s نور خورشید: محافظ سلامت روان – www.DrFree-Health.com
نور درمانی در افسردگی فصلی

نور خورشید: محافظ سلامت روان

با شروع فصل سرما بسیاری از افراد احساس خوشایندی ندارند و برخی تحریک پذیر و حساس می شوند. در حقیقت این پاسخ بدن به روزهای سرد و تاریک است. بدن انسان با “ریتم سیرکادین” یا چرخه شبانه روزی هدایت می شود_ساعت طبیعی بدن که به تنظیم عملکردهای مهم مانند چرخه خواب و بیداری، و خلق و خو کمک می کند. با شروع فصل زمستان این چرخه دچار اختلال می شود. آسمان در روز دیرتر روشن می شود و زودتر تاریک می گردد اما برنامه روزمره، ما را وادار می کند تا بدون هیچگونه تغییری به راه خود ادامه دهیم. این تغییر فصلی در کنار عوامل دیگری مانند ژنتیک و ترکیبات شیمیایی بدن، سلامت روان را تحت تاثیر قرار می دهد.

حفظ تندرستی

ورزش کردن، مصرف موادغذایی سالم و مغذی، تمرینات تمرکزی و حفظ سیستم های حمایت اجتماعی، عوامل اصلی حفظ سبک زندگی سالم هستند. فعالیت بدنی نه تنها راهی برای خروج استرس است، بلکه انجام 30 دقیقه ورزش روزانه، به آزادسازی اندورفین در بدن _هورمون طبیعی شادی_کمک می کند. اگرچه رعایت رژیم غذایی متعادل دشوار به نظر می رسد اما تلاش کنید تا میوه ها و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

انجام مدیتیشن در برخی افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به بهبود علائم کمک می کند. می توانید یک روز در میان به مدت 10 دقیقه مدیتیشن انجام دهید. برخی افراد، به ویژه کسانی که در آرام ساختن فکر خود ناتوانند می توانند از مدیتیشن هدایت شونده استفاده کنند. برنامه های صوتی و تصویری متعددی وجود دارند که به شما کمک می کنند. سایر تمرینات مدیتیشن مانند یوگا، قدم زدن در پارک، یا حتی بستن چشم ها و تمرکز بر آهنگ مورد علاقه نیز می توانند مفید باشند.

ارتباط با دوستان، خانواده و همکاران به تقویت احساس اجتماعی بودن کمک می کند و در زمانی که احساس ناراحتی دارید شما را از یک سیستم حمایتی قوی برخوردار می سازد.

نور درمانی

برخی مطالعات نشان داده اند که نور درمانی برای افرادی که افسردگی فصلی دارند مفید است. منبعی که بتواند نوری با شدت بیش از 2500 لوکس تولید کند برای این افراد موثر است. (شدت نور در روزهای زمستانی 4000 لوکس و در روزهای آفتابی 100-50 هزار لوکس است). اغلب توصیه می شود که نور درمانی در اوایل صبح و پس از بیداری از خواب انجام شود. برای این کار از یک جعبه نور سفید فلورسنت تولید کننده 10 هزار لوکس بدون طول موج ماورای بنفش استفاده کنید. منبع نور را در فاصله 45-30 سانتی متری خود به مدت 30 دقیقه قرار دهید و چشمان خود را باز نگه دارید اما به طور مستقیم به نور نگاه نکنید. بسیاری از افراد منبع نور را در نزدیکی جایی که صبحانه می خورند یا فعالیت های روزانه را شروع می کنند قرار می دهند. اگرچه نور درمانی معمولا به خوبی تحمل می شود، باید پیش از شروع با پزشک مشورت کنید، به ویژه اگر بیماری های چشمی زمینه ای دارید. عوارض جانبی احتمالی این درمان شامل: سردرد، خستگی چشم، تهوع، تحریک پذیری یا اختلال خواب است که این مسئله معمولا با استفاده دیرهنگام از نور ارتباط دارد.

زمانی که لازم است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید

افسردگی می تواند در هر فصلی رخ دهد و برخی افراد احساس می کنند که تنها کمی غمگین هستند. اگر علائم زیر را دارید با پزشک خود مشورت کنید:

  • خلق افسرده در بیشتر ساعات روز
  • کاهش علاقه یا تمایل به انجام فعالیت هایی که پیش از این برایتان لذت بخش بوده اند.
  • به سختی به خواب رفتن یا خواب بیش از اندازه
  • آهسته تر حرکت کردن یا افزایش انرژی بیش از اندازه در روز
  • احساس خستگی و کمبود انرژی
  • احساس بی ارزشی یا احساس گناه بیش از اندازه
  • به سختی تمرکز کردن
  • افکار مرگ، خودکشی یا آسیب به دیگران

اگر در بیشتر روزهای هفته این علائم را در خود احساس می کنید یا افکار آسیب به خود یا دیگران دارید به سرعت به دنبال درمان پزشکی بروید. همچنین از حمایت سایر افراد زندگی خود استفاده کنید. اگر متوجه شدید که این علائم تنها در فصل زمستان رخ می دهند احتمالا به اختلال خلقی فصلی (SAD) مبتلا هستید به درمان های پزشکی به خوبی پاسخ می دهد.

 

منبع: Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

افسردگی تابستانی

افسردگی تابستانی چیست؟

برای برخی افراد افسردگی تابستانی دلایل بیولوژیکی دارد و برای برخی دیگر وجود استرس های …

پاسخ دهید