را پیش بینی می کنند. سایر فواید امکان پذیر شامل کاهش سطوح آدرنالین، بهبود عملکرد ایمنی و کاهش فعالیت سیستم تشکیل لخته خون است.

در نهایت می توان گفت که وراثت برخی از ارتباطات را توضیح می دهد. ممکن است که ژن ها برخی از افراد را مستعد خوش بینی می کنند و همان ژن ها اثر مستقیمی بر سلامت و طول عمر دارند.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

غذاهای پروتئینی

با مصرف غذاهای پروتئینی رژیم غذایی خود را غنی کنید

ساندویج گوشت بوقلمون و سیب 4 برش گوشت بوقلمون 9 گرم پروتئین دارد. برای تهیه …

پاسخ دهید