s داروهای لاغری گیاهی: مخاطرات مصرف افدرا – www.DrFree-Health.com
Home / تغذیه در سلامت و زیبایی / تغذیه و زیبایی / تغذیه و تناسب اندام / داروهای لاغری گیاهی: مخاطرات مصرف افدرا
داروی لاغری افدرا

داروهای لاغری گیاهی: مخاطرات مصرف افدرا

داروهای لاغری گیاهی به این دلیل که صرفا از گیاهان و منابع طبیعی تهیه می شوند نمی توانند کاملا بی خطر باشند. گیاه چینی «افدرا» یا «ماهوآنگ» حاوی ترکیبی شیمیایی به نام «افدرین» است که نوعی شبه آمفتامین بوده و موجب افزایش آدرنالین بدن می شود.

از زمانی که مشخص شد افدرا موجب کاهش وزن و افزایش انرژی می شود، این گیاه مورد توجه بسیاری از ورزشکاران و افراد عادی قرار گرفت.

افدرا موجب افزایش ناگهانی ضربان قلب و فشارخون می شود و از عوارض مصرف آن، تپش قلب، تهوع و استفراغ است. بیش از 800 نوع واکنش خطرناک ناشی از مصرف این گیاه گزارش شده است که از آن جمله می توان به حملات قلبی، سکته مغزی، تشنج و مرگ ناگهانی اشاره کرد.

برپایه گزارش سالانه پزشکی، 1% از مکمل های گیاهی قابل فروش در آمریکا حاوی افدرا می باشد اما این مقدار مسئول 62% از گزارشات مسمومیت با گیاهان است.

مکمل های حاوی افدرا و افدرین در کوتاه مدت موجب کاهش وزنی معادل یک کیلوگرم در ماه می شوند. اما در دراز مدت (بیش از 6 ماه) چنین اثری ندارد.

شواهدی مبنی بر تایید اثر افدرا بر افزایش کارایی ورزشکاران وجود ندارد.

اطلاعات به دست آمده از مطالعات متعدد نشان می دهند افدرا و افدرین علائم روانشناختی مانند تحریک پذیری و اضطراب، علائم اتونومی مانند مشکلات خواب و عصبانیت، دردهای شکمی و تپش قلب را 3-2 برابر افزایش می دهند.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که مکمل های حاوی افدرا یا افدرین در کاهش وزن طولانی مدت یا تقویت عملکرد ورزشکاران نقشی ندارند. حتی قبل از ممنوعیت قانونی FDA، مصرف افدرا برای ورزشکاران المپیک، ورزشکاران دانشگاهی و لیگ ملی فوتبال ممنوع شده بود. همچنین از زمانی که بیش از 30 سرباز آمریکایی با مصرف افدرا جان خود را از دست دادند، مصرف آن در پایگاه های نظامی ایالات متحده در سراسر جهان ممنوع اعلام شد.

منبع : Harvard Medical School

لطفا به این موارد هم توجه کنید

فواید گیلاس

فواید مصرف گیلاس

گیلاس در هر واحد (1 لیوان) کمتر از 100 کالری انرژی دارد و مقدار چربی …

پاسخ دهید