s فواید کشاورزی ارگانیک – www.DrFree-Health.com
فواید مصرف غذای ارگانیک

فواید کشاورزی ارگانیک

نمای کلی

مصرف غذای ارگانیک برای حفظ سلامت مفیدتر است زیرا تماس با آفتکش ها را کاهش و کیفیت تغذیه ای مواد غذایی را افزایش می دهد. برای درک بیشتر اهمیت مصرف غذای ارگانیک از دیدگاه آلودگی آفتکش های سمی باید از کاری که کشاورزان انجام می دهند تا روش های تهیه آب مصرفی، هوایی که تنفس می کنیم و غذایی که می خوریم را مورد بررسی قرار دهیم. غذای ارگانیک بدون اثرات کشاورزی شیمیایی سمی، سلامتی ما را حفظ می کند.

چه کسانی از کشاورزی ارگانیک سود می برند؟

کشاورزان: کاهش تماس با آفتکش ها

مصرف کنندگان: افزایش مواد مغذی و کاهش آلودگی ناشی از آفتکش ها

کودکان: غذای ارگانیک برای همه کودکان ضروری است.

  • سلامت کشاورزان

گروهی که بیش از همه تحت تاثیر آفتکش ها قرار می گیرند کشاورزان و خانواده آن ها هستند. این افراد در مکانی نزدیک به محل استفاده از آفتکش های سمی زندگی می کنند، جایی که آفتکش ها به سمت آب مصرفی رانده شده و آن را آلوده می کنند. کشاورزان، چه مصرف کنندگان آفتکش ها و چه کسانی که کار برداشت محصول را انجام می دهند به طور مداوم در معرض تماس با آفتکش ها هستند. خانواده و کودکان این کشاورزان نیز در تماس با آن ها و لباس شان، در معرض این آفتکش ها قرار می گیرند. زنان بارداری که در زمین های کشاورزی کار می کنند، ناخواسته جنین خود را در معرض آفتکش های سمی قرار می دهند. در کشاورزی ارگانیک از آفتکش های سمی استفاده نمی شود و بنابراین خطر عظیم سلامت برای کشاورزان، خانواده و اطرافیان آن ها از بین می رود.

هیچ سیستم آماری ملی برای گزارش مسمومیت ناشی از آفتکش ها در کشاورزان وجود ندارد و آمارهای موجود احتمالا تعداد واقعی مبتلایان را به درستی نشان نمی دهند زیرا بسیاری از افراد به دلیل هزینه بالای مراقبت های بهداشتی به دنبال روش های پیشگیری یا درمان نمی روند و شرکت های بیمه قادر به ارائه گزارش مناسب نیستند.

مسمومیت حاد ناشی از آفتکش ها برای کشاورزان تنها یکی از ابعاد عوارض تماس با آن هاست. بسیاری از کشاورزان سال های سال در معرض مواد شیمیایی سمی هستند و برخی مطالعات، افزایش خطر انواع خاصی از سرطان ها را در میان آنان گزارش کرده اند. علوم نوین نشان می دهند که تماس مداوم با آفتکش ها موجب اختلال عملکرد غدد درون ریز می شود.

  • سلامت مصرف کنندگان

_تغذیه

علوم نوین نشان می دهند که تولید غذای ارگانیک به دلیل فقدان مواد شیمیایی سمی، نه تنها برای سلامت انسان و محیط زیست بهتر از تولیدات معمولی است بلکه غذای ارگانیک مواد مغذی بیشتری نیز دارد. مطالعه مرکز ارگانیک نشان می دهد که موادغذایی ارگانیک حاوی مقدار بیشتری از ترکیبات خاص نظیر آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و دو نوع اصلی از فلاوونوئیدها یعنی کوئرستین و کامفرول هستند که تمامی این ترکیبات از نظر تغذیه ای اهمیت ویژه ای دارند. ترکیبات فنولی برای سلامت گیاه مهم اند (دفاع در برابر حشرات و بیماری) و برای انسان فعالیت آنتی اکسیدانی قوی و طیف گسترده ای از خواص دارویی از جمله ضدسرطان، آنتی اکسیدان و مهار تجمع پلاکت دارند.

مطالعات نشان می دهند که محصولات لبنی تهیه شده از دام هایی که به روش ارگانیک پرورش یافته اند سالم تر از لبنیات تولید شده از دام های معمولی است. به طور مثال، محتوای اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان های شیر ارگانیک از انواع معمولی آن بیشتر است. به دام های پرورش یافته به روش ارگانیک آنتی بیوتیک داده نمی شود و این دام ها از چراگاه های ارگانیک یا غذای ارگانیک تغذیه می کنند.

_آلودگی آفتکش ها

تنها راه پرهیز از مصرف آفتکش ها، استفاده از محصولات ارگانیک است. برخی از انواع مواد غذایی، باقی مانده آفتکش کمتری دارند زیرا مواد شیمیایی کمتری برای تولید آن ها استفاده می شود یا پوست ضخیم تری دارند و هنگامی که پوست آن ها جدا می شود مقدار کمتری از آفتکش در آن ها باقی می ماند.

  • کودکان و آفتکش ها

کودکان در مقابل اثرات مصرف آفتکش ها حساس ترند زیرا اندام آن ها در حال رشد است و توانایی کمتری برای پاکسازی مواد شیمیایی سمی دارد. کودکانی که در مناطق آلوده به آفتکش زندگی می کنند در معرض خطر بیشتری هستند اما تماس با آفتکش ها از طریق مصرف مواد غذایی نیز رخ می دهد. پیروی از رژیم غذایی ارگانیک گام مهمی برای کاهش تماس با این مواد شیمیایی است.

محققین دریافتند که تغییر رژیم غذایی کودکان و مصرف ترکیبات ارگانیک موجب کاهش قابل توجه تماس با “ارگانوفسفات ها” می شود_گروهی از آفتکش ها که حاوی ترکیبات سمی “مالاتیون” و “کلرپیریفوس” هستند. در دو مطالعه، غلظت آفتکش های ارگانوفسفره و متابولیت های آن ها در ادرار دو گروه از کودکان مصرف کننده رژیم غذایی معمولی و ارگانیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مورد برخی از انواع آفتکش مانند ارگانوفسفات ها، رژیم غذایی راه اصلی تماس است و پیروی از رژیم غذایی ارگانیک، میزان تماس را به طور چشمگیری کاهش می دهد. مهمترین محصولات ارگانیک که باید برای کودکان خریداری شوند تنها محصولات حاوی مقدار زیاد باقی مانده شیمیایی نیستند بلکه انواعی که بیشتر مصرف می شوند مهمترند. به طور مثال اگر کودک شما آبمیوه زیادی می نوشد، برای کاهش تماس با آفتکش ها از انواع آبمیوه ارگانیک تهیه کنید.

 

منبع:  www.beyondpesticides.org

لطفا به این موارد هم توجه کنید

موسیقی درمانی

موسیقی درمانی به بهبود بیماری ها کمک می کند.

موسیقی‌درمانی علمی مبتنی بر تحقیقات حرفه‌ای در موسیقی است که باعث بهبود سلامت در افراد …

پاسخ دهید