s چرا به «روی» نیاز داریم؟ – www.DrFree-Health.com
نقش روی در تغذیه انسان

چرا به «روی» نیاز داریم؟

«روی» چیست؟

سلول های بدن برای مبارزه با باکتری ها، ویروس ها و ساخت ماده ژنتیک (DNA) که تعیین کننده چگونگی عملکرد بدن است به عنصر روی نیاز دارند. همچنین این عنصر برای بهبود زخم ها، کمک به حس بویایی و چشایی و رشد و نمو کودکان مورد نیاز است.

نیاز روزانه روی

بزرگسالان مرد روزانه به 11 میلی گرم و زنان به 8 میلی گرم روی نیاز دارند. زنان باردار به 12 میلی گرم روی در روز نیاز دارند. نیاز روزانه کودکان در سنین مختلف از 2 تا 11 میلی گرم متغیر است.

به طور معمول اغلب افراد از رژیم غذایی روزانه خود به مقدار کافی روی دریافت می کنند اما برخی شرایط جذب روی را کاهش می دهند: جراحی معده یا روده، مصرف بیش از اندازه الکل و بیماری های گوارشی مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون. افرادی که به مقدار کافی از گوشت یا محصولات حیوانی استفاده نمی کنند در معرض کمبود روی قرار می گیرند.

عوارض کمبود روی

کمبود روی در کودکان موجب کندی رشد و تاخیر بلوغ در نوجوانی می شود. در بزرگسالان علائمی مانند ریزش مو، اسهال، زخم هایی بر روی پوست و چشم و کاهش اشتها از عوارض کمبود روی است. همچنین میل جنسی در مردان کاهش می یابد.

موارد مصرف مکمل ها و داروهای حاوی روی

روی به عملکرد مناسب پوست کمک می کند تا بدن را از گرما، سرما، باکتری و ویروس محافظت کند. مکمل ها یا پمادهای حاوی روی نیز برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه تجویز می شوند.

برخی مطالعات پیشنهاد می کنند مصرف شربت روی (نه به شکل قرص) در طول 24 ساعت نخست ابتلا به سرماخوردگی به بهبود علائم و پیشگیری از پیشرفت آن کمک می کند. اسپری بینی و ژل حاوی روی در درمان کاهش حس بویایی به کار می روند.

تحلیل لکه زرد مرتبط با افزایش سن (AMD) نوعی بیماری چشمی است که به مرور زمان موجب کاهش بینایی می شود. نتایج یک مطالعه وسیع بر روی افرادی که در معرض خطر AMD قرار داشتند نشان داد مصرف روزانه مکمل مولتی ویتامین حاوی روی و ویتامین های A، C، بتاکاروتن و مس به پیشگیری از بروز AMD کمک می کند.

منابع غذایی روی

صدف: بهترین منبع روی است. 90 گرم صدف 74 میلی گرم روی دارد که این مقدار 5 برابر نیاز روزانه است.

گوشت قرمز: 90 گرم گوشت قرمز 7 میلی گرم روی دارد. مقدار مصرف گوشت قرمز را کنترل کنید و مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز در کنار آن میل کنید.

گوشت تیره مرغ: 90 گرم ران مرغ حاوی 2.4 میلی گرم روی است. در حالی که سینه مرغ بدون پوست کمتر از 1 میلی گرم روی دارد.

بادام هندی: 30 گرم بادام هندی 1.6 میلی گرم روی دارد. مقداری بادام هندی را بر روی میز کار خود قرار دهید و به عنوان میان وعده به جای تنقلات ناسالم از آن استفاده کنید.

مکمل روی

اگر مقدار روی دریافتی از رژیم غذایی ناکافی باشد، یک عدد مولتی ویتامین حاوی روی یا مکمل روی به تنهایی می تواند کمک کننده باشد. اما به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر بالا بی خطر نیست. اسهال، دردهای شکمی، سردرد و تهوع از عوارض مسمومیت با روی است. دریافت مقادیر زیاد در درازمدت با کاهش جذب مس، ضعف سیستم ایمنی و کاهش سطوح کلسترول خوب (HDL) همراه است.

مصرف همزمان مکمل روی با آنتی بیوتیک ها اثرات آن ها را کاهش می دهد و در مقابل آنتی بیوتیک ها جذب روی را در بدن دشوار می سازند. مکمل روی همچنین جذب برخی داروها مانند پنیسیل آمین (داروی آرتریت) را کاهش می دهد. پیش از مصرف مکمل روی با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایید.

منبع: WebMD

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید