s مواد غذایی که علائم افسردگی را بهبود می بخشند – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه و بیماری‌ها / نقش تغذیه در بیماری‌های مزمن / استرس و افسردگی / مواد غذایی که علائم افسردگی را بهبود می بخشند
تغذيه و افسردگي

مواد غذایی که علائم افسردگی را بهبود می بخشند

خانم M. Cohn سخن گوي ملي آکادمی تغذیه و رژیم شناسی می گوید : “در حقیقت مواد غذایی ویژه ای که با علائم افسردگی مبارزه کنند وجود ندارد. بهترین شیوه برای درمان، تغذیه سالم و متعادل است که تمام مواد مغذی ضروری برای بدن را فراهم می آورد و می تواند به افراد افسرده کمک کند.”

با این وجود بر پایه برخی تحقیقات، مواد غذایی خاصی وجود دارند که ممکن است بر خلق و خو تاثیر مثبتي داشته باشند:

لوبیاها

همه انواع لوبیا غنی از فولات هستند. فولات یا فولیک اسید نقش مهمی در عملکردهای مغزی دارد. فولیک اسید برای ساخت ترکیبات و انتقال دهنده های عصبی ویژه ای در مغز به کار می رود. عملکرد انتقال دهنده های عصبی، جابه جایی پیام ها از نقطه ای از مغز به نقطه دیگر است. در مطالعه ای در سال 2012 مشخص شد که افراد مبتلا به اختلال افسردگی عمده، پس از دریافت فولات پاسخ بهتری به داروهای ضد افسردگی داشتند. اگرچه تاثیر فولات در درمان افسردگی به درستی شناخته نشده است، دریافت این ویتامین بخشی از رژیم غذایی سالم است. سایر منابع فولات عبارتند از : مارچوبه، اسفناج، آووکادو، کلم بروکلی، غلات غنی شده با فولات، تخم مرغ، گوجه فرنگی.

روغن ماهیتغذيه و افسردگي

ماهی های سالمون، ساردین و مک کرل غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بدن انسان قادر به ساخت اسیدهای چرب امگا 3 نمی باشد، بنابراین تنها راه دریافت آن ها از رژیم غذایی است. اسیدهای چرب امگا 3 در ساخت انتقال دهنده های عصبی از جمله سروتونین نقش دارند که این ترکیب در تنظیم خلق و خو موثر است. دریافت مقادیر کافی از اسیدهای چرب امگا 3  به ساخت سروتونین کمک می کند. علاوه بر این، دریافت اسیدهای چرب امگا 3 به بهبود گردش خون نیز کمک می کنند. بذر کتان و گردو سایر منابع خوب اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

غلات غنی شده با ویتامین D

رژیم غذایی باید دربردارنده غلات کامل غنی شده با ویتامین D باشد. غلات کامل حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند و این ترکیبات به آزاد سازی سروتونین در بدن کمک می کنند. ویتامین D نیز برای مبارزه با افسردگی ضرورت دارد. مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تگزاس نشان می دهد که ارتباطی قوی میان تاریخچه بروز افسردگی و سطوح پایین ویتامین D وجود دارد.

مواد غذایی که علائم افسردگی را تشدید می کنند

خانم M.Cohn می گوید : ” مصرف بالای شیرینی ها یا کربوهیدرات های تصفیه شده نظیر نان ها و ماکارونی تهیه شده از آرد سفید قند خون را به سرعت بالا برده و سپس موجب افت آن می گردند. مصرف شیرینی ها و کربوهیدرات های تصفیه شده در مقادیر زیاد ممکن است به طور موقت خلق و خو را بهبود بخشند اما اثرات ثانویه آن ها تشدید علائم افسردگی است.”

“یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت بدن ضروری است اما حفظ وزن سالم و انجام ورزش منظم نیز به بهبود خلق و خو کمک می کند. انجام تمرینات منظم موجب آزاد سازی اندورفین می شود. هورمونی که به شما احساس مثبتی می دهد.”

منبع : Medicinenet.com

غذاهای پروتئینی

با مصرف غذاهای پروتئینی رژیم غذایی خود را غنی کنید

ساندویج گوشت بوقلمون و سیب 4 برش گوشت بوقلمون 9 گرم پروتئین دارد. برای تهیه …